Paraiškoje – 20 metų nebenaudojamas el. paštas ir banko sąskaita

Smulki įmonė UAB „San Marco dažai“ į VMI kreipėsi paramos dėl subsidijos mikroįmonėms. Paraiška VMI sistemoje suformuojama automatiškai, o jos rankiniu būdu paraiškos teikėjas negali tikslinti.

Įmonės vadovas Audrius Žurauskas „Delfi“ pasakoja, kad paraiškoje dėl subsidijos buvo nurodytas prieš 20 metų naudotas įmonės el. paštas ir neteisinga banko sąskaita, atidaryta 2003 m. kreditinei kortelei.

„Jeigu ir paskirs subsidiją, tai pinigus bandys pervesti į neteisingą ir jau senų seniausiai neegzistuojančią sąskaitą“, – nurodo pašnekovas.

Praėjusią savaitę įmonės finansus tvarkantis specialistas skambino į VMI ir pranešė, kad paraiškoje nurodyti duomenys yra neteisingi, tad reikia pakeisti sąskaitos numerį: „Jam buvo atsakyta, kad paraiška formuojama automatiškai pagal banko pateikiamus duomenis, ir pasiūlyta kreiptis į banką, kad uždarytų neteisingas sąskaitas.

Jis kreipėsi į banką išaiškinimo, jam buvo atsakyta, kad bankas jau kelis kartus siuntė į VMI raštus dėl įvairių įmonių, nurodydamas, kad automatiškai suformuotos neteisingos ar ne tos sąskaitos, taip pat nurodė, kokias sąskaitas naudoti konkrečioms įmonėms. Tačiau iš VMI buvo gautas atsakymas su prašymu daugiau jokių laiškų nebesiųsti, nes jie informacijos nekoreguos. Ar jie negali, ar nenori, nežinau, nes niekas iš VMI to pakomentuoti negali.“

Banke paskutinė sąskaita atidaryta 2015 m., o VMI mato 2003 m.

Galiausiai pats įmonės vadovas paskambino į VMI, norėdamas pranešti apie neteisingus duomenis ir prašydamas juos pakeisti. Tačiau iš Informacijos skyriaus konsultantės neva nieko neišgirdo, mat ji nematė įmonės sąskaitų.

„Išgirdau, kad VMI man niekas negali padėti, ir reikia kreiptis į banką, nes tai jis neteisingai pateikė duomenis. Konsultantės teigimu, sistema veikia automatiškai ir paraiškoje pateikia paskutinę atidarytą sąskaitą, nors bankas teigia, kad paskutinė atidaryta sąskaita buvo 2015 metais, o VMI sistema ima 2003 metais atidarytą sąskaitą“, – į kokią painiavą įsivėlė, pasakoja verslininkas.

„Paklausus, kokias sąskaitas mato, tikino nematanti jokių, bet po to kažkaip stebuklingai identifikavusi mano asmenybę prisijungė prie „stebuklingosios“ sistemos ir pamato daug įvairių sąskaitų litais, kronomis, zlotais ir kitokiomis valiutomis. Nežinau, kodėl į paraišką jų neįrašė. Gal mums būtų aktualu gauti paramą, pavyzdžiui, zlotais.

Turbūt visas tas sąskaitas labai greitai užblokuotų, jeigu tik būtų pradelsti ar nesumokėti kokie mokesčiai, ir visi puikiai žino, kad tam niekada neiškyla jokių klausimų ar sunkumų „nusirašyti“ pinigus ir neiškyla klausimų, kuri sąskaita buvo naudota paskutinį kartą“, – pasakoja A. Žurauskas.

Įmonės vadovas tikina, kad daug kartų pakartojęs, kurią sąskaitą sistemoje reikėtų pažymėti kaip vienintelę ir pagrindinę, naudojamą jau apie 20 metų, jis gavo atsakymą, kad niekas VMI neva negali to padaryti.

„Dėl sąskaitų gal ir padės bankas, bet kas pakeis informaciją apie naują įmonės elektroninį paštą? Nors pranešimus iš VMI gauname kažkodėl visai kitu el. paštu“, – klausia pašnekovas.

Paskambinęs į banką vyras išgirdo, kad banko automatinėje sistemoje yra įvairių senų uždarytų ir multivaliutinių sąskaitų, nes kažkada įmonė kažką pirko iš kitų šalių.

„Kodėl VMI automatiškai pateikia negaliojančias sąskaitas ir kodėl jų neuždaro, negali atsakyti. Banke patvirtino, kad yra problema su VMI, kuri viską mato ir žino, bet nenori nieko daryti. Savo banko elektroninėje bankininkystėje jokių senų sąskaitų nematau ir nieko apie jas net nežinau“, – akcentuoja „San Marco dažai“ vadovas.

LBBA siūlė pakeitimus

„Delfi“ kalbinta Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacijos (LBAA) prezidentė Daiva Čibirienė svarstė, kad šiam verslininkui VMI paraiškoje automatiškai įkėlė ne seniausią, bet vėliausiai atidarytą sąskaitą.

„Paskutinė atidaryta sąskaita galėtų būti kreditinės kortelės sąskaita, kurios įmonė nenaudoja mokesčių mokėjimui, o daugiau naudoja atsiskaitymui. Pavyzdžiui, jei įmonė atidarė kortelę dėl kokio nors darbuotojo atsiskaityti įmonės vardu, tad ji paraiškoje atsiranda kaip „šviežiausiai“ atidaryta. Jei įmonė nenaudojamos sąskaitos neuždarė, reikia suprasti, kad sistemoje ji ir yra, tad reikėtų ją susitvarkyti“, – komentuoja D. Čibirienė.

LBAA prašė, kad VMI paraiškose būtų nurodyta ne paskutinė atidaryta sąskaita, bet sąskaita, iš kurios paskutinį kartą buvo mokami mokesčiai. Anot jos, ši sąskaita būtų laikoma kaip pagrindinė mokesčių mokėjimui.

„VMI pasakė, kad tai užtruks, nes jie turėjo šį sprendimą padaryti per rekordiškai trumpą laiką. Faktiškai paraiškų sistema jau veikė, nors dar nebuvo patvirtintas nutarimas. Jie tikrai padarė maksimumą. Niekas nebuvo nuleidęs šios funkcijos, kad neva kažkada reikės dalinti subsidijas, kad iš jų duomenų bazės reikės statistinių duomenų, – įmonių bankų sąskaitų numerių ir el. paštų“, – komentuoja ji.

Daiva Čibirienė

Ką daryti, kad duomenys paraiškose būtų teisingi?

Anot D. Čibirienės, prieš pildant paraiškas dėl paramos, prieš tai reikėtų susitvarkyti savo duomenis, pavyzdžiui, atnaujinti el. paštą. Pakeitus duomenis sistema juos esą apdoroja kelias dienas.

„Gali būti, kad tik apdorojus duomenis, sistema paruoš paraiškas su naujais duomenimis. Gali būti, kad algoritmas suformavo kvietimą ir jis jo nebekeičia, net jei ir buvo patikslinti duomenys. Tai yra techniniai dalykai“, – aiškina pašnekovė.

LBAA prezidentė, jei automatiškai užpildytoje paraiškoje pastebimi neteisingi duomenys, pataria raštu rašyti užklausas per „Mano VMI“ sistemą, o specialistai esą rankiniu būdu keis duomenis.

„Jų greituoju būdu parengtas įrankis neturi automatizavimo, kad būtų galima pasirinkti kokią nori banko sąskaitą ar pasirinkti kitus kontaktinius duomenis. Tam nebuvo laiko“, – pažymi ji.

D. Čibirienė taip pat atkreipia dėmesį, kad senas sąskaitas reikėtų susitvarkyti. Kitas galimas variantas – atsidaryti naują sąskaitą banke: „Tada verslininkai galės VMI paprašyti, kad iš naujo suformuotų paraišką. Pagal algoritmą, banke atsidarius naują sąskaitą, paraiškoje turėtų atsirasti naujausia sąskaita.“

Buhalteriai ne visada atskiria įmonės sąskaitas

Paklausta, ar pasitaiko atvejų, kai suformuotoje paraiškoje per klaidą atsiranda svetimo asmens sąskaita, D. Čibirienė pažymi, kad įmonių buhalteriai tiesiog neatpažįsta sąskaitų.

„Kai kurios sąskaitos yra rečiau naudojamos, arba įmonių vadovai buhalteriams nesuteikė informacijos apie jas. Gali būti atidaryta sąskaita dėl kažkokio sandorio ar tikslo, vėliau ji buvo nenaudojama, joje nieko nėra, ir buhalteris apie ją nieko nežino“, – galimas priežastis vardija pašnekovė.

Asociacijoje registruoti atvejai, kai įmonių buhalteriai pranešė apie paraiškose nurodytas klaidingas sąskaitas, o vėliau paaiškėjo, kad tokios įmonės sąskaitos egzistuoja arba jie turi nepilną sąskaitos numerį, kuris yra ne SEPO formato.

„Ką teko matyti, pavyzdžiui, „Payseros“ sąskaitos, vienaip rašmos išraše, kitaip – VMI, kuri prideda banko kodą SEPO formate, o jei pasiimame „Payseros“ banko sąskaitos išrašą, yra tas pats numeris, bet trumpesnis, nėra pradinių skaičių. Todėl gali būti, kad greituoju būdu buhalteriai pasižiūrėjo į sąskaitos numerį ir sako, kad tokio įmonė neturi. Atidžiau pasižiūrėję jie galėtų pamatyti, kad nėra klaidos“, – sako D. Čibirienė.

Anot jos, galima išsiaiškinti, kam priklauso paraiškoje atsidūrusi banko sąskaita, tereikia kreiptis į banką, mat pagal sąskaitos numerį galima nustatyti, kuriam bankui ji priklauso.

D. Čibirienė, komentuodama verslininko A. Žurausko atvejį, taip pat pažymėjo, kad Lietuvos bankai VMI privalo pranešti apie visas įmonių atidarytas sąskaitas. VMI duomenų bazėje turi būti visos Lietuvoje esančios banko sąskaitos.

Savo sąskaitas tikslino 73 mikroįmonės

VMI Komunikacijos vadovė Rūta Asadauskaitė komentuoja, kad siekiant užtikrinti greitą ir patogų subsidijų teikimo procesą, VMI mikroįmonėms pateikia pilnai užpildytą paraišką. Dėl to įmonėms pačioms nebereikia nieko pildyti, o belieka tik paraišką patvirtinti ir pateikti. Paraiškoje pateikiama vėliausiai atidaryta įmonės sąskaita.

„Duomenis apie įmonių sąskaitas VMI gauna iš mokėjimų įstaigų, t. y. bankų, unijų ir kt. Automatiškai suformuotoje paraiškoje yra parenkama naujausia įmonės atsiskaitomoji arba mokėjimo kortelės sąskaita, kurioje naudojama valiuta yra eurai“, – pažymi R. Asadauskaitė.

Vis dėlto, anot jos, jei tai yra nenaudojama įmonės sąskaita ir įmonė pageidauja subsidiją gauti į kitą sąskaitą, VMI rekomenduoja prieš pateikiant paraišką pirmiausiai nenaudojamą sąskaitą uždaryti ar atidaryti naują sąskaitą banke.

„Gavusi duomenis iš bankų apie sąskaitos uždarymą ar atidarymą, sistema automatiškai parinks naują galiojančią atsiskaitomąją ar mokėjimo kortelių sąskaitą ir ji bus nedelsiant atnaujinta paraiškoje“, – aiškina VMI atstovė.

Paklausta, kaip dažnai pasitaiko atvejų, kai įmonių paraiškose nurodomi neteisingi duomenys, pašnekovė pažymi, kad savo duomenis apie sąskaitą kredito įstaigoje keitė 73 mikroįmonės.

El. pašto adresas – toks, kokį pateikė mokesčių mokėtojas

Anot R. Asadauskaitės, paraiškoje naudojamas mokesčių mokėtojo el. pašto adresas yra tas, kurį pats mokesčių mokėtojas yra nurodęs VMI. Būtent todėl mokesčių administratorius nuolat akcentuoja teisingų ir atnaujintų registrinių įmonės duomenų svarbą.

El. pašto adresą mokesčių mokėtojas nesunkiai gali pakeisti per „Mano VMI“, užpildydamas pranešimą apie mokesčių mokėtojų registrinių duomenų keitimą.

„Mokesčių mokėtojas, kai keičia savo elektroninį paštą, kontaktinius duomenis, per penkias dienas privalo pateikti VMI patikslintus duomenis“, – papildo LBAA prezidentė ir užsimena, kad nepatikslinus duomenų, gresia net sankcijos.

Iš viso VMI jau išsiuntė apie 36,5 tūkst. kvietimų mikroįmonėms pateikti paraišką subsidijai gauti. 27 tūkst. mikroįmonių paraišką jau pateikė, o VMI yra perdavusi 26,5 tūkst. įmonių paraiškas Ekonomikos ir inovacijų ministerijai 68,8 mln. eurų subsidijų gauti.