Netgi atėję pas batsiuvį gauname lapelį su informacija, kad nuo šiol jis žino mūsų batų dydį! Asmens duomenys mus lydi visur, kur tik einame, o magišką žodžių kombinaciją „duomenų apsauga" išmoko visi, nuo autobusų vairuotojų iki premjerų.

Panašu, kad tokių sričių, kurios nebūtų paveiktos asmens duomenų teisinės apsaugos reguliavimo, lieka vis mažiau. Verslas imasi patentuoti produktus, kurie vis platesniu mastu įtraukia asmens duomenų apdorojimą. Kai kurias įdomias detales apie duomenų panaudojimą gali atskleisti naujų patentų analizė, demonstruojanti, kaip verslas planuoja „įdarbinti" duomenis naujomis, iki šiol neregėtomis formomis. Žemiau pateikti trys įdomesni, pastaruoju metu užregistruoti patentai, kurių mechanizmas apima asmens duomenų panaudojimą.

„IBM": futuristinė apranga, prisitaikanti prie žmogaus ir aplinkos

Nors nuo šio patento užregistravimo praėjo jau daugiau nei metai (užregistruotas 2017 m. pabaigoje), tačiau šis atvejis itin įdomus duomenų apsaugos prasme: technikos gigantas „IBM" užpatentavo išmanią aprangą, kuri užtikrina optimalų komfortą. Patentuotas audinys turi keletą jutiklių, iš kurių duomenys teikiami į įmontuotą kompiuterinį mikroįrenginį. Šis prietaisas analizuos daugybę duomenų – nuo naudotojo širdies ritmo iki išorinių oro sąlygų – ir sukonfigūruos optimalias komforto sąlygas. Tai sudarys galimybę drabužiui atšalti šiltu oru ir sušilti, kuomet naudotojui taps vėsu.

„Walmart": stebėjimo sistema, fiksuojanti ir analizuojanti visus garsus nuo pirkinių maišelių čežėjimo iki pokalbių prie kasos

2018 m. pabaigoje „Walmart" užpatentavo naują mažmeninės prekybos parduotuvių pasiklausymo sistemą, kuri yra skirta užfiksuoti ir analizuoti garsus prekybos centre. Ši sistema gebės ne tik atpažinti maišelių čežėjimą ir kasos aparato pypsėjimą, tačiau ir identifikuoti žmonių balsus bei analizuoti jų pokalbius. „Walmart" planuoja šią sistemą naudoti vagysčių prevencijai, bet užsimenama ir apie galimybes stebėti darbuotojų bendravimą su klientais (pavyzdžiui, ar darbuotojai pasisveikina su kiekvienu klientu) ir, dar daugiau, klientų realaus laiko reakciją į produktus.

„Apple": išmanieji laikrodžiai, matuojantys ne tik širdies ritmą ar nueitų žingsnių kiekį, bet ir gliukozės kiekį kraujyje

Naujasis „Apple" patentas (užregistruotas 2019 m. pavasarį) susijęs su laikrodžiu, kuris aptinka kvapus ir jų pagrindu stebi gliukozės kiekį kraujyje. Patento aprašyme teigiama, kad laikrodis turės jutiklius, kurie stebi cukraus kiekį kraujyje, analizuodami prakaito daleles ore. Taip pat jutikliai galės būti naudojami taršai ar anglies monoksidui aplinkoje aptikti.

Be abejo, patentai nėra produktai, tačiau jų buvimas iliustruoja labai svarbų pokytį ir jau kurį laiką stebimą tendenciją. Griežtas duomenų apsaugos reguliavimas ne tik kad nesustabdė asmens duomenų naudojimo versle, tačiau jį dar labiau aktualizavo, duomenų panaudojimui suteikdamas naujas formas. Turėdamas aiškias taisykles dėl duomenų rinkimo ir naudojimo, verslas, nors ir įspraustas į griežtą įstatymo rėmą, suvokia duomenų vertę ir atranda būdus, kaip ją dar labiau padidinti.

Stebint iš vartotojo perspektyvų, ilgą laiką galiojusi stigma dėl nepageidaujamo, neišvengiamo ir nuolatinio sekimo šiais atviros komunikacijos, hiperpersonalizacijos ir į asmenį orientuotos rinkos laikais virsta į norą dalyvauti ir patiems prisidėti prie produktų kūrimo, tampant naujovių architektais. Daug kam tampa nebeįdomu tai, kad kažkas stebi jų transakcijas banko sąskaitose, mato jų sportinį aktyvumą ir kita (o dažnai mes ir patys aktyviai siekiame tokio viešumo).

Žmonėms tampa žinoma ir jie pradeda tikėti bei pasitikėti, kad tokie duomenys, net ir patekę į verslo rankas, bus tvarkomi tinkamai, skaidriai, konfidencialiai ir, dar daugiau, tarnaus jų pačių ar visuomenės gerovei. Be abejo, šiuolaikinis verslas pats aktyviai turėtų siekti tokio skaidrumo ir žmonių pasitikėjimo didinimo, kad švytuoklė vėl nenusvirtų atgal.

Ko iš to būtų galima pasimokyti tiek verslui, tiek vartotojams? Nebijokime duomenų apsaugos reguliavimo pokyčių, o prie jų prisitaikę, raskime dar daugiau naudos – asmeninės ar orientuotos į verslo poreikius.