Ukraina

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai po pasaulį, o ypač virtualųjį, paplitusių mitų skelbia, kad ukrainiečiai kiekvieną dieną valgo lašinius. Tai iš dalies tiesa, bet ne daugiau nei kai kurių amerikiečių prieraišumas bekonienai, lietuvių cepelinams ar rusų barščiams.

Kitas stereotipas susijęs su įsivaizdavimu, kad Ukrainos gyventojai vis dar jaučia Černobylio katastrofos radiacijos sukeltą poveikį. Visiems taip mąstantiems derėtų pasidomėti bent keliomis oficialionis išvadomis ir mokslinių tyrimų rezultatais.

Įdomu ir tai, kad vis dar yra manančių, o ypač už Atlanto, esą šioje šalyje visus metus sninga, kad Ukraina apskritai yra Rusijos dalis, neturinti savo kalbos.

Bene teisingiausias sklandantis pastebėjimas, kad Ukrainoje klesti piratavimas internete. Išties ši šalis užima net 16 vietą pasaulyje pagal piratinę programinę įrangą.

Verslo kultūros ypatumai

Ukrainoje, priešingai nei daugelyje Vakarų valstybių, kur verslininkai noriai prisiima įsipareigojimus ir atsakomybę, dažniau orientuojamasi į partnerystę, atsakomybės dalimąsi darbo grupėse ar komandose. Susitikimai akis į akį taip pat vertinami kur kas labiau nei Vakaruose populiarūs virtualūs pokalbiai. Taip pat daug dėmesio skiriama emociniams komunikavimo aspektams.

Vyrauja ir yra gerbiama hierarchinė įmonės struktūra. Taigi svarbu rodyti deramą pagarbą aukštesnes pareigas einančiam asmeniui. Be to, vertinami asmeniniai draugiški santykiai su verslo partneriais.

Tiesmukiškumas lydi daugelį derybų, todėl nederėtų nustebti, jei derybas ukrainiečių verslininkai pradės žodžiais: ,,Tokia yra mūsų vizija, mes norėtume pasiekti tokius rezultatus, koks būtų jūsų pasiūlymas?“

Sociologų atliktos apklausos rodo, kad būtent ukrainiečių verslininkai net devynis kartus dažniau nei kiti derėdamiesi ištaria „ne“.
Pasirašant sutartis ir kitus dokumentus parašas užtvirtinamas įmonės ar jos vadovo antspaudu, todėl tuo derėtų pasirūpinti iš anksto. Nerekomenduojama atsisakyti pasiūlymo papietauti, nes tai vienas pagrindinių šios šalies verslininkų pasitikėjimo ir lojalumo ženklų.

Verslo etiketas

Ukrainos verslininkai nelinkę laikytis formalumų. Kiekvieną pasisveikinimą ir atsisveikinimą lydi trumpas, bet tvirtas rankos paspaudimas, tiesioginis akių kontaktas. Būtina prisistatyti spaudžiant ranką pirmą kartą. Kreipiamasi pavarde, pridedant akademinį ar profesinį laipsnį. Dauguma verslininkų pristato vieni kitus ir kreipiasi vardu bei tėvavardžiu. Jeigu kreipiamasi vardu, pavarde ir tėvavardžiu, profesinio laipsnio minėti nereikia ir net nedera.

Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi laikantis bendrų etiketo taisyklių. Rekomenduotina vieną vizitinės kortelės pusę išversti į ukrainiečių kalbą, taip pat vertėtų nurodyti akademiį laipsnį. Kortelė įteikiama ukrainiečių kalba į viršų. Jeigu negavote vizitinės kortelės, drąsiai galite užsirašyti pašnekovo duomenis į užrašinę.

Griežtos darbotvarkės taip pat nesilaikoma. Numatytas susitikimas gali baigtis anksčiau arba trukti ilgiau, nei planuota. Darbotvarkė numatyta tik tam, kad būtų nepamiršti pagrindiniai klausimai.

Geri tarpusavio santykiai ir supratimas yra itin svarbūs, todėl susitikimai dažnai pradedami susipažinimu, bendraujant ne verslo, o bendromis temomis. Didžioji dalis Ukrainos verslininkų moka rusų kalbą, todėl galima apsieiti be vertėjo, jeigu mokate šią kalbą. Kita vertus, jei norite parodyti profesionalumą ir užtvirtinti autoritetą, pasisamdykite vertėją. Šis žingsnis bus įvertintas kaip didelė pagarba.

Pasijuokime

Važiuoja du ukrainiečiai traukiniu. Važiuoja valandą, antrą. Pagaliau vienas išsitraukia didžiulį gabalą lašinių ir bando atkąsti.
Ir vienaip bando apžioti, ir kitaip, niekaip negali. Kankinasi 10 minučių, pusvalandį.
Antrasis ukrainietis ilgai žiūrėjo, o galiausiai sako:
– Klausyk, Mikola, gal papjaustyti?
– Aha! Tik atsargiai – nuo ausies iki kitos...

Moldova

Stereotipai ir mitai

Kalbėdami apie Moldovą ir jos gyventojus supančius stereotipus pažvelkime į spaudos tarnybų pateiktus apklausų rezultatus. Pasirodo, net 40 proc. apklausos dalyvių iš skirtingų pasaulio valstybių, išgirdę šios šalies pavadinimą, pirmiausia ją sieja su vynu, avių sūriu ar patriotizmu. Be to, net 37 proc. respondentų moldavus sieja su darbo emigracija, o 29 proc. apklausos dalyvių kaip šio stereotipo priežastį nurodė ekonominę šalies padėtį ir informaciją, skelbiamą įvairių medijų. Kone 40 proc. žmonių, ypač iš Rytų Europos, mano, kad moldavai yra svetingiausia pasaulio tauta.

Verslo kultūros ypatumai

Siekiant užmegzti tvirtus verslo santykius vertėtų vengti bet kokių konfliktų, o derantis dėl mažesnių kainų ar didesnio pelno būtina išlikti ramiems. Spaudimas, agresyvi pardavimo politika taip pat kenkia bendradarbiavimui su šios šalies verslo atstovais.

Nenorėdami užgauti jausmų ar savigarbos moldavai linkę sakyti nebūtinai tai, ką mano, o tai, ką, jų nuomone, norėtų girdėti pašnekovas. Svarbu išlikti budriems ir įdėmiai klausyti, nes dažniausiai sulaukiama tokio atsakymo, kaip pateikiamas klausimas. Net jei šiek tiek pakeisite savo klausimo formuluotę ar prasmę, galite sulaukti visiškai priešingo atsakymo.

Moldavai nenoriai pripažįsta savo klaidas ir dažniau primeta jas kitiems. Asmeninė erdvė nėra taip išaukštinta, kaip daugelyje pasaulio valstybių, todėl kalbėdami galite nesijaudinti dėl atstumo nuo pašnekovo. Kita vertus, derėtų vengti fizinio kontakto, pavyzdžiui, plekšnojimo per petį.

Verslo etiketas

Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi laikantis įprasto etiketo ir pagarbos. Punktualumas yra viena pagrindinių verslo taisyklių ir jos privalu laikytis. Pirmiausia sveikinamasi su aukščiausias pareigas einančiu asmeniu. Tik verslo aplinkoje sveikinantis moterims spaudžiamos rankos, bet ir tai ne visada.

Prieš pereinant prie verslo klausimų tikėtinas trumpas pokalbis bendromis temomis, kita verus, tai įprasta ne visose įmonėse. Nors susitikimai organizuojami vadovaujantis iš anksto sudaryta darbotvarke, jos griežtai nesilaikoma, todėl derybos retai kada prasideda ir baigiasi numatytu laiku. Įprasta, kad iš anksto parinktas asmuo taria trumpą kalbą susitikimo pradžioje ir pabaigoje.
Šios šalies verslininkams svarbi pagarba, todėl kreipiantis prieš pavardę būtina pridėti „ponas“, „ponia“ ar „panelė“. Be to, vertinamas ir skatinamas tiesioginis akių kontaktas.

Vyrauja konservatyvus aprangos kodas. Ypatingas dėmesys skiriamas avalynei – ji turi būti nublizginta iki spindesio.

Pasijuokime

Tu esi moldavas, jeigu:
– neini balsuoti per rinkimus, nes politinės partijos nepasirūpina
deramomis dovanomis;
– valgai makaronus su duona;
– stovi prie didžiausio lagamino oro uoste;
– stovi ir kalbi mažiausiai valandą tarpduryje išeidamas iš draugo namų;
– turi vinilinę staltiesę ant virtuvės stalo;
– tau vos dvidešimt, o tėvai jau rūpinasi tavo būsima santuoka;
– ilgai kalbi telefonu tik po 11 valandos vakaro;
– tavo vestuvių šventėje dalyvauja 800 žmonių;
– esi įsitikinęs, kad raudonasis vynas yra vienintelė apsauga nuo radiacijos, ir gali rasti šimtus argumentų savo nuomonei pagrįsti;
– gali rasti posakį ar patarlę kiekvienai gyvenimo situacijai;

Naujame „bzn start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie „Švaros broliai” įkūrėjus Andrių ir Evaldą Kinderius, kurie prieš 15 metų atidarę nedidelę plovyklą, dabar džiaugiasi holdingu, kuriame dirba daugiau nei 500 darbuotojų. Numeryje apžvelgiamos verslo galimybės Baltarusijoje, nuo mokesčių iki verslo kultūros aspektų, žurnalistinis tyrimas, kuriame susipažinsite su atlikta apklausa „Į kokį verslą lietuviai investuotų ir kokia pradžios kaina?” . Taip pat startuolį „Chimp Inn”, kurį sumanė Artūras Meškelė. Jo sugalvotas įrankis padeda žmonėms įvairias pramogas išmėginti nemokamai. Taip pat sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.