Kad prekybos centre neatidiems pirkėjams gresia už kasdienes prekes sumokėti keliskart daugiau nei jos iš tiesų kainuoja, įsitikino kone į detektyvinę istoriją patekusi panevėžietė pensininkė. Žinomo prekybos tinklo parduotuvėje apsipirkusi senjorė tik dėl savo akylumo išaiškino, kaip kasoje ant svarstyklių prekė gali staiga pasunkėti net keliais šimtais gramų.

Kainų pinklėse pensininkei pavyko susigaudyti tik dėl atsitiktinumo – bent kartą per savaitę česnakų nusiperkanti moteris atkreipė dėmesį, kad už vidutinio dydžio galvutę jai apskaičiuota mokėti daugiau nei eurą.

Panevėžietė Alma Čirienė pasakoja gruodžio 1-ąją užsukusi apsipirkti į Panevėžyje, Klaipėdos g. 103, esančią „Maximos“ parduotuvę. Senjorė pirko žemės riešutų, cukraus pakelį, bananų, plautų morkų ir vieną česnako galvutę. Jei ne pastaroji, A. Čirienė būtų nė nesusimąstydama už pirkinius paklojusi gerokai daugiau, nei priklausė.

Pardavėjai skaičiuojant prekių kainą, A. Čirienei kilo įtarimų, kodėl už vieną česnako galvutę kasininkė suskaičiavo 1,17 Eur. Panevėžietė sumojo, kad net kylant kainoms mokėti už paprasčiausią daržovę kaip už auksinę nerealu.

„Į bananų, morkų kainas būčiau neatkreipusi dėmesio, bet po galvutę česnako nusiperku bent kartą per savaitę. Puikiai įsidėmėjau, kiek jis kainuoja“, – „Sekundei“ teigė pirkėja.

Kvitą traukė iš šiukšlinės

A. Čirienė pareikalavo kasininkės persverti visas jos prekes. Tuomet ir paaiškėjo, kad moteris būtų permokėjusi ne tik už „auksinį“ česnaką. Pastarasis, pasirodo, turėjo kainuoti ne 1,17 Eur, bet keliskart mažiau – 0,16 Eur, bananai ne 0,34 Eur, o 0,16 Eur, plautos morkos – 0,17 Eur vietoje 0,25 Eur, žemės riešutai – ne 1,61 Eur, bet 1,01 Eur. Jei nebūtų pati atkreipusi dėmesio į česnako kainą, A. Čirienė už visas prekes drauge būtų permokėjusi 1,87 Eur. Pensininkė sako, jog jai tai yra jau nemažai.

Pirkėja suko eiti tolyn nuo kasos, kai toptelėjo, jog vis dėlto verta išsaugoti įrodymą, kiek pirkėjams gali kainuoti neatidumas. A. Čirienė paprašė pardavėjos atiduoti jai ir pirkimo kvitą, kuriame matyti keliskart didesnės kainos.

Pasak pirkėjos, kasininkei toks prašymas akivaizdžiai nepatiko. Pensininkei buvo pareikšta, esą valytoja jau išnešusi šiukšlinę. Tačiau labiau nei pardavėjos reakcija A. Čirienę nustebino eilėje prie kasos laukusių pirkėjų nepasitenkinimas teisybės ieškotoja.

„Už manęs stovėjęs vyrukas net pakeltu baltu pradėjo šaukti, kad netrukdyčiau žmonėms. Dar net su keiksmažodžiais. Stengiausi, kad ne tik manęs parduotuvėje neapgaudinėtų, bet ir kitų pirkėjų, o jų pačių likau apšaukta. Tai ir skaudžiausia“, – pasakojo pensininkė.

Triukšmą pradėję kelti pirkėjai nebuvo nusiteikę laukti, kol kasininkė suras pirkimo kvitą. Atkakliai kiekvieną centą skaičiuojančiai panevėžietei teko kiūtinti į 6–7 žmonių eilės galą ir laukti iš naujo.
„Stovėjau eilėje ir visą laiką stebėjau šiukšlių dėžę. Kai priėjo mano eilė, kasininkė iš jos ištraukė mano čekį – jokia valytoja nebuvo atėjusi“, – pardavėjos nevykusi gudrybė A. Čirienei dabar kelia šypseną.

Kvitą, kuriame viena česnako galvutė įkainota 1,17 Eur, panevėžietė iki šiol tebesaugo.
Apie nesusipratimą pirkėja pranešė ir parduotuvės vedėjai. A. Čirienė sako sulaukusi pasiūlymo atlyginti jai moralinę žalą – „Maxima“ pasiūlė sumokėti 2 Eur.

„Aš ir 20 Eur nebūčiau paėmusi. Abejoju, ar tai buvo atsitiktinumas. Ar nebuvo taip, kad nesitikėjo, jog paprasta moterėlė bus tokia atidi ir atkakli“, – svarsto pensininkė.

Svarstyklės techniškai tvarkingos

Nors laiku susizgribusi pirkėja išvengė nuostolių, A. Čirienė apie nesusipratimą parduotuvėje informavo Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybą, o šioji, įtarusi svarstyklių gedimą, pranešė Lietuvos metrologijos inspekcijos Panevėžio apskrities skyriui.

Jo inspektorius Evaldas Mikalajūnas kontroliniam pirkimui „Maximos“ parduotuvėje išsirinko kelių rūšių sveriamų saldainių, keletą citrinų, žaliųjų vynuogių, persimonų. Inspektorius pirko toje pačioje parduotuvės kasoje, kurioje keistą nuotykį patyrė A. Čirienė. Šį kartą pirkimo kvite nurodytas svoris sutapo su metrologų svarstyklių rodmenimis. Neatitikimai siekė vos 1–2 gramus. Pasak Metrologijos inspekcijos Panevėžio apskrities skyriaus viršininkės Vitalijos Rukavičienės, toks skirtumas vertinamas ne kaip pažeidimas, o kaip leidžiama svarstyklių paklaida.

Metrologai patikrino šioje parduotuvėje visose kasose esančių svarstyklių patikimumą. Inspektoriai pretenzijų neturėjo. Pasak V. Rukavičienės, visos svarstyklės atitiko reikalavimus, pagamintos 2015-aisiais, plombuotos.

„Neaptikome nė vieno svarstyklių plombų pažeidimo. Tikslumą patikrinome etaloniniais svarsčiais, bet irgi neradome nieko įtartino. Svarstyklės sveria teisingai. Vis dėlto negaliu garantuoti, kad visiškai neįmanoma svarstyklių paveikti“, – pripažino V. Rukavičienė.

Svorio pridedančios subtilybės

Metrologai pastebėjo keistą sistemą: prie A. Čirienės kiekvienos sveriamos prekės buvo „pridėta“ po vienodą kiekį – 225–230 g. V. Rukavičienė sako negalinti patvirtinti, kad tai buvęs tyčinis bandymas apauti pirkėją. Anot jos, prekių svoris galėjo išaugti ir dėl žmogiškosios klaidos. Pavyzdžiui, ant svarstyklių užkritęs kasose įrengto telefono laidas prie sveriamos prekės pridėtų maždaug 0,15 g. Dar daugiau prekė pasunkėtų ant svarstyklių stumtelėjus, tarkim, prekių kodų knygelės kampą.
Pardavėja to gali nė nepastebėti, o prekės ant tokių svarstyklių svers daugiau.

Bet kokiu atveju, pasak vedėjos, patiems pirkėjams derėtų būti atidiems ir stebėti, kiek sumokantys už savo prekes.

Panevėžietės atvejis ne išskirtinis, kai kasos svarstyklės „prideda“ papildomo svorio. Į analogišką situaciją pakliuvo vienoje iš sostinės „Iki“ parduotuvių apsipirkusi vilnietė. Tik išėjus iš parduotuvės ir žvilgtelėjus į kvitą moteriai kilo įtarimų, kad šeši „Ananasiniai“ saldainiai negali sverti net 340 gramų. Nustebino ir kitos rūšies saldainių nedidelio maišelio svoris, siekęs 490 g. Grįžus į parduotuvę ir kitoje kasoje persvėrus saldainius paaiškėjo, kad „Ananasiniai“ saldainiai tesvėrė 70 gramų, o kitos rūšies – apie 225 gramus. Pirkėjai buvo grąžinta permoka ir išduotas naujas kvitas.

Pagrindinis įrodymas – kvitas

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Panevėžio apskrities skyriaus vedėjo Antano Šleivio teigimu, atvejai, kai vartotojai kreiptųsi dėl neteisingai apskaičiuotų prekių kainų, nėra dažni. Šiuo metu skyriaus specialistai aiškinasi kitos panevėžietės skundą dėl tos pačios prekės skirtingų kainų, nurodytų etiketėje ir pirkimo kvite.

Pasak A. Šleivio, svarbiausias patarimas pirkėjams – nepamiršti pasiimti tokio kvito. Juos privalo išduoti ne tik parduotuvės, kurios naudojasi kasos aparatais, bet ir turguje ne maisto produktais prekiaujantys smulkieji verslininkai.

„Žmonės dažnai nė nežino, kad turgaus prekeiviai taip pat turi išrašyti kvitą. Jo neturėdamas pirkėjas negalės apginti savo, kaip vartotojo, teisių“, – pabrėžė A. Šleivys.

„Maximos LT“ komunikacijos vadybininkė Kornelija Sakalaitė atsiprašo klientės už patirtus nepatogumus.

„Visų pirmiausia pirkėjos dar kartą labai atsiprašome už patirtus nepatogumus ir nemalonią apsipirkimo patirtį. Norime užtikrinti, kad svarstyklės mūsų prekybos tinklo parduotuvėse veikia tikrai tiksliai. Jas reguliariai tikriname per metrologinius tyrimus, - komentavo ji. - Tačiau taip atsitiko, kad minėtu atveju, besveriant prekes, kasininkė pastebėjo, jog kasos ekrane nurodomi prekių svoriai yra netikslūs. Kasininkė nedelsdama prekes iš kasos minusavo bei pasvėrė iš naujo. Sveriant antrąjį kartą svarstyklės rodė tikslius prekių svorius, todėl pirkėja sumokėjo tiek, kiek prekės buvo vertos.
Peržiūrėję vaizdo įrašus bei pasikalbėję su darbuotoja, padarėme išvadą, kad norėdama greičiau aptarnauti pirkėją, sverdama prekes kasininkė nuo jų tiesiog neatitraukė savo rankos ir prekes galėjo spustelėti, taip joms pridėdama papildomo svorio. Šią situaciją aptarėme su šios bei kitų mūsų parduotuvių darbuotojais ir dar kartą akcentavome, kaip svarbu sveriamus produktus ant svarstyklių padėti prekių niekaip neprilaikant. Be abejonės, už nesklandumą, su kuriuo pirkėja susidūrė, kaip kompensaciją jai pasiūlėme dviejų eurų vertės čekį. Dėl šios nemalonios situacijos labai apgailestaujame ir pirkėjos dar kartą atsiprašome. Stengsimės, kad toks atsitikimas ateityje nepasikartotų“.