Kembridžo universiteto atliktos apklausos duomenimis sveikas maistas yra 3 kartus brangesnis už junk food‘ą, - vadinasi subalansuota mityba yra tam tikra prabanga. Kaip prie besikeičiančių mitybos tendencijų prisitaiko žmonės ir kaip viskas keičiasi kavinių versle?

Greitas maistas – greiti pinigai

„Fast food nation“ (greito maisto šalis) vadinama Amerika - ne be reikalo. Jau 1940 m. Kalifornijoje atsidarė pirmasis „McDonald‘s“ restoranas šalyje, o dabar didžioji geltona M raidė stovi ant 36, 258 restoranų stogų. Greitas maistas tapo toks populiarus, jog po 30 metų amerikiečiai buvo „pravalgę“ 6 milijardus dolerių, o 2001-aisiais suma perkopė daugiau nei 110 milijardų dolerių. Tokie pinigai Amerikoje neišleidžiami nei siekiant aukštojo mokslo, nei perkant naujas mašinas ar kompiuterius, rašo Ericas Schlosseris savo knygoje „Fast Food Nation“.

Tuo tarpu Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos instituto 2013 m. tyrimo duomenimis, tik penktadalis gyventojų galvoja apie maisto teikiamą naudą sveikatai ir daugiausiai žmonės patiekalus renkasi pagal kainą (36,8 proc.), o vėliau ir produkto skonį (27,9 proc.).

„Charlie pizza“ rinkodaros vadovė Lina Nikonovaitė teigė, jog prie žmonių mitybos pokyčių turi prisidėti ir kavinės: „Skatindami sveiką gyvenseną, peržiūrėjome savo restoranų meniu ir, pasikonsultavę su mitybos specialistais, įtraukėme daugiau sveikatai naudingų, neriebių, kuo mažiau termiškai apdorotų patiekalų“.

Stiprus žingsnis į priekį

2014 metų atliktos apklausos Jungtinių Amerikos Valstijų Žemdirbystės departamento duomenimis, amerikiečiai nuo 2009 metų stipriai pažengė į priekį: suaugusieji vis labiau atkreipia dėmesį į maisto sudėtį, suvartoja mažiau riebalų ir vartoja daugiau skaidulinių medžiagų turinčių produktų. Taip pat 76 proc. amerikiečių nurodė, jog pasinaudotų informacija apie patiekalų sudėtį kavinėse, jeigu tokia būtų – šie skaičiai gali tapti liūdna žinia greitojo maisto tiekėjams.

Eimantas Navikauskas.
Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Lietuvoje ši tendencija lygiai taip pat pastebima, tačiau dėl kokybiško produkto didesnės savikainos kol kas tai nėra prieinama masiniam vartotojui“ , - DELFI komentavo „Take way“ tinklo įkūrėjas Eimantas Navikauskas.

L. Nikonovaitė taip pat pridėjo, jog žiniasklaidos, draugų ar pažįstamų padrąsinti žmonės vis daugiau pradeda sportuoti, drąsiau atsisako nesveiko ar itin riebaus maisto ir susidomi sveika mityba. Visa tai rinkodaros vadovė pastebėjo tada, kai buvo išleistas pavasario-vasaros meniu, kuriame dominuoja sveikesni patiekalai.

Sveikos mitybos kaina

Kuomet dauguma kavinių skaičiavo nuostolius krizės laikotarpiu Lietuvoje, „McDonald‘s“ tuo tarpu veikė visu pajėgumu ir planavo iki 2014 metų pabaigos Baltijos šalyje išplėsti restoranų tinklą iki 35 ir investuoti 38 mln. eurų, teigė „McDonald‘s“ restoranų grupės valdytoja „Premier Capital Limited“. Taip pat panašiu metu į Lietuvos rinką atėjo ir kiti greito maisto restoranai tokie kaip „Pizza Hut“, „Hesburger“ ir KFC (Kentucky Fried Chicken). Pagreitėjęs gyvenimo tempas vis dažniau žmones priverčia skirti trumpesni laiką maisto malonumui ir rinktis greitesnes ir kartais pigesnes alternatyvas, o šiais procesais ir naudojasi greitojo maisto savininkai.

Tiesa, ne visi verslininkai vadovaujasi šia idėja. Agnė Marcinauskaitė, viena iš restorano „Sweet root“ bendrasavininkų teigė, jog jie nuėjo sunkesniu keliu ir stengiasi pateikti kuo sveikesnius patiekalus, o jei klientas iš anksto būna užsirezervavęs staliuką, šefai pasiruošę pakoreguoti meniu pagal jo individualų skonį. Jai antrino ir E. Navikauskas: „Kalbant apie finansinę sveikos mitybos pusę, natūralu, kad kokybiški maisto produktai kainuoja brangiau, tačiau tai priklauso nuo kiekvieno žmogaus pasirinkto mitybos raciono“.

Panašios nuomonės ir L. Nikonovaitė: „Kokybė ir laikas, sugaištas konsultuojantis su mitybos specialistais, kaip geriau pagaminti skanų, patrauklų ir maistingą patiekalą, kainuoja, tad nenuostabu, kad jis savo kaina šiek tiek skirsis“.

Ką valgyti?

Kaip teigė vegetariškų ir veganiškų patiekalų „Tavo erdvė“ kavinės direktorė Rimanta Zinkevičienė - svarbu klientams parodyti, jog ir be mėsos yra ką valgyti. Pašnekovė, kuri taip pat 14 metų yra ir vegetarė, minėjo, jog didesnių produktų kainų skirtumų prekybos centruose nepastebėjo – vegetarai gali apsipirkti už tokią kainą, kaip ir mėsą valgantys. Kavinė taip pat siūlo dienos pietus už prieinamą kainą ir R. Zinkevičienės pastebėjimu, žmonės mielai renkasi valgyti čia, o ir lėkštės būna tuščios – pasak direktorės, tai puikus įrodymas, jog žmonėms pradeda vis labiau rūpėti sveikesnė mityba, kuriai nepagaili ir savo pinigų.

Sveikesnį maistą taip pat siūlo ir „Take way“ restoranai. E. Navikauskas tikino, jog jų kavinėse maistas atrenkamas itin kruopščiai: be E621 skonio stipriklio, kepimui naudojamas aukštai temperatūrai atsparus žemės riešutų aliejus, pateikiama mažiau riebalų turinti mėsa, taip pat meniu surašyta kiekvieno patiekalo išsami energinių verčių lentelė, kuri padeda lankytojui apsispręsti, kas jo organizmui būtų tinkamiausia.

„Tai - pagrindas sveikos mitybos grandyje, todėl klientams patiekalo energinės vertės informacija yra ypatingai svarbi” ,- komentavo E. Navikauskas.