Aprašo tikslas – detalizuoti balandžio 15 d. Vyriausybės patvirtintą koncepcija dėl Nuomos įsipareigojimų naštos verslui mažinimo subsidijos.

Iki šiol nuomotojo ir nuomininko santykiai karantino režimo sukeltų veiklos draudimų (apribojimų) kontekste buvo palikti kaip išimtinis jų susitarimo reikalas. Todėl stebėjome labai įvairią nuomininkų ir nuomotojų susitarimų praktiką – pradedant kai kurių nuomotojų taikytu atleidimu nuo nuomos mokesčių mokėjimo tam tikrą laikotarpiui iki bekompromisio kai kurių nuomotojo atsisakymo mažinti nuomos mokesčius ir atidėti jų mokėjimą, remiantis formaliomis nuomos sutarties nuostatomis, nenumatančiomis tokio atleidimo ar atidėjimo.

Akivaizdu, kad Aprašo patvirtinimas padėtų derybose su atkaklią poziciją dėl nuolaidų netaikymo užėmusiais nuomotojais, suprantant, kad pasirinkimas jiems gali būti tik toks, – arba leisti verslui užsidaryti ir likti su tuščiomis patalpomis, arba suteikti galimybę jam išgyventi, suteikiant nuomos mokesčio nuolaidą ir gaunant iki 50 procentų nuomos mokesčio kompensaciją iš valstybės.

Aktualios Aprašo nuostatos trumpai:

Kas kompensuojama: patalpų, skirtų ekonominei veiklai vykdyti, nuomotojo nuomininkui išrašytoje sąskaitoje faktūroje, mokėjimo nurodyme, pinigų priėmimo kvite, kasos pajamų orderio kvite ir kituose dokumentuose, kuriuose yra informacija apie nuomos arba nuomos paslaugos suteikimo datą, nuomos mokestį (toliau – sąskaita faktūra) už per mėnesį suteiktas nuomos paslaugas dalies nuomos mokesčio apmokėjimas.

Nuoma arba nuomos paslaugos – paslauga (-os), apimanti (-čios) patalpų nuomą ir su nuoma susijusias išlaidas, kurios nurodytos sąskaitoje faktūroje.

Didžiausias kompensacijos dydis (per mėnesį): iki 50 proc. 2020 m. vasario mėn. (ar vėlesnio – naujai sudarytose nuomos sutartyse) pareiškėjui taikyto nuomos mokesčio dydžio, jeigu nuomotojas po karantino paskelbimo datos (š. m. kovo 16 d.) yra sumažinęs nuomos mokestį pareiškėjui ne mažiau kaip 30 proc.

Mažesnė nei 50 proc. nuomos mokesčio dydžio iki nuomotojo nuolaidos pritaikymo kompensacija pareiškėjui mokama tuo atveju, jei nuomotojo Apraše nustatyta tvarka pritaikyta nuolaida viršija 50 proc. nuomos mokesčio dydžio arba mokėjimu pasiekiamas maksimalus bendras vienam pareiškėjui galimos išmokėti kompensacijos dydis (žr. skyrių Maksimalus kompensacijos dydis žemiau). Dalinis nuomos mokesčio kompensavimo dydis apskaičiuojamas nuo nuomos mokesčio be PVM, išskyrus atvejus, kai pareiškėjai yra ne PVM mokėtojai.

Kompensacijos gavėjas: nuomininkas (pareiškėjas), ekonominę veiklą vykdantis juridinis asmuo (išskyrus 25 proc. ir daugiau valstybės ar savivaldybių kontroliuojamus), su nuomotoju sudaręs patalpų nuomos sutartį savo ekonominei veiklai vykdyti, kurio metinės pajamos 2019 m. neviršijo 50 000 000 Eur arba turto balansinė vertė 2019 m. gruodžio 31 d. neviršijo 43 000 000 Eur arba ekonominę veiklą vykdantis fizinis asmuo (verslininkas).

Paramos išmokėjimo administratorius: uždaroji akcinė bendrovė „INVESTICIJŲ IR VERSLO GARANTIJOS“ (toliau – INVEGA)

Būtinos sąlygos kompensacijai gauti: 1. pareiškėjo vykdoma pagrindinė veikla atitinka veiklas, kurios karantino laikotarpiu buvo (yra) uždraustos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ (toliau – Nutarimas) ir kurių draudimo laikotarpiu jis nevykdė. Aplinkybė, kad tam tikra veikla karantino laikotarpio pradžioje buvo uždrausta Nutarimu, tačiau pakeitus Nutarimą karantino laikotarpiu tapo leidžiama, neturi įtakos Apraše nustatytam daliniam nuomos mokesčio kompensavimo skyrimui ir mokėjimui, jeigu pareiškėjas tokios veiklos draudimo laikotarpiu nevykdė. Taip pat Apraše nustatytam daliniam nuomos mokesčio kompensavimo skyrimui ir mokėjimui įtakos neturi aplinkybė, kad pareiškėjas, nevykdydamas karantino laikotarpiu uždraustos savo pagrindinės veiklos, vykdė nepagrindinę Nutarimu neuždraustą veiklą;

2. pareiškėjo vykdoma pagrindinė veikla nėra elektroninė prekyba, ginklų ir šaudmenų specializuota mažmeninė prekyba, azartinių žaidimų ir lažybų ar kitų azartinių lošimų organizavimo veikla;

3. pareiškėjas 2019 m. gruodžio 31 d. nebuvo sunkumų patirianti įmonė, kaip tai apibrėžta 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014;

4. pareiškėjas paraiškos pateikimo metu nėra įgijęs bankrutuojančios, restruktūrizuojamos, likviduojamos įmonės statuso;

5. pareiškėjas yra įregistruotas Juridinių asmenų registre ne vėliau kaip 2020 m. kovo 16 dieną;

6. pareiškėjas ir nuomotojas negali priklausyti įmonių grupei ir (ar) pareiškėjas negali nuomotis patalpų iš nuomotojo, kai nuomotojas yra fizinis asmuo, turintis daugumą dalyvių balsų įmonėje, teikiančioje paraišką;

7. Patalpų nuomos sutartis turi būti pasirašyta ne vėliau kaip 2020 m. kovo 15 d., paraiškos pateikimo metu ji turi būti galiojanti ir registruota valstybės įmonėje Registrų centre (terminas, kada sutartis turi būti įregistruota, nenurodytas, todėl tai gali būti padaryta ir dabar);

8. pareiškėjas paraiškos pateikimo metu turi būti pateikęs 2019 m. metinių finansinių ataskaitų rinkinį valstybės įmonei Registrų centrui (netaikoma nuomininkui – verslininkui (t.y. fiziniam asmeniui);

9. pareiškėjas neturi būti gavęs neteisėtos pagalbos, kuri Europos Komisijos sprendimu (dėl individualios pagalbos arba pagalbos schemos) buvo pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, teisės aktuose nustatyta tvarka;

10. pareiškėjas neturi būti gavęs dalinio nuomos mokesčio kompensavimo už kompensavimo laikotarpiu patirtas nuomos mokesčio išlaidas iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybė, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų.

Kompensavimo laikotarpis: laikotarpis nuo 2020 m. kovo 16 d. iki ne trumpiau kaip 60 kalendorinių dienų po karantino laikotarpio pabaigos pagal Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarime Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“, pabaigą laikant mėnesio, kurį sueina 60 kalendorinių dienų, paskutinę dieną (bet kuriuo atveju kompensavimo laikotarpis negali būti ilgesnis nei 2020 m. gruodžio 31 diena).

Maksimalus kompensacijos dydis: Bendra vienam pareiškėjui teikiamo finansavimo pagal 2020 m. kovo 19 d. Europos Komisijos komunikato „Laikinoji valstybės pagalbos priemonių, skirtų ekonomikai remti reaguojant į dabartinį COVID-19 protrūkį, sistema“ (subsidijų, dotacijų, mokesčių lengvatų forma) suma negali viršyti 800 000 Eur, jei pareiškėjas vykdo veiklą žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje – 120 000 Eur, jei vykdo veiklą pirminės žemės ūkio produktų gamybos srityje – 100 000 Eur.

Paraiškų kompensacijai pateikimo terminas: iki 2020 m. gruodžio 1 dienos

Kreipimasis dėl kompensacijos pirmą kartą: 1. Pareiškėjas turi užpildyti paraišką, kurios forma bus pateikta INVEGOS interneto svetainėje www.invega.lt. Užpildytą paraišką ir joje pateiktą informaciją parašu popierinėje laikmenoje arba kvalifikuotu elektroniniu parašu (tik elektroninėje laikmenoje) turi patvirtinti nuomotojas. Paraiškoje turi būti nurodyta informacija apie pareiškėją, jo vykdoma pagrindinė veikla, ryšiai su nuomotoju (jei yra), patvirtinimas, kad pareiškėjas nėra gavęs nuomos mokesčio kompensavimo iš kitų finansavimo šaltinių, informacija apie tai, ar nurodyta sąskaita faktūra yra apmokėta, ir kita dalinio nuomos mokesčio kompensavimui administruoti ir sprendimui dėl dalinio nuomos mokesčio kompensavimo dydžio priimti būtina informacija.

2. Kartu su paraiška pareiškėjas turi pateikti duomenis apie sąskaitas faktūras už 2020 m. vasario mėn. suteiktas nuomos paslaugas ir mėnesius, kuriais jam buvo suteikta nuolaida iki paraiškos pateikimo dienos.

Paraiškos nagrinėjimo terminas: iki 10 darbo dienų (ypatingais atvejais gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 30 darbo dienų laikotarpiui).

Baigusi paraiškos vertinimą, INVEGA priima sprendimą dėl dalinio nuomos mokesčio kompensavimo dydžio ir apie priimtą sprendimą informuoja pareiškėją elektroniniu paštu arba raštu ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo pasirašo su pareiškėju sutartį dėl dalinio nuomos mokesčio kompensavimo.

Kompensacijos išmokėjimo terminas: Jeigu sąskaitų faktūrų duomenys pateikti INVEGAI nuo kalendorinio mėnesio 1 dienos iki kalendorinio mėnesio 15 dienos, kompensacijos išmokamos į paraiškoje nurodytą pareiškėjo sąskaitą iki mėnesio, kurį sąskaitos faktūros duomenys buvo pateikti INVEGAI, paskutinės dienos.

Jeigu sąskaitų faktūrų duomenys pateikti INVEGAI nuo kalendorinio mėnesio 16 dienos iki paskutinės kalendorinio mėnesio dienos, kompensacijos išmokamos į paraiškoje nurodytą pareiškėjo sąskaitą iki kito mėnesio 15 dienos.

Kreipimasis vėlesniais mėnesiais (po kompensacijos patvirtinimo): Pareiškėjas sąskaitų faktūrų už nuomos paslaugas, suteiktas už kompensavimo laikotarpio mėnesius, einančius po paraiškos pateikimo dienos, duomenis INVEGAI gali teikti kas mėnesį, gavęs sąskaitą faktūrą iš nuomotojo arba rečiau. Pateikiant sąskaitų faktūrų duomenis turi būti nurodoma priimto INVEGOS sprendimo dėl dalinio nuomos mokesčio kompensavimo dydžio data ir numeris.

Atsiskaitymo su nuomotoju tvarka: Pareiškėjas, gavęs dalinio nuomos mokesčio kompensaciją, sumoka nuomotojui nuomos mokestį ne vėliau kaip per 5 darbo dienas (taikoma, kai sąskaita faktūra nėra apmokėta). Gali būti sumokamas ne visas sąskaitoje faktūroje nurodytas nuomos mokestis, tačiau mokama suma negali būti mažesnė nei kompensacijos dydis.

Nors iš esmės Aprašo priėmimas vertintinas teigiamai, manyčiau, kad jame dar yra tobulintinų momentų. Konkrečiai:

1) Nors ir sutinkant, kad labiausiai nuo karantino režimo nukentėjo Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ uždrausti verslai, tačiau minėtas nutarimas tikrai negali pretenduoti į nustatantį baigtinį tokių verslų sąrašą. Ne mažiau nukentėjo ir formaliai neuždrausti (neapriboti) verslai, buvę labai priklausomi nuo uždraustų verslų (pvz., gamyba, netekusi užsakymų iš uždraustų verslų). Tokie verslai bent kol kas į dalinį nuomos mokesčio kompensavimą pretenduoti negali.

2) Apraše įrašytas reikalavimas kompensaciją išmokėti tik tuo atveju, jeigu nuomos sutartis yra įregistruotas Registrų centre yra perteklinis, kadangi tokia registracija nėra privaloma pagal įstatymą. Be to, jos atlikimui ne visada pakanka vien nuomininko ar nuomotojo prašymo (pavyzdžiui, jeigu nuomojamas turtas yra įkeistas bankui, turi būti gautas banko sutikimas, kuris gali iškelti papildomų sąlygų).

3) Apraše nėra numatyta mechanizmo, užtikrinančio, kad nuomininko gauta kompensacija būtų sumokėta nuomotojui.

4) Aprašas turėtų reglamentuoti ir subnuomos santykius (dabar subnuoma Apraše nenumatyta).

Kaip stebime situaciją su kitomis INVEGA priemonėmis, jų įgyvendinimo eigoje tam tikros priemonių įgyvendinamas dar yra tobulinamas, švelninant biurokratinius reikalavimus bei palengvinant tokių priemonių prieinamumą nukentėjusiam verslui. Todėl norėtųsi tikėti, kad ir Apraše išdėstyti dalinio nuomos mokesčio kompensavimo reguliavimo tam tikri netobulumai ir trūkumai dar bus pakoreguoti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (4)