Tačiau, nors abiejų šalių verslo kultūros tiesiogiai suformuotos skirtingų istorinių naratyvų, socialinės aplinkos pokyčių, religinių įsitikinimų bei ekonominės santvarkos kitimo, vieną bendrą bruožą tarp šių šalių žmonių vis dėlto galėtume atrasti ir iš jo pasimokyti, t. y. aktyvus socialinių tarpasmeninių santykių kūrimas, kuris ne tik smarkiai keičia asmeniniame gyvenime vyraujančią atmosferą, bet ir ryškiai veikia verslo pasaulį.

Izraelis

Stereotipai ir mitai

Kuriant socialinius santykius bendravimas yra esminis dalykas, padedantis ne tik išgirsti kitokį požiūrį, atrasti alternatyvių sprendimų, bet ir kurti malonią bei kūrybišką aplinką komandoje, tačiau dažnai vedami visuomenėje suformuotų įvaizdžių remiamės stereotipais ir susidarome išankstinę poziciją kito asmens atžvilgiu. Kiekvienas esame girdėjęs daugybę pasakojimų apie neigiamas Izraelio žmonių savybes: arogantiškumą, impulsyvumą, neigiamo atspalvio turintį gudrumą. Apie tai, kokie jie išsilavinę ir mėgstantys tai pabrėžti, o jų atsakymas klausimu į klausimą apskritai jau tapęs anekdotu. Ir nors tikrai dažnas izraelietis turi išsilavinimą ir domisi įvairiomis sritimis, jokios arogancijos tai nesukelia, o dažnai įvardijamas gudrumas leidžia kūrybiškai pažvelgti į situaciją.

Verslo kultūros ypatumai

Judaizmas, islamas ir krikščionybė – tai pagrindinės Izraelyje vyraujančios religijos, kurių skelbiamos tiesos daro didelę įtaką visuomenės gyvenimui ir socialiniams bei verslo santykiams. Visada svarbu išsiaiškinti kolegos religines pažiūras ir deklaruojamas vertybes bei rodyti joms pagarbą. Pavyzdžiui, judaizmą išpažįstantys žmonės valgo tik košerinį maistą, tad būtų gražu parodyti prielankumą ir verslo pietus rengti ten, kur tokio maisto būtų galima rasti. Pokalbio metu visada reiktų vengti valdžios, politikos ir religijos klausimų, nes gali greitai išsiskirti nuomonės ir kilti ginčas, kuris nei jums, nei jūsų kolegai tikrai neatneš nieko teigiama. Jei pašnekovas visgi bando jus kalbinti šiomis temomis, reiktų stengtis išlikti neutraliam ir nesivelti į asmeniškumų kupinus konfliktus.

Verslo etiketas

Išsiugdykite įprotį niekada nevėluoti į verslo susitikimus. Nors izraeliečiai kartais vėluoja ir patys, tačiau apie kitus vėluojančiuosius greitai susidaro neigiamą nuomonę. Be to, reiktų įvertinti ir savo bei kolegų anglų kalbos žinias, ar jos pakankamos visavertei komunikacijai. Vis dėlto geriausia nusisamdyti vertėją, mokantį hebrajų kalbą, taip tik palengvinsite bendravimą ir padarysite geresnį įspūdį. Visada būkite pasirengę diskutuoti ir prisistatyti. Izraelyje itin aktyvus socialinis gyvenimas, šios šalies gyventojai mėgsta bendrauti ir nori kuo daugiau sužinoti apie savo pašnekovą, tad pasiruoškite aktyvaus bendravimo malonumams. Į verslo susitikimus reiktų eiti apsirengus santūriai, moterys turėtų uždengti savo alkūnes ir kelius, jei susitikimo kolegos išpažįsta islamą.

Įdomūs faktai

Oficiali darbo savaitė yra nuo sekmadienio iki ketvirtadienio, o žydų šabo laikotarpis prasideda penktadienio saulėlydį ir tęsiasi iki šeštadienio saulėlydžio. Musulmonai nedirba ir į verslo susitikimus neina penktadienį, o kai kurie krikščionys atsiriboja nuo profesinio gyvenimo sekmadieniais, tad reiktų prisitaikyti ir šiomis dienomis nespręsti verslo klausimų.

Argentina

Stereotipai ir mitai

Apie argentiniečių gyvenimo ypatumus galbūt esame susidarę mažiau stereotipų nei apie izraeliečius, tačiau jų visgi turime. Dažnai išgirdus Argentinos pavadinimą kyla asociacija, kad vyrai nieko neveikia, tik valgo mėsą, geria alkoholinius gėrimus ir šoka tango, o moterys su draugėmis stebi muilo operas ir aptarinėja herojų gyvenimo peripetijas, rūpinasi šeimos gerove ir apie verslą net negalvoja, tačiau taip nėra. Nors vyrai ir mėgsta pavalgyti bei retkarčiais išlenkti taurelę stipriųjų gėrimų, tačiau šokti tango dabar moka tik retas, o ir orientacija į pramogas ir gyvenimo malonumus nėra argentiniečių prerogatyva. Daugelis moterų dirba ir net kuria savo verslo projektus. Kitas dažnai girdimas stereotipas, kad argentiniečiai nemoka anglų kalbos ir kalba tik ispaniškai, tačiau tai taip pat nėra tiesa. Anglų kalbą moka didžioji dalis išsilavinusios bendruomenės, taip pat dažnas studijuoja ir vokiečių bei italų kalbas.

Verslo kultūros ypatumai

Nors Argentinoje punktualumas labiau vertinamas nei kitose kaimyninėse Lotynų Amerikos šalyse, niekada negali būt tikras, kad susitikimas prasidės ir pasibaigs laiku, todėl labai svarbu nepamiršti lankstumo bei tolerancijos. Kitos labai svarbios savybės yra spontaniškumas ir kūrybiškumas, nes argentiniečiai labai impulsyvūs ir gali greitai keisti sprendimus, tad reiktų stengtis spėti suvokti jų temperamento nulemtus poelgius. Susitikimai gali būti labai triukšmingi, keli žmonės gali kalbėti vienu metu ir daug gestikuliuoti, tad reiktų neišsigąsti, o priimti tai kaip galimybę susipažinti su kitomis kultūromis. Be to, nederėtų organizuoti susitikimų labai iš anksto, nes didelė tikimybė, kad data vis tiek dar bus pakeista.

Verslo etiketas

Apranga, kaip būdas išreikšti vidines savybes ir kompetencijas, svarbi tiek socialiniame gyvenime, tiek versle. Visada labai svarbu, kad ji būtų tinkamai parinkta ir pabrėžtų tik tas savybes, kurios reikalingos jūsų profesijai. Eidami į verslo susitikimus vyrai turėtų dėvėti juodus kostiumus ir ryšėti kaklaraiščius, o moterys vilkėti tamsius ir neprovokuojamus drabužius. Nereiktų persistengti demonstruojant paskutinės mados drabužius, nes toks didelis dėmesingumas madai kaip kaimyninėje Brazilijoje Argentinoje pasitaiko retai. Pokalbio metu venkite svarstyti politines peripetijas, nelieskite temų apie Folklando salų konfliktą ir Pietų Amerikoje vis dar gyvuojantį skurdą.

Įdomūs faktai

Argentinoje įmonių vadovus ir pavaldinius sieja glaudūs asmeniniai ryšiai, jie domisi vieni kitų gyvenimu ir aktyviai bendrauja. Vadovai visada siekia sužinoti, kaip sekasi darbuotojų šeimoms, tad nenustebkite verslo susitikimo metu išgirdę asmeninių klausimų ir pasiruoškite aktyviam bei džiugiam bendravimui.

Naujame „BZN start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie didžiausią ir seniausią žaidimų kūrimo įmonės Baltijos šalyse „Nordcurrent“ verslo istoriją, kai ukrainietė Viktorija Trofimova (34m.) likimo suvesta su savo vyru lietuviu Michailu ir jo broliu Sergejumi įkūrė užsakomųjų pultinių konsolių kūrimo bendrovę. Numeryje pristatoma apklausa apie tai, kokie verslininkų planai artimiausiems metams? Taip pat pristatomos verslininkų klaidos, TOP labiausiai kūrybiškumą skatinantys e.įrankiai, startuoliai su naujomis ambicingomis idėjomis, verslo pradžios žingsniai, finansavimas, patarimai. Pamatysite kūrybingiausias pasaulio reklamas, sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones ir kitą naudingą informaciją.