522 eurus kainavusį „Dell“ kompiuterį E. Jankūnas Klaipėdos „Skytech“ parduotuvėje įsigijo 2016 metų rugpjūtį. Praėjus maždaug pusantrų metų, jis pradėjo nuolat persikrauti, pasirodydavo taip vadinamas „mėlynas ekranas“.

Dėl to vyras kompiuterį nuvežė į garantinį servisą. Tačiau jį atsiėmus, paaiškėjo, jog problema išspręsta nebuvo. Negana to, kadangi „Dell“ kompiuteriai taisomi tik Kaune, E. Jankūnui teko sumokėti 30 eurų už transportavimą.

Kaip DELFI paaiškino „Skytech“ komunikacijos vadovė Kristina Gervelė, „ServisaICT“, atlikęs diagnostiką, prekę grąžino atgal bei pateikė išvadą, jog jokių gedimų neaptikta, prekė veikia tvarkingai.

„Serviso patarimu, perdavėme klientui informaciją, kad problema galėtų būti nebent programinėje dalyje, dėl netinkamai įrašytos operacinės sistemos, netinkamų tvarkyklių ar kitų programinių nesuderinamumų.

Dėl to, kad prekė veikia tvarkingai „ServisaICT“ įpareigojo pirkėją sumokėti prekės diagnostikos ir transportavimo išlaidas. Jei gedimas iš tikrųjų būtų egzistavęs, šių išlaidų nebūtų reikėję padengti“, – sakė ji.

Pasaka be galo

E. Jankūnas pasakojo, kad po to savo kompiuterį pats nunešė pas kitą meistrą.

„Jis konstatavo, kad gedimas tikrai nėra programinis ir patarė nešti į garantinį, nes mokėti papildomai nepriklausomam meistrui ir rizikuoti nuiminėti plombas neapsimoka.

Toliau, kaip pasakoje be galo. Bandymai sutaisyti kompiuterį buvo trys ar net keturi. Ir kaskart grįžus namo tekdavo nusivilti, nes jis išsijunginėdavo toliau. Prašymai sutaisyti ar grąžinti pinigus nedavė vaisių. Visa tai tęsėsi iki kovo mėnesio“, – pasakojo klaipėdietis.

K. Gervelė sakė, kad vasarį klientas vėl grįžo su tuo pačiu nusiskundimu, bei pridėjo, kad prijungus pakrovėją, atsiranda pašalinis garsas.

„Pakartojome visą procedūrą. Šįsyk gamintojo autorizuotas serviso centras taip pat gedimo neaptiko ir pateikė išvadą, kurioje aprašė jog „techninė kompiuterio dalis dirba gerai. Komponentų testai klaidų nerodo. Blogos/ne visos programinės tvarkyklės, jų versijos nesutampa su pateikiamomis gamintojo. OS problemos/nesuderinamumas“.

Nepaisant to, servisas profilaktiškai pakeitė optinių diskų įrenginį, perrašė programas ir nebeėmė pinigų už transportą bei diagnostiką. Prieš atiduodami kompiuterį klientui, patikrinome jį ir savo patalpose, gedimo iššaukti niekaip nepavyko“, – dėstė ji.

Padėjo vartotojų teisės

Balandį E. Jankūnas nutarė kreiptis į Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT).

„Po dviejų mėnesių susigrąžinau pinigus. Pamoka tokia: kantriai kovoti už savo teisybę ir išgirdus neigiamą atsakymą tęsti kovą. Pardavėjai dažnai sako „ne“, nes dažnu atveju klientas susitaiko su tuo, bet mūsų valstybinės institucijos tikrai dirba savo darbą, gal ir nelabai skubiai, bet padeda mažesniems“, – DELFI sakė jis.

Savo ruožtu K. Gervelė tvirtino, kad VVTAT dalyvavimas šiuo atveju buvo labiau sutapimas.

„Klientui netrukus grįžus trečią kartą, vėl su tuo pačiu programinio pobūdžio gedimu, dar kartą kreipėmės į gamintojo įgaliotą techninį centrą su prašymu kredituoti kompiuterį, kadangi matėme, jos programinės bėdos kartosis ir toliau, kaskart klientui grąžinus kompiuterį ir jam susidiegus naudojamas programas. Gamintojui sutikus, grąžinome klientui jo sumokėtus pinigus“, – nurodė ji.

E. Jankūnas teigė, kad papasakoti šią istoriją jį paskatino „Skytech“ darbuotojų bendravimo maniera.

„Susikalbėti su darbuotojais pasirodė bergždžia, o po sprendimo sugrąžinti pinigus atsirado spaudimas iš jų nusipirkti prekę už tą grąžintą sumą, lyg aš pusmetį gyvenau be kompiuterio ir vis dar pasitikiu jais kaip pardavėjais po šio ginčo“, – sakė vyras.

Įmonės atstovė atsakė, kad jokio spaudimo tikrai nebuvo.

„Patvirtinus pinigų grąžinimą, jie turėjo būti grąžinti į sąskaitą iš kurios ir mokėta už kompiuterį, tačiau klientas kategoriškai su tuo nesutiko. Tada pasiūlėme jam įsigyti kitą prekę. Šis variantas jam taip pat netiko. Galiausiai grąžinome į jo nurodytą sąskaitą, kuri niekaip nesusijusi su kompiuterio pirkimu“, – nurodė K. Gervelė.

Svarbu saugoti kvitą

VVTAT vartotojų konsultavimo, asmenų aptarnavimo ir komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Natalija Jarmulkovič DELFI nurodė, kad tarnyba, gavusi E. Jankūno prašymą, kreipėsi į „Skytech“, tačiau įmonė atsisakė ginčą spręsti taikiai.

„Tada buvo atliktas kompiuterio kokybės įvertinimas. Po šio įvertinimo pardavėjas sutiko su VVTAT siūlymu ir nutraukė prekės pirkimo-pardavimo sutartį bei grąžino vartotojui už prekę sumokėtus pinigus“, – sakė ji.

N. Jarmulkovič dar priminė, kad pirkėjas, kuriam buvo parduotas netinkamos kokybės daiktas, savo pasirinkimu turi teisę: 1) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pataisyti daiktą; 2) reikalauti iš pardavėjo nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu; 3) reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti kainą; 4) vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą.

„Tačiau, pirkėjas neturi teisės nutraukti sutarties, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis. Visais atvejais pirkėjas turi teisę į nuostolių, atsiradusių dėl netinkamos kokybės prekės pardavimo, atlyginimą. Papildomai pažymime, kad vartotojas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per 2 metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą)“, – pasakojo ji.

VVTAT atstovė nurodė, kad vartotojas, kurio teisės ar teisėti interesai buvo pažeisti, pirmiausia privalo raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo pasirinktą reikalavimą.

„Pardavėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos, pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais. Jeigu pardavėjas netenkina vartotojo reikalavimų, juos tenkina iš dalies, arba nepateikia atsakymo per 14 dienų, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo nagrinėjimo ne teismo tvarka.

Taip pat primename, kad prekės garantiniu laikotarpiu svarbu saugoti prekės pirkimą–pardavimą patvirtinantį dokumentą. Neišsaugojus prekės kvito ar kito prekės įsigijimą patvirtinančio dokumento, vartotojo reikalavimas tenkinamas tik pardavėjui geranoriškai sutikus“, – sakė N. Jarmulkovič.