Anot SEB banko vyriausiojo ekonomisto Tado Povilausko, vidutinis darbo užmokestis Lietuvoje ūgtelėjo kiek daugiau nei 8 proc. Tai reiškia, kad didėja ir gyventojų galimybės. Tad šiandien, skaičiuoja bankas, vienas asmuo galėtų skirti automobiliui 175 eurus per mėnesį, o dviejų asmenų šeima – 350 eurų.

Kitaip tariant, vieno asmens lizingu įperkamo automobilio vertė siekia 10,9 tūkst. eurų, o du asmenys galėtų įsigyti automobilį, kurio vertė – 21,8 tūkst. eurų.

Tiesa, lyginant lietuvius su kaimynais latviais ir estais, kiek atsiliekame. Pavyzdžiui, vienas latvis galėtų įsigyti automobilį, kainuojantį 11,1 tūkst. eurų, dviejų asmenų šeima – 20,2 tūkst. eurų.

Dar didesnis atotrūkis yra lyginantis su Estija, mat čia vienas asmuo galėtų įpirkti 16,4 tūkst. eurų kainuojantį automobilį, o dviejų asmenų šeima transporto priemonei galėtų skirti net 32,8 tūkst. eurų. Tiesa, čia T. Povilauskas neslepia, kad greičiausiai pavyti Estijos nepavyks, mat jų atlyginimai – gerokai didesni.

Galimybėmis nesinaudoja

Saulius Mickus, SEB banko lizingo departamento direktorius, pabrėžia, kad nors algos išaugo ir galimybės geresnės nei net buvo prieš krizę, lietuviai jomis nesinaudoja.

„Greičiausiai tai lemia išmoktos krizės pamokos, kai neperkamas mažiau reikalingas turtas, pasikeitė ir vartojimo įpročiai“, – kalbėjo jis.

Tad pirkdami naudotą automobilį lietuviai vidutiniškai linkę sumokėti 3,6 tūkst. eurų. Pirkdami naują automobilį jam skiria vidutiniškai 21,5 tūkst. eurų. Ir, nepaisant pagerėjusių galimybių, pirmenybę lietuviai teikia 11-15 m. amžiaus modeliams, dažnai prabangesniems senesniems nei naujiems, tačiau ekonominės klasės.

Tiesa, pokyčių yra. Lizingu daugiau perkama naujų automobilių nei naudotų, didėja ir perkamų transporto priemonių vertė. Tokia tendencija išryškėjo dar pernai ir šiemet tęsiasi.

Išlieka ir kita tendencija: juridiniai asmenys gerokai dažniau nei fiziniai lizingu perka naują automobilį. SEB banko skaičiavimu, 83 proc. juridinių asmenų lizingu įsigyja naujus automobilius ir tik 17 proc. - naudotus. Ir atvirkščiai: 42 proc. fizinių asmenų lizingu perka naujus automobilius, o 58 proc. - naudotus, maždaug 2013 m. laidos.

Skaičiuojama, kad didėja lizingu perkamų naujų automobilių vertė. 2018 m. pirmą pusmetį naujo automobilio lizingo sutarties vertė siekė 24,5 tūkst. eurų. Lizingo sutarties vertė tada, kai tokiu būdu įsigijamas naudotas automobilis, siekė 13,8 tūkst. eurų.

Anot S. Mickaus, tai, kad krizės pamokos buvo išmoktos, demonstruoja ir lietuvių finansinė elgsena. Pavyzdžiui, nors automobilio lizingo trukmė gali siekti 7 metus, dažniausiai pasirenkamas 5-erių metų laikotarpis, o skola bankui grąžinama per 3 metus. Anot banko atstovo, tai, viena vertus, reiškia, kad gyventojai turi lėšų rezervą, kita vertus, kad ir uždirba daugiau.

Kaip apskaičiavo galimybes

SEB bankas aiškina, kad apskaičiuodami tai, kokios vertės automobilį gali įsigyti vienišius, o kokios – šeima, rėmėsi vidutinio darbo užmokesčio Lietuvoje rezultatais, taip pat vertino, kad asmenys neturi kitų įsipareigojimų, o skaičiuojant šeimos galimybes vertinta, kad vidutinį darbo užmokestį gauna du asmenys.

Bankas taip pat skaičiavo tai, kad tiek asmuo, tiek automobilį perkanti šeima turi 15 proc. norimo automobilio sumos, o lizingo laikotarpis – 5-eri metai. Numatyta, kad palūkanų norma yra 5 proc., o mėnesio įmoka neviršija 25 proc. šeimos ar asmens pajamų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (298)