Niujorke įsikūrusi vienos didžiausių pasaulyje verslo ir finansinių naujienų agentūrų „Bloomberg“ būstinė primena atskirą respubliką: 29 aukštai, 5500 darbuotojų, iš jų – apie 2400 reporterių.

Tiesa, svečiai įleidžiami tik į 6 pastato aukštą. Čia buvome pakviesti ir mes, žurnalistai iš 18 pasaulio valstybių, dalyvavę JAV Valstybės departamento Užsienio spaudos centro ture žurnalistams, kuriame kalbėta apie žiniasklaidos raštingumą ir spaudos laisvę 21 amžiuje.

Įvairiose pasaulio šalyse „Bloomberg“ turi 192 atstovybes ir 19 tūkst. darbuotojų. Koncernas valdo naujienų agentūrą, radijo stotį bei TV kanalą, žurnalą. Kaip pasakojo „Bloomberg“ atstovai, jiems svarbiausia – skaidrumas rinkose, nes tai ypatingai svarbu sprendimų priėmėjams. Tuo pagrįsta „Bloomberg“ idėja pateikiant verslo naujienas.

„Bloomberg“ turi priėjimą prie įvairiausių duomenų bazių, kai kurios labai jautrios, prie jų žurnalistai gali prisijungti tik su pirštų antspaudais. Būtent dėl saugumo fotografuoti galima vos keliose būstinės vietose, pavyzdžiui, 6 aukšte esančioje didžiulėje erdvėje, skirtoje užkandžiams ir bendravimui.

Foto: DELFI

„Bloomerg“ atstovai itin akcentavo pagarbą įvairioms kultūroms, lygiateisiškumui, seksualinei orientacijai, nes, anot jų, svarbiausia, ne koks tu ar iš kur tu, o tavo sugebėjimai. Čia dirba tikras tautų katilas.

D. Trumpo rinkėjų ragina nevadinti „kvailais“ ir „apgailėtinais“

Verslo savaitraščio „Bloomberg Businessweek“ redaktorė Megan Murphy su atvykusiais žurnalistais diskutavo apie žurnalistų darbą 21 amžiuje.

M. Murphy savo karjerą agentūroje pradėjo 2003 m. Londone rašydama teisėtvarkos temomis. Vėliau ji dirbo leidinyje „Financial Times“, o galiausiai 2015 m. grįžo į „Bloomberg“, tapo agentūros Vašingtono biuro vadove ir dirbo nušviečiant JAV prezidento rinkimų kampaniją.

„Nuo pat pradžių maniau, kad D. Trumpas laimės. Žmonės manė, kad aš pamišusi, sakė, kad Vašingtono biuro vadovė pamišusi. Per susitikimus mačiau, kad žmonės dėl to nervinosi. Ir tai dėl to, kad žmonės visiškai atitrūkę nuo isteblišmento“, – kalbėjo M. Murphy.

Megan Murphy
Foto: DELFI

Žurnalistė dažnai sulaukia klausimų, kaip „Bloomberg“ rašo apie D. Trumpą, ar tikrina jo pasisakymus realiu metu, kada prezidentas kalba tiesioginės transliacijos metu, ar skelbia, kad jis meluoja.

„Aš neketinu priversti žiūrovo ar skaitytojo apsispręsti. Tu esi protingas asmuo, gali spręsti savo galva. Ką mes darome, tai aiškiai pasakome, ar tai, kas sakoma, paremta faktais, ar ne. Taigi jei kažkas sako, aš to niekada nesakiau, mes visada priminsime, kad jis tai yra sakęs, pavyzdžiui, spalio 22 d.“, – aiškino žurnalistė.

M. Murphy sako, kad „Bloomberg“ laikosi objektyvumo pozicijos. Be to, leidinio redakcinė skiltis skirta skirtingoms nuomonėms atspindėti. Pasak redaktorės, Jungtinėje Karalystėje viskas aišku: paimi į rankas „The Guardian“, „The Daily Mail” ar „The Telegraph” ir žinai, kuriai krypčiai jie atstovauja. Šia prasme jie yra skaidrūs ir atviri.

„Manau, ir JAV žiniasklaida kartais gali elgtis geriau išreikšdama savo kryptį. Tačiau aš manau, kad „Bloomberg“ mes tęsiame puikų darbą pateikdami faktus ir leisdami žmonėms patiems pasidaryti savas išvadas“, – kalbėjo M. Murphy.

Sunkus metas būti žurnalistu

Jos kolegė, Laura Zelenko, viena „Bloomberg News“ vyresniųjų redaktorių, akcentavo žiniasklaidos šališkumą.

„Dabar ypatingai sunkus metas būti žurnalistu. Per tris darbo žiniasklaidoje dešimtmečius mačiau labai daug šališkumo atvejų. Daug šališkumo būta ir per pastaruosius rinkimus. „Bloomberg“ šiame kontekste išsiskyrė faktų pateikimu ir abiejų pusių išklausymu“, – sakė L. Zelenko, viena „Bloomberg News“ vyresniųjų redaktorių.

Pasak L. Zelenko, šiandien daug ginčų, kaip kasdien turėtume rašyti istorijas. Ji pateikė konkretų pavyzdį, kada ant „Bloomberg Businessweek” viršelio atsidūrė D. Trumpas, o antraštė skelbė: „Ar leistum šiam žmogui vadovauti tavo kompanijai“.

Foto: DELFI

Ta tema publikaciją parašė leidinio vyriausiasis redaktorius, tačiau kartu pateikta kito apžvalgininko publikacija su priešinga nuomone. Taip sugebėta išklausyti dvi puses. „Tai padaryti nesunku, tačiau ne kiekvienas tą daro. Turime raginti žmones suprasti, kad mūsų darbas nėra palaikyti kurią nors pusę. Tai paremta pasitikėjimu žiniasklaida, kitaip mūsų darbas nueis šuniui ant uodegos“, – kalbėjo L. Zelenko.

Savo ruožtu M. Murphy įgėlė žurnalistams, kurie kartais dedasi visažiniais.

„Mes, žurnalistai, negalime dėtis visažiniais, žinančiais geriausiai, vieninteliais, galinčiais žmonėms pateikti informaciją. Tai yra tai, kas mus atvedė prie šios pasitikėjimo ir tikėjimo krizės, su kuria susiduriame naujienų žiniasklaidoje“, – sakė „Bloomberg Businessweek“ redaktorė.

Piktina D. Trumpo rinkėjų puolimas

M. Murphy palietė ir „paprastų žmonių“ bei elito priešpriešos temą.

„Mane veda iš proto, kada sakoma, kad už D. Trumpą balsavo neišprusę, kvaili, apgailėtini žmonės. Šalis, kuri prezidentu išrinko Baracką Obamą, per naktį tampa rasistine kitų žmonių atžvilgiu", – piktinosi M. Murphy.

Kaip žinoma, D. Trumpo pergalė tapo staigmena ne tik pasauliui, bet ir daugumai pačių amerikiečių. Rinkimų kampanijos metu demokratų kandidatė Hillary Clinton pusė D. Trumpo rinkėjų netgi išvadino „apgailėtinais“. Vėliau H. Clinton atsiėmė savo žodžius.

Šiuo metu JAV daug dėmesio skiriama melagingų naujienų, fake news, temai. M. Murphy nuomone, žurnalistai turėtų daugiau kalbėti ne apie melagingas naujienas, o paprastų žmonių bėdas.

Foto: DELFI

„Tiesą pasakius, per savo karjeros metus dariau kas įmanoma, kad atsispirčiau ir pasipriešinčiau visuotinio elito augimui. Aš tikrai manau, jog didžiausias pavojus nėra neteisingų faktų skleidimas. Priešingai – pagrindinė užduotis yra atskleisti esamos dienos realijas daugeliui žmonių ir įvardinti paprasto žmogaus kovas ir bėdas, su kuriomis jie susiduria. O melagingų naujienų skleidimas ir realybės atskleidimas yra žaidimas, kurį mes žaidžiame ir politikoje, ir ekonomikoje“, – dėstė M. Murphy.

Jos teigimu, niekada nereikia nuvertinti žmonių noro kokybei – iš tikro jie trokšta kokybiškos informacijos ir naujienų.

Foto: DELFI