Pakliuvo į užburtą ratą

Iš vienos audio-video įranga prekiaujančios įmonės Rokas pirko ausines, tačiau po mėnesio šios sugedo. Atnešęs jas į saloną, konsultantai sugedusią prekę pakeitė į naują. Po kurio laiko sugedo ir šios.

Norėdamas grąžinti ausines dar kartą Rokas išgirdo, kad tokios pačios prekės nebėra, ir sulaukė pasiūlymo ją pakeisti į šiek tiek pigesnį variantą. Rokas sutiko, tačiau čia ir vėl susidūrė su ta pačia problema.

„Tąkart pardavėjas pareiškė, kad daugiau ausinių nebekeis, nes praėjo dveji metai nuo pirmų ausinių pirkimo, tad baigėsi garantija. Bet garantiją tai ne jie suteikia, o dažniausiai siunčia gamintojui, kuris pakeičia. Visų pirma, jie pakeitė į visai kitas ausines, kurios buvo dar pigesnės, ir man tada pinigų papildomai nedavė“, – pasakoja vyras.

Foto: Scanpix

Už pirmąsias ausines jis tikina mokėjęs apie 50 eurų.

„Tai nėra daug. Salonas pardavinėja ausines ir po kelis šimtus eurų, bet žmonės kalba, kad ir jos genda. Labai įdomu, kad parduotuvė skelbia apie super audio kokybę, bet dviejų skirtingų gamintojų ausinės per dvejus metus sugedo tris kartus. Tai nėra normalu“, – sako Rokas.

Vilnietis pridūrė, kad pagal tokią pardavėjų tvarką pirkėjams keisti prekių niekada neapsimoka, mat tokiu atveju pralaimi.

„Su pažįstamais kalbėjau, pasirodo, beveik niekas nežino šio dalyko, kad įsigijus prekę garantija galioja tik nuo pirmo pirkimo. Iš esmės prekės keisti niekada neapsimoka, nes pralaimi. Geriau jau pasiimti pinigus ir pasiimti tą pačią prekę, tada tau pratęs garantija. Taip pardavėjai žaidžia ir išlošia“, – pabrėžia jis.

Foto: Scanpix

Vartotojai dėl garantijos pakeistoms prekėms kreipiasi retai

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič informuoja, kad tokio pobūdžio vartotojų skundai, kai vartotojai kreipiasi dėl garantijos pakeistoms prekėms, tarnyboje nėra dažni.

N. Jarmulkovič atkreipia dėmesį, kad Civilinis kodeksas numato dviejų rūšių daiktų garantiją: garantiją pagal įstatymą, kuri trunka dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos, ir komercinę garantiją, kuri yra laikoma papildoma garantija. Pastaroji suteikiama pardavėjo šalia garantijos pagal įstatymą.

Ji taip pat pažymi, kad įstatymas nenumato pardavėjo pareigos nustatyti konkretų komercinės garantijos terminą, tačiau pardavėjo suteikta komercinė garantija negali apriboti garantijos pagal įstatymą.

Tai reiškia, kad nepriklausomai nuo to, kokios trukmės yra pardavėjo ar gamintojo nurodyta garantija, vartotojas dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį, o jei pardavėjas nustato ilgesnį terminą – per pardavėjo nurodytą terminą.

Pasibaigus prekės garantijai vartotojas esą netenka teisės kreiptis į pardavėją dėl prekės trūkumų.
„Pardavėjas gali numatyti konkrečias komercinės garantijos galiojimo sąlygas, pavyzdžiui, pakeitus prekę ar jos detalę, taikyti tik likusį pirminės prekės komercinės garantijos terminą arba kitą, trumpesnį nei dvejų metų kokybės garantijos terminą.

Pinigai
Foto: Shutterstock

Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad pardavėjo nustatytos komercinės garantijos sąlygos negali varžyti įstatymais suteiktų vartotojų teisių, t. y. teisės aktai vartotojui suteikia teisę, pardavėjui nustačius trumpesnį nei dvejų metų kokybės garantijos terminą, kreiptis dėl parduoto daikto trūkumo per dvejus metus nuo daikto perdavimo dienos“, – aiškina N. Jarmulkovič.

Tokiu būdu, anot jos, nurodžius, kad per garantinį terminą prekę pakeitus nauja preke, šiai taikomas ne toks pat garantijos terminas, bet tik likęs pirminės prekės garantijos terminas, būtų varžomos įstatymais suteiktos vartotojų teisės.

VVTAT primena, kad, pagal Civilinį kodeksą, pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, savo pasirinkimu turi teisę:

1. Reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus (pataisyti daiktą);

2. reikalauti iš pardavėjo nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu;

3. reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti kainą;

4. vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą. Tačiau, pirkėjas neturi teisės nutraukti sutarties, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis.