Bendrovės „Urbanistika“ projektų vadovas Augis Gučas susirinkusiems susipažinti su parengtu bendruoju planu aiškino apie miesto teritorijų naudojimo funkcinius prioritetus, pristatė planinio ir erdvinio karkaso bei urbanistinės architektūros struktūros ugdymo apmatus. Kalbėjo apie miesto teritorijos statybų reglamentus, gamtinių ir kultūros vertybių tvarkymo bei apsaugos principus, apie žaliųjų plotų plėtrą, transporto struktūras.

Panevėžio miesto savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas Saulius Matulis teigė, kad panevėžiečiai su miesto bendrojo plano keitimo sprendinių konkretizavimo stadijoje parengtais sprendiniais susipažinti turėjo pakankamai laiko. Pasak jo, panevėžiečiai aktyviai siūlė įvairias bendrojo plano korekcijas, į kurias, tvirtina architektas, atsižvelgta.

Daugiaaukščiai miesto centre

Akyliau panagrinėjus bendrąjį planą vis dėlto aišku, kad jis taisomas dėl nematomų ir neįvardijamų jėgų noro miesto centre statyti daugiaaukščius pastatus. Iš neoficialių šaltinių pavyko sužinoti, kad miesto centre iškilsiantis pastatas bus statomas ne kieno nors kito, o miesto savivaldybės užsakymu.

Kol kas tai paslaptis, nors tie patys šaltiniai tvirtina, kad vienas mieste gerai žinomas architektas jau projektuoja pastatą, į kurį persikels miesto savivaldybės administracija. Iki šiol miesto centrinėje dalyje nebuvo galima statyti daugiaaukščių pastatų. Kaip bus pakoregavus miesto bendrąjį planą, kuris galios iki 2027 metų, šiandien negali pasakyti niekas. Miesto vyriausiasis architektas – taip pat.

Panevėžiečiai viliasi, kad miesto centrinės dalies, kuri turi istorinės miesto dalies statusą, neužgoš didelio aukštingumo pastatai. Daugiaaukščių statybą projektuotojai siūlo nukreipti į vakarus – link Klaipėdos gatvės tarp S.Kerbedžio ir J.Janonio bei Beržų ir V.Alanto gatvių.

Tačiau koreguojant bendrąjį planą ir nustatant didelio aukštingumo statybos vietų ribas, plane jau pažymėtos teritorijos, kuriose bus galima statyti 7 aukštų pastatus. Tokie pastatai galės iškilti senosios Autobusų stoties teritorijoje ir teritorijoje tarp Kosmonautų, Nidos, Tulpių gatvių ir Darbo aikštės bei Valstiečių gatvės.

Svarbus dokumentas

Miesto bendrasis planas yra svarbus dokumentas, nes planą patvirtinus, priimant įvairius sprendimus, reikės juo vadovautis. Netrukus bendrąjį planą bus pradėta nagrinėti Panevėžio savivaldybės tarybos komitetuose, o vėliau, greičiausiai birželio mėnesį, bus patvirtintas Tarybos posėdyje.

Iki to laiko dar galima jį koreguoti, tačiau Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas S.Matulis pabrėžė, kad panevėžiečiams jis jau buvo pristatytas, tarsi duodamas suprasti, kad didelių pakitimų nebeturėtų būti. Jis taip pat priminė, kad į siūlymus buvo atsižvelgta, tik neįvardino, kas tuos siūlymus pateikė.

Suinteresuoti

Koreguojamame bendrajame plane atsirado didelio aukštingumo statybos vietos. Ir ne bet kur, o dabartinėje Autobusų stoties teritorijoje. Čia, jei planą patvirtins miesto Taryba, ateityje bus galima statyti septynaukščius pastatus.

Didelių abejonių, kad planas nebūtų patvirtintas, nėra, kadangi opozicijos balsų aiškiai neužteks paprieštarauti, kad miesto centrinė dalis, turinti istorinės miesto dalies statusą, nebūtų užgožta didelio aukštingumo pastatų.

Neoficialiomis žiniomis, daugiaaukščiais pastatais Autobusų stoties teritorijoje ypač suinteresuoti verslininkai Gvidas Drobužas ir Remigijus Juodviršis. Jų atstovaujamas BIG–PST konsorciumas, kurį jungtinės veiklos sutarties pagrindu sudaro bendrovės „Baltijos investicijų grupė“ ir Panevėžio statybos tresto grupių įmonės, laimėjo bendrovės Panevėžio autobusų parko skelbtą konkursą iškelti Autobusų stotį ir vykdyti statybas Panevėžio miesto centrinėje dalyje.

Nori daugiau?

Prisimename nesenus įvykius, kai paskelbus konkursą dėl Autobusų stoties iškėlimo prasidėjo teismų maratonas su jau minėtu BIG konsorciumu. Byla baigėsi taikiai susitarus, tačiau taikos sutarties sąlygos taip ir liko paslaptis: apie kainas nekalba nei patys konsorciumo atstovai, nei konkurso skelbėjas bendrovės Panevėžio autobusų parko direktorius Rimantas Petukauskas.

Kas galėtų paneigti, kad BIG nesitaiko gauti dabartinės Autobusų stoties didesnę teritorijos dalį jei ne į plotį, tai bent į aukštį?

Neteks žemių

Bendrojo plano korekcijos ne itin patinka žemės Stetiškiuose savininkams. Pagal planą, ten turėtų būti nutiestas pietinis miesto apvažiavimas. Žemės savininkai aiškino, kad nutiesus apvažiavimą, prarastų beveik visas atgautas žemes.

Nors pietinis apvažiavimas dar tik vizijos ir dar netiesiamas, tačiau Tarybai patvirtinus bendrąjį planą tokį, koks yra, žemės savininkai baiminasi, kad jie nebegalės formuoti sklypų. Apie tai, kad apvažiavimui tiesti bus iš jų superkamos žemės, kol kas dar niekas nekalba.

Nori dvigubai aukštesnių pastatų

Tai tik kelios detalės, dėl kurių kyla įtarimas, kad bendrojo plano korekcijomis yra nemažas būrys suinteresuotų įtakingų žmonių.

Pakalbinus ir pasiteiravus, kodėl koreguojant bendrąjį planą miesto centrinė dalies ribos, kuriai nustatytas istorinės dalies statusas, yra tokios iškarpytos, o patvirtinus planą ten ateityje bus galima statyti pastatus iki 7 aukštų, Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas S.Matulis teigė: „Kultūros paveldo departamento Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba nustatė Panevėžio miesto istorinės dalies ribas, į kurias nepateko nei dabartinės Autobusų stoties teritorija, nei Laisvės aikštės dalis, kur stovi viešbutis „Panevėžys“.

Kadangi buvo pakoreguota istorinės miesto dalies ribos, bendrasis planas taip pat buvo pakoreguotas. Septynių aukštų pastatai tikrai neužgoš miesto centro.

Be to, miesto centre jau stovi du aukšti pastatai. Tai viešbutis ir J.Miltinio dramos teatras. Todėl, jei dabartinės Autobusų stoties teritorijoje kada nors iškils septynaukščiai pastatai, jie optimaliai nebus per aukšti. Beje, verslininkai norėjo, kad būtų leista miesto centre statyti dvigubai aukštesnius pastatus.“