Penktadienį DELFI rašė, kad SEB banko klientui pastebėjus nuskaičiuojamas didesnes įmokas nei turėtų būt, galiausiai ir pats bankas pripažino savo klaidą. Pasirodo, tokia klaida įsivėlė ne tik į vieno kliento sąskaitą.

SEB bankas pranešė, kad šis neatitikimas yra aktualus tiems klientams, kurie būsto kredito sutartį su linijinio kredito grąžinimo grafiku sudarė nuo 2012 m. vasario 20 d., kai klientams prieš sutarties pasirašymą pradėtas teikti standartinės informacijos dokumentas. Tai turėtų paliesti iki 7 proc. būsto kredito sutarčių klientų. Informuojama, kad kompensuojama bus ir tiems klientams, kurie būsto paskolą yra grąžinę.

„Daliai būsto paskolas paėmusių klientų, kurie pasirinko linijinį kredito grąžinimo metodą, SEB bankas, po kliento kreipimosi patikrinęs informaciją savo sistemose, nustatė permoką, kuri atsirado dėl apskaičiuotų palūkanų neatitikimo pasirašytoje būsto kredito sutartyje ir prieš sutarties pasirašymą standartinės informacijos dokumente pateiktame įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje.

Atsižvelgdamas į tai, bankas priėmė sprendimą kompensuoti palūkanų skirtumą visiems klientams, kuriems nustatytas šis neatitikimas. Klientus apie tai bankas informuoja asmeniškai. Kompensuojama bus ir tiems klientams, kurie būsto paskolą yra grąžinę“, – komentavo SEB banko komunikacijos projektų vadovė Jovita Bazevičiūtė.

Pasak jos, palūkanų permoka bus grąžinama kartu su apskaičiuotomis 5 proc. metinėmis palūkanomis (kaip nustatyta LR civiliniame kodekse), iš jų išskaičiavus 15 proc. gyventojų pajamų mokestį (kaip nustato LR Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas). Taip pat kompensacija bus mokama ir ateityje už mėnesius, kai bus fiksuojama kredito palūkanų permoka.

„Pateikiame kompensacijos dydžio pavyzdį – jei klientas nuo 2012 m. vasario 20 d. yra paėmęs su linijiniu kredito grąžinimo grafiku vidutinio dydžio 55 tūkst. eurų paskolą, kompensacija už vienerius metus būtų apie 15 eurų“, – teigė J. Bazevičiūtė.

Lietuvos bankas: vis dažniau susitariama taikiai

Lietuvos banko Kredito ir mokėjimo paslaugų priežiūros skyriaus vyr. juriskonsultė Justina Tarasevičienė DELFI komentavo, kad panašaus pobūdžio ginčas nagrinėtas dar 2017 m., kai kilo nesutarimas dėl ikisutartinės informacijos atskleidimo tinkamumo ir sąlygų, pagal kurias šalys susitarė sudaryti kredito sutartį, turinio. Tąkart Lietuvos bankas patenkino vartotojo reikalavimą.

„Kredito palūkanų normos skaičiavimo tvarka teisės aktuose nėra nustatyta, todėl metus sudarančių dienų skaičius yra nustatomas šalių susitarimu. Mūsų nuomone, sutarties šalių interesų pusiausvyra bus apsaugota tik tada, kai vartotojas apie palūkanų dydį ir jų skaičiavimo tvarką bus tinkamai informuotas prieš sudarant kredito sutartį.

Pareiga vartotojui pateikti standartinę informaciją iki kredito sutarties sudarymo taip pat galioja nuo 2017 m. liepos 1 d. Standartinė informacija vartotojui turi būti pateikiama specialioje teisės aktuose nustatytoje formoje. Tačiau ikisutartinėje informacijoje yra pateikiamas preliminarus (aiškinamasis) įmokų mokėjimų grafikas.

Išnagrinėjęs minėtą ginčą, dar 2017 m. Lietuvos bankas atkreipė visų kredito davėjų dėmesį į tai, kad ikisutartiniuose vartotojui teikiamuose dokumentuose pateikiama informacija (ypatingai įmokų mokėjimo grafiko sudarymo principai, palūkanų normos apskaičiavimo algoritmai) neturi skirtis nuo vėliau kredito sutartyje nustatytos informacijos“, – komentuoja Lietuvos banko atstovė.

Šiuo atveju Lietuvos bankas tik pasidžiaugė, kad ginčas tarp kliento ir SEB banko buvo išspręstas taikiai ir, kad bankas visiems nukentėjusiems sumokės kompensacijas.

„Lietuvos bankas kaip priežiūros institucija yra gavusi SEB banko pranešimą apie ketinimą ištaisyti nustatytus trūkumus bei išmokėti kompensacijas šiam ir kitiems kredito gavėjams. Mūsų vertinimu, tai yra geras pavyzdys, kai bankas pripažįsta suklydęs ir kompensuoja klientams galimai patirtus nuostolius. Tai įvardijame kaip gerąją praktiką“, – teigia J. Tarasevičienė.

Teigiama, kad pastaraisiais metais Lietuvos bankas nagrinėdamas ginčus tarp vartotojų ir finansų įstaigų pastebi, kad vis daugėja atvejų, kai abi šalys susitaria taikiai Tačiau, jei su finansų įstaiga susitarti nepavyksta, primenama, kad vartotojas gali kreiptis į Lietuvos banką dėl ginčo nagrinėjimo.

Klaidą pastebėjo tik po kliento kreipimosi

DELFI primena, kad istoriją apie banko per dideles taikomas palūkanas paviešino skaitytojas Tomas. Būtent po jo pastabų bankas ir pastebėjo sisteminę klaidą.

„Pareikalavome SEB banko geranoriškai ištaisyti šią neteisybę. Buvau pakviestas į susitikimą su pačia Būsto finansavimo grupės vadove. Tikėjausi, jog tiesiog pataisysime sutartį ir tuo viskas pasibaigs. Apibendrinus daugiau nei 30 minučių trukmės susitikimą, galima sakyti, jog, jų teigimu, pats esu kaltas, jog nepaklausiau vadybininkės ir neįsiskaičiau į sutartį“, – laiške rašo Tomas.

Toliau vyras rašo, kad su tuo nesutiko ir parašė raštišką skundą, pareikalavo, kad bankas raštiškai pateiktų atsakymus, kodėl atmeta jo pretenzijas. Situacijos nagrinėjimas užsitęsė ilgiau nei 15 darbo dienų, tačiau niekas nepaaiškino, kodėl delsiama pateikti atsakymą. Tad Tomas nusprendė kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT). Po kelių dienų, dar net nespėjus tarnybai patvirtinti skundo, Tomas gavo atsakymą iš SEB, kuriame buvo rašoma, jog po vyro kreipimosi identifikuotas apskaičiuotų palūkanų neatitikimas.

SEB banko atstovė paaiškino, kad neatitikimai aktualūs klientams sudariusiems būsto kredito sutartis nuo 2012 m. vasario 20 dienos, linijinio kredito grąžinimo grafiku. Informuojama, kad palūkanos yra apskaičiuojamos laikantis sutarties sąlygų – t. y. laikant, kad metuose yra 360 dienų ir faktinis mėnesio dienų skaičius. Tačiau standartinės informacijos dokumente esančiame įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje palūkanų įmokos buvo apskaičiuotos laikant, kad metuose yra 360 dienų, o mėnesyje 30 dienų.

Patikinama, kad dabar būsto kredito sutartį su linijiniu kredito grąžinimo metodu sudarantiems klientams šis neatitikimas yra ištaisytas. Informuojama, kad aiškinamasis įmokų mokėjimo grafiko pavyzdys pateikiamas vadovaujantis tais pačiais palūkanų apskaičiavimo principais, kaip ir sudarius sutartį, t. y. laikant, kad metuose yra 360 dienų ir faktinis mėnesio dienų skaičius.