Kurie gyventojai galės išeiti „kredito atostogų“

Seimas antradienį priėmė įstatymų pataisas, kurios leidžia dėl karantino ne mažiau kaip trečdalio pajamų netekusiems gyventojams išeiti „kredito atostogų“.

Šiuo metu NT kredito davėjas privalo kredito gavėjo prašymu atidėti kredito įmokų, išskyrus palūkanas, mokėjimą, kai nutrūksta jo santuoka, miršta jo sutuoktinis, jis ar jo sutuoktinis tampa bedarbiu arba jis pripažįstamas nedarbingu arba iš dalies darbingu.

Kredito davėjas neprivalo atidėjimo taikyti ilgiau nei 3 mėnesius, nors nedraudžiama susitarti ir dėl ilgesnio termino.

Seimas pritarė tam, kad būtų įtraukti atvejai, kai kredito gavėjas ar jo sutuoktinis netenka ne mažiau kaip trečdalio pajamų dėl kitų priežasčių nei darbo netekimas.

„Tai itin aktualu situacijoms, kai asmuo privalo išeiti nemokamų atostogų, dirbti ne pilna apimtimi, negali vykdyti individualios veikos dėl nuo jo nepriklausančių apribojimų, pavyzdžiui, karantino ir panašiais atvejais“, – rašoma dokumente.

Įstatymai įsigalios, kai juos pasirašys prezidentas Gitanas Nausėda.

Gyventojai kreipiasi dėl atidėjimo galimybių

Luminor“ banko Privačių klientų finansavimo grupės vadovė Regina Ungailaitienė „Delfi“ komentuoja, kad, pagal galiojančius įstatymus, būsto paskolos mokėjimai gali būti atidedami 3 mėn. terminui, tačiau šiuo metu, esant neapibrėžtai situacijai, šis laikotarpis pratęsiamas iki 6 mėn.

„Luminor“ atstovė pažymi, kad gyventojai šiuo metu konsultuojasi dėl kredito atidėjimo galimybių, bet prašymų dar nepildo. Anot jos, bankas gavo tik keletą prašymų, užpildytų nuotoliniu būdu, tačiau iškart pažymi, kad ši ir ateinanti savaitės, tikėtina, pakoreguos turimus skaičius.

„Pakeitimus atliekame tiesiog gavus kliento prašymą. Apskritai į kiekvieną atvejį žiūrime individualiai. Jeigu kliento pajamos sumažėjo, gali sumažėti ar gali atsirasti kitų trukdžių grąžinant paskolą, rekomenduojame kuo greičiau susisiekti su banku. Kuo anksčiau klientas pasitars su banku, tuo daugiau galimybių surasti abiem pusėms priimtiną sprendimą. Įprastą bankui praktiką taikome ir viruso grėsmės atveju“, – atkreipia dėmesį R. Ungailaitienė.

Toks pat principas esą taikomas ir verslo klientų paskolų aptarnavimui. Anot „Luminor“ banko Verslo bankininkystės departamento vadovo Lietuvoje Jono Urbono, jeigu klientas susiduria su likvidumo problemomis, paskolos mokėjimo atidėjimas yra standartinis sprendimas.

„Jeigu klientas neužvilkina problemos sprendimo ir problemas aptariame kartu dar ankstyvojoje jų stadijoje, galime rasti bendrai priimtinus sprendimus. Priklausomai nuo kliento situacijos, galime taikyti keletą scenarijų paskolai restruktūrizuoti su 3–6 mėnesių paskolos grąžinimo atidėjimo laikotarpiu“, – sako J. Urbonas.

Kiekvieno atvejį vertins individualiai

Kaip pažymi „Swedbank“ atstovas žiniasklaidai Saulius Abraškevičius, iki šiol bankas turėjo paruoštus sprendimus ir privatiems, ir verslo klientams, susidūrusiems su finansiniais sunkumais.

„Nuolat stebime ir analizuojame situaciją, ir suprantame klientų domėjimąsi dėl paskolų įmokų karantino metu.

Tokiais atvejais svarbiausias patarimas klientams – visada kaip įmanoma greičiau susisiekti su banku, kad esant poreikiui galėtume su klientais susitarti dėl geriausio sprendimo“, – komentuoja S. Abraškevičius.

Anot jo, kiekvieno kliento atvejis yra vertinamas individualiai, įvertinus konkrečią situaciją.

Asociatyvi nuotr.

„Swedbank“ interneto svetainėje pateikiama daugiau informacijos, kokios siūlomos išeitys, susidūrus su paskolos grąžinimo sunkumais.

Būsto paskolų ir paskolų, užtikrintų nekilnojamojo turto įkeitimu, atveju, įvertinus kliento situaciją, bankas šiuo metu siūlo:

  • Paskolos įmokos mokėjimo dienos pakeitimą. Tokia išeitis siūloma tada, kai pasikeičia darbo užmokesčio, išmokų arba kitų pajamų gavimo data;
  • Paskolos grąžinimo grafiko koregavimą ir / arba paskolos grąžinimo termino pratęsimą, siekiant sumažinti mėnesio įmokas;
  • Atidėti paskolos grąžinimo įmokų laikotarpį. Sutariama, kad klientas tam tikrą laiką mokės tik paskolos palūkanas.


Pastaroji išeitis siūloma, esant bent vienai iš nurodytų aplinkybių: nutrūksta kredito gavėjo santuoka; miršta kredito gavėjo sutuoktinis; kredito gavėjas ar jo sutuoktinis tampa bedarbiu; kredito gavėjas pripažįstamas nedarbingu arba iš dalies darbingu Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme nustatyta tvarka; ir esant kitoms aplinkybėms.

Vartojimo kreditų (vartojimo paskola, kredito kortelė ir pan.) atveju, įvertinus kliento situaciją, bankas šiuo metu siūlo šias išeitis:

  • Paskolos įmokos mokėjimo dienos pakeitimą. Tokia išeitis siūloma tada, kai pasikeičia darbo užmokesčio, išmokų arba kitų pajamų gavimo data;
  • Paskolos termino pratęsimą. Kliento paskolos grąžinimo terminas pratęsiamas, siekiant sumažinti mėnesio įmokas.
  • Atidėti paskolos grąžinimo įmokų laikotarpį. Sutariama, kad klientas tam tikrą laiką mokės tik paskolos palūkanas.

Siūlė rinktis kredito mokėjimo draudimą

SEB Baltijos šalių mažmeninės bankininkystės vadovė Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė ragina klientus, turinčius finansinių įsipareigojimų SEB bankui ir patiriančius finansinių sunkumų, pradėti dialogą su banku kuo greičiau.

Asociatyvi nuotr.

Kaip ir „Swedbank“, kai asmuo praranda pajamas, suserga, netenka darbo ir pan., SEB bankas stengiasi pateikti sprendimus, kurie padėtų klientui vykdyti savo finansinius įsipareigojimus bankui, ir yra pasirengęs peržiūrėti kredito grąžinimo grafikus, laikinai atidėti kredito grąžinimą mokant tik palūkanas, atkreipia dėmesį S. Gutauskaitė-Bubnelienė.

SEB interneto svetainėje rašoma, kad esant nenumatytoms aplinkybėms, galima kreiptis į banką su prašymu atidėti būsto kredito įmokų mokėjimą, nekeičiant galutinio kredito grąžinimo termino. Atidėjus kredito įmokų mokėjimą, mokamos tik palūkanos.

Nenumatytoms aplinkybėms taikomas kredito įmokų atidėjimas:

  • Netekus darbo – iki 3 mėn.
  • Perpus sumažėjus pajamos – iki 6 mėn.
  • Gaisro ir kitų stichinių nelaimių padarinių atveju – iki 6 mėn.
  • Susirgus ar nutikus nelaimingam atsitikimui, dėl kurio negalima dirbti ilgiau kaip du mėn. – iki 12 mėn.
  • Ir kt.


Be to, kaip pažymima, SEB bankas keletą metų siūlė privatiems klientams pasirinkti kredito mokėjimo draudimą, kuris leidžia apsisaugoti nuo situacijų, kai pablogėja kliento galimybės vykdyti savo finansinius įsipareigojimus.

Pinigai

„Net jei klientas neturės tokio draudimo, bankas vis tiek ieškos būdų susitarti dėl paskolos grąžinimo grafiko pakeitimo, jei dialogas tarp banko ir kliento bus konstruktyvus.

SEB bankas yra pasiruošęs privatiems klientams, turintiems būsto paskolą ir susiduriantiems su laikinais finansiniais sunkumais, suteikti daugiau nei įstatyme tam tikromis sąlygomis numatytus 3 „laikinų atostogų“ mėnesius būsto paskolos įmokų mokėjimui, mokant tik palūkanas“, – komentuoja banko atstovė.

Per anksti vertinti poveikį banko verslo klientams

Anot SEB banko atstovės, suprantama, kad karantino metu visos šalyje valstybės naudojamos priemonės daro didelį poveikį ekonomikai. Kalbėdama apie verslo klientus, ypač smulkias ir vidutines įmones, S. Gutauskaitė-Bubnelienė tikina, kad bankas yra pasirengęs tarpininkauti valstybės pagalbos programoje ir kiek galima padėti verslui.

„Būdami vieni didžiausių lėšų skolintojų šalyje stebime savo verslo klientus ir reaguojame į jų užklausas dėl paskolos grąžinimo pakeitimų. Šiuo metu dar per anksti vertinti poveikį ekonomikai ir mūsų banko verslo klientams. Esame pasirengę tarpininkauti valstybės pagalbos programoje ir kiek galime padėti verslui. Mūsų dialogas su įmonėmis bus konstruktyvus ir pagrįstas poreikiu padėti joms įveikti vidutinės trukmės finansinius sunkumus“, – komentuoja ji.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (70)