Palyginti su 2019 m. balandžio mėnesiu, mažmeninės prekybos apyvarta Kinijoje sumažėjo 8,3 proc. – tačiau tai yra dvigubai mažesnis nuosmukio tempas nei per visus 2020 m., kai mažmeninės prekybos apyvarta nukrito 15,5 proc. Taigi, galima konstatuoti, kad balandį, po ženklaus karantino priemonių sušvelninimo, Kinijos vidaus vartojimo rinka parodė rimtesnius atsigavimo požymius.

Apskritai, balandžio mėnesio Kinijos mažmeninės prekybos statistikoje galima išskirti tris aspektus, kurie yra svarbūs Europai ir Lietuvai – iš naujausių Kinijos vidaus vartojimo duomenų galima daryti išvadas apie tai, kokio pobūdžio ir kokios spartos bus vidaus vartojimo atsigavimas Lietuvoje ir visoje ES rinkoje.

1. Švelnėjant karantino režimui ir slūgstant vartotojų įtampai, po truputį atsigauna ne pirmo būtinumo prekių vartojimas.

2020 m. balandį, palyginti su 2019 m. balandžiu, Kinijoje 12 proc. padidėjo elektronikos prekių pardavimai. Nors per visus 2020 m. biuro reikmenų mažmeninė prekyba mažėjo beveik 1 proc., tačiau balandį fiksuojamas 6,5 proc. pardavimų prieaugis. Nors per visus 2020 m. kosmetikos pardavimai nukrito beveik dešimtadaliu, tačiau balandį fiksuojamas 3,5 proc. pardavimų padidėjimas. Kitas pavyzdys – nors per visus 2020 m. automobilių pardavimai Kinijoje sumažėjo kiek daugiau nei penktadaliu, tačiau balandį mašinų pardavimai stabilizavosi. Palyginti su 2020 m. pradžia, daugiau nei keturis kartus sulėtėjo mažmeninės prekybos baldais pardavimų nuosmukis. Visi šie pavyzdžiai rodo, kad švelnėjant karantino režimui ir mažėjant panikai tarp vartotojų, vartotojai pastebimai drąsiau leidžia pinigus ne pirmo būtinumo prekėms. Kadangi pastaruoju metu Lietuva ir dauguma kitų ES valstybių ėmėsi karantino švelninimo priemonių, galima spėti, kad gegužę ir birželį pamatysime teigiamą lūžį Europos ir Lietuvos mažmeninės prekybos statistikoje – t.y. turėtų pagerėti ne maisto prekių mažmeninės prekybos rodikliai.

2. Vartotojai ir toliau kaupia maisto ir vaistų atsargas.

Balandžio mėnesį maisto ir maisto konservų pardavimai Kinijoje išaugo 18 proc., o vaistų pardavimai padidėjo beveik dešimtadaliu. Tai reiškia, kad nors nerimo lygis tarp Kinijos vartotojų ir sumažėjo, jis iki galo nėra dingęs – dalis vartotojų ir toliau vartoja „panikos režime“ dėl besitęsiančių gandų apie antrąją viruso bangą rudenį.

Atitinkamai, gyventojai ir toliau kaupia pirmo būtinumo prekių (maisto ir vaistų) atsargas tam atvejui, jeigu susirgimų koronavirusu skaičiai staiga pradėtų didėti, o karantino režimas būtų sugriežtintas.


3. Nerimo ir neapibrėžtumo lygis tarp Kinijos vartotojų sumažėjo – bet iki galo nedingo, kadangi atskiruose ne pirmo būtinumo prekių segmentuose toliau fiksuojamas didelis nuosmukis.

Vertinant Kinijos mažmeninės prekybos statistiką, galima jau dabar išskirti sektorius, kur atsigavimo po karantino tempas bus itin lėtas: juvelyrikos dirbiniai (balandį pardavimai nukrito 12 proc.); tekstilės gaminiai ir drabužiai (balandį fiksuojamas 18 proc. pardavimų nuosmukis) bei viešojo maitinimo segmentas (restoranai, kavinės; balandį restoranų ir kavinių apyvarta Kinijoje sumažėjo 31 proc.). Šiuo metu šiuos sektorius galima pažymėti kaip silpnąsias vidaus vartojimo grandines, kadangi net ir sušvelninus karantino režimą čia pardavimai ir toliau sparčiai mažėja. Spartus tekstilės, juvelyrikos ir restoranų segmentų pardavimų nuosmukis po karantino sušvelninimo rodo, kad nerimo ir neapibrėžtumo lygis tarp Kinijos vartotojų sumažėjo – bet iki galo tikrai nedingo.

Reiškia, kad dalis vartotojų net ir sušvelninus karantiną neskuba vartoti ir yra linkę stipriai riboti prabangos, drabužių pirkimą ir apsilankymus restoranuose. Sprendžiant iš Kinijos duomenų, galima atsargiai spėti, kad Europos vartojimo rinkoje šie segmentai taipogi atsigaus gerokai lėčiau nei kiti mažmeninės prekybos segmentai.

Apibendrinant, Kinijos balandžio mėnesio mažmeninės prekybos statistika rodo, kad po karantino priemonių sušvelninimo nemaža dalis vartotojų ir toliau stipriai fokusuojasi į pirmo būtinumo prekių vartojimą ir neskuba išlaidauti. Tačiau švelnėjant karantino režimui ir mažėjant nerimui tarp vartotojų, po truputį atsigauna ne pirmo būtinumo prekių paklausa ir vartojimas. Iš ne pirmo būtinumo prekių ir paslaugų segmento lėčiausiai atsigaus tekstilės, drabužių ir juvelyrikos dirbinių sektoriai bei restoranų ir kavinių sektorius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)