Italija

Stereotipai ir mitai

Viena iš klišių, paplitusių po pasaulį, skelbia, esą Italijos ekonomika paremta ar net pastatyta ant meno. Italai išties didžiuojasi savo meno palikimu, tačiau ši klišė yra gana toli nuo tiesos. Nors turizmas užima didelę rinkos dalį būtent dėl meno palikimo, šalyje klesti žemės ūkis, pramonė ir paslaugų sektoriai.

Dar vienas mitas, kuris kiek baugina užsienio investuotojus, skelbia, kad kiekvienas verslas nuolat privalo spręsti su mafija kilusias problemas. Niekas nepaneigs, kad šioje šalyje, kaip ir daugelyje kitų, veikia nusikalstamos grupuotės, tačiau tai, jog mafija kontroliuoja verslą, yra iš piršto laužtas, o gal iš genialių kino atkeliavęs mitas.

Verslo kultūros ypatumai

Italai linkę plėtoti verslą su žmonėmis, kuriuos pažįsta ir kuriais pasitiki. Lygiai taip pat pirmenybę jie teikia bendravimui akis į akį, todėl siekiant užmegzti tvirtus verslo ryšius reikia nusiteikti kurį laiką praleisti Italijoje, mezgant ir stiprinant verslo pažintis.

Jūsų būsimi verslo partneriai ar kolegos iš Italijos nekantraus pažinti arba sužinoti bent šiek tiek apie jūsų asmenybę, prieš imdamiesi verslo klausimų. Tinkamos manieros yra itin vertinamos, nes italams itin svarbus pirmas įspūdis, kurį jie susidaro tiek iš išvaizdos, tiek iš gero pirmo pasirodymo.

Intuicija, kuria jie pasikliauja, atlieka svarbų vaidmenį, todėl dera padaryti viską, kas įmanoma, ir įsitikinti, jog jiems patinkate ir esate patikimas. „Netvorkingas“ Italijoje drąsiai gali būti vadinamas profesija, nes asmeniniai kontaktai padeda žengti į verslo pasaulį.

Rekomenduojama skirti laiko ir pasidomėti būsimų verslo partnerių šeima bei asmeniniais pomėgiais. Tai padės užmegzti ilgalaikę ir tvirtą partnerystę. Dar vienas išskirtinis italų verslininkų bruožas yra ekspresyvumas komunikuojant. Jie itin raiškiai reiškia emocijas, gestikuliuoja rankomis ir naudojasi iškalbos dovana.

Verslo etiketas

Vizitinėmis kortelėmis keičiamasi iš karto po formalaus prisistatymo. Išreiškiant pagarbą dera įdėmiai perskaityti gautą kortelę, prieš įsidedant ją į dėklą. Palankumo ženklu laikoma, jeigu vienoje pusėje informacija pateikiama italų kalba.
Rekomenduotina nurodyti savo išsilavinimo ar kvalifikacijos laipsnį. Einamos pareigos yra esminė informacija, nes italai nori suprasti jūsų padėtį įmonėje.

Tinkama apranga yra itin svarbi. Vyrai turėtų vilkėti tamsios spalvos konservatyvų kostiumą, moterys – kelnių kostiumą ar konservatyvią suknelę. Elegantiški aksesuarai yra neatsiejama tiek vyrų, tiek moterų verslininkių aprangos dalis. Verslo susitikimai skiriami raštu (italų kalba) iš anksto, patartina prieš dvi ar tris savaites.

Likus kelioms dienoms susitikimas patikslinamas telefonu arba faksu. Dauguma kompanijų atostogauja rugpjūčio mėnesį. Punktualumas, o ypač šiaurinėje šalies dalyje, yra vienas pagrindinių verslininkų bruožų. Visa susitikimo informacija turi būti pateikiama atspausdinta tiek anglų, tiek italų kalbomis.

Jeigu nepriekaištingai nemokame italų kalbos, patartina nusisamdyti vertėją. Italai verslininkai dažnai kelia balso toną, bet tik norėdami būti išgirsti, o ne todėl, kad pyksta. Priimtinu reiškiniu laikomas pašnekovo pertraukimas arba kelių asmenų kalbėjimas vienu metu. Susitikimo metu sprendimai nėra priimami, jie skirti dalytis idėjomis ir nuomonei reikšti.

Pasijuokime

Mafijos patikėtiniai užgrobė vyno sandėlius Italijoje ir jau ketvirta diena negali tiksliai suformuluoti reikalavimų.

Ispanija

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai paplitusių stereotipų yra ispanų gyvenimo būdas, kuris dažnai apibūdinamas polinkiu darbus atidėti rytdienai.

Vis dėlto faktai liudija ką kita, nes ypač už sostinės ribų žmonės keliasi 3 ar 4 valandą ryto ir imasi darbų. Madride ir Barselonoje yra nemažai verslininkų bei samdomų darbuotojų, kurie dirba mažiausiai 50 valandų per savaitę.

Pietinėje šalies dalyje gyventojai dirba tam, kad gyventų, o ne gyvena tam, kad dirbtų. Vis dėlto tai nereiškia, kad jie nedirba apskritai.

Dar viena plačiai nuskambėjusi klišė teigia, kad visi be išimties naudojasi siesta, arba vidudienio poilsiu. Nors yra žmonių, kurie išnaudoja šį laiką, dauguma dirbančių žmonių per tas dvi valandas tarp 14 ir 16 val. pasiima vaikus iš mokyklos, ruošia jiems pietus, pavalgydina ir panašiai.
Neturintys atžalų dažnai atlieka buities darbus, pavyzdžiui, apsiperka ar pasiima iš valyklos drabužius, nes jų darbo diena baigiasi tik 19 val. Taigi laiko siestai tiesiog nelieka.

Verslo kultūros ypatumai
Ispanai, kaip ir italai, mėgsta imtis verslo su žmonėmis, kuriuos pažįsta ir kuriais pasitiki. Lygiai taip pat rekomenduojama skirti laiko tam, kad būsimi verslo partneriai galėtų pažinti ne tik jūsų profesinę, bet ir asmeninę pusę.

Kaip ir italai, jie teikia pirmenybę gyviems susitikimams, o ne bendravimui telefonu ar e. paštu. Komunikavimas yra formalus, laikomasi griežtų protokolo taisyklių. Reikėtų vengti konfrontacijos, nes ispanų verslininkams labai nemalonu viešai pripažinti, kad jie buvo neteisūs. Pasitikėjimas ir asmeniniai santykiai yra kertiniai sėkmingo bendradarbiavimo aspektai.

Ispanai itin vertina kitų nuomonę, todėl pirmas įspūdis ir apskritai autoritetas bei nepriekaištinga reputacija yra itin svarbūs. Santūrumas pristatant savo tikslus ir laimėjimas yra gerbtinas reiškinys. Hierarchija ir socialinis statusas yra reikšmingi, todėl dera bendrauti su asmenimis, kurių rangas yra panašus. Kadangi visi svarbiausi sprendimai priimami aukščiausių kompanijos pareigūnų, reikia nusiteikti, kad galbūt niekada nebendrausite su jais.
Kaip ir Italijoje, per pokalbį galite būti pertrauktas, bet tik todėl, kad pašnekovui itin įdomu tai, ką kalbate. Ispanai tikisi, kad abi bendradarbiaujančios pusės tiksliai ir griežtai laikysis sutarties sąlygų.

Verslo etiketas

Vizitinė kortelė dažniausiai įteikiama registruotojui ar priėmimo sekretoriui vos atvykus į susitikimą. Informacija vienoje kortelės pusėje turėtų būti išversta į ispanų kalbą, būtent šia puse į viršų ją ir derėtų įteikti.

Aprangos kodas yra konservatyvus, tačiau drabužiai turėtų būti stilingi, gal net siūti dizainerių. Elegantiški aksesuarai yra neatsiejamas tiek vyrų, tiek moterų akcentas.

Susitikimai skiriami iš anksto telefonu ar faksu, o likus savaitei dar kartą patikslinami tomis pačiomis komunikacijos priemonėmis. Punktualumas – viena svarbiausių etiketo taisyklių. Pirmasis susitikimas labiau skiriamas susipažinti, todėl nevertėtų nustebti, kad jo metu verslo klausimai paliečiami labai menkai. Susitikimo dienotvarkė yra parengiama, tačiau jos neprivaloma laikytis griežtai. Visa atspausdinta informacija turi būti pateikta tiek anglų, tiek ispanų kalbomis. Ne visi verslininkai moka anglų kalbą, todėl reikėtų iš anksto pasidomėti ir esant reikalui pasirūpinti vertėjo paslaugomis.

Per susitikimus sprendimai nėra priimami, jie, kaip ir Italijoje, skirti keistis idėjomis. Dauguma ispanų verslininkų tiesiog nereiškia savo nuomonės, todėl būtina atkreipti dėmesį į kūno kalbą.

Atostogų mėnuo yra rugpjūtis.

Ispanai turi du vardus ir dvi pavardes, sudarytas ne tik iš savo, bet ir iš tėvo bei motinos pirmųjų pavardžių. Kreipiamasi tokiais kreipiniais: „señor“ (sr.) – ponas ir „señora“ (sra.) – ponia.

Pasijuokime

Vyksta rungtynės tarp Ispanijos ir Lietuvos nacionalinių futbolo rinktinių. Rezultatu 25:0 pirmauja ispanai... Lietuviai nenusimena, nes dar tik trečia pirmo kėlinio minutė.

Naujame „bzn start" balandžio mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių istorijų: VERSLO ISTORIJA su klaipėdiečiu verslininku Dariu Laiviu („Klaipėdos margarino” įkūrėju), kuris tvirtina, kad sėkmė pati neateina ir ją reikia pasidaryti. Verslo galimybių Norvegijoje, nuo mokesčių iki verslo kultūros subtilybių. Šeimos verslo istorija su „Tamsta klubo“ įkūrėju Arvydu Skernevičiu ir gyvos muzikos puoselėjantį verslą, startuolį „TransferGo”. Taip pat Jūsų laukia daug kitų tikrų verslo gyvenimo užkulisių.