„Rusiją tikrai galima suprasti ir net perprasti“, – sako Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovas Borisas Šencis, perfrazuodamas garsųjį Fiodoro Tiutčevo ketureilį.

Rusija – lygtis su nežinomaisiais?

Kol Rusijos verslininkai, neapsikentę blogėjančio, jų manymu, investavimo klimato ir didėjančios korupcijos bei biurokratijos, vis dažniau renkasi ekonominę emigraciją, užsienio įmonės ieško naujų būdų, kaip žengti ir įsitvirtinti šioje rinkoje.
Juk ne paslaptis, kad plaukimas į rytų kaimynės vandenyną garantuoja pelną ir leidžia išvengti seklumų, vis dažniau pasitaikiančių stagnacijos apimtose aplinkinėse šalyse.

Kaimyninės rinkos subtilybes perpratusioms ir perspektyvas įžvelgusioms Lietuvos įmonėms verslo plėtojimas Rusijoje suteikia galimybę ne tik sušvelninti praūžusios krizės pasekmes, bet ir augti.

Vis dėlto įsitvirtinti šalies kaimynės rinkoje yra sudėtinga. Kaip didžiausi iššūkiai, laukiantys užsienio investuotojų, minimi didelė rizika, stipriai išsikerojusi biurokratija, korupcija, rusiško mentaliteto ypatumai. Visa tai neretai atbaido net didelę verslo patirtį turinčias tarptautines kompanijas.
„Verslo plėtojimas Rusijoje prilygsta lygties su keletu nežinomųjų sprendimui. Problema ta, kad tie nežinomieji kinta ir neretai priklauso nuo valdininkų valios“, – teigia nepanorėjęs prisistatyti Lietuvos verslininkas, jau kelerius metus plėtojantis verslą Rusijoje.

Ką įsidėti į kuprinę rengiantis į Rusijos ekspediciją?

„Tarp verslininkų gaji nuomonė, esą susiklosčius tokioms sudėtingoms verslo sąlygoms galvoti apie bet kurio verslo plėtojimą Rusijoje yra beprasmiška. Vis dėlto faktai ir skaičiai byloja ką kita. Verslo apimtys auga, kuriamos naujos įmonės, o kartu su jomis atsiranda naujų darbo vietų“, – padėtį bando sušvelninti B. Šencis.

Pasak Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovo, žengti į Rusijos rinką įmanoma. Ji atvira visiems, kurių neatbaido sudėtinga teisinė bei mokesčių sistema ir vis dar įtaką verslo pasauliui darantys valdininkai, ypač regionuose ir stambaus kapitalo įmonėse.

Šiai nuomonei pritaria Lietuvos Respublikos komercijos atašė Maskvoje Remigijus Kabečius. Pasak jo, į Rusiją, kaip ir į bet kurią kitą rinką, žengti galima tik gerai ją ištyrus, įvertinus pliusus ir minusus, konkurencijos galimybes, riziką bei savo pajėgumus. „Lietuviškos įmonės, piešingai nei kitų šalių bendrovės, negali pasigirti stipriu finansiniu užnugariu ir didelėmis plėtros finansavimo galimybėmis. Todėl prieš žengdami į Rusijos rinką lietuvių verslininkai privalo savęs paklausti, ar jiems iš tikro to reikia“, – sakė B. Šencis.

Abu pašnekovai įsitikinę, kad lietuvių verslininkų sėkmės raktas yra patikimi vietos verslo partneriai, tačiau jų rasti nėra paprasta. „Tinkamas vietos partnerio parinkimas stipriai lemia įmonės sėkmę. Lietuvos bedrovėms tai labai svarbu, nes jos neturi didelių finansinių resursų, leidžiančių veikti savarankiškai. Štai, pavyzdžiui, stambios užsienio bendrovės visiškai nesuinteresuotos vietos partnerių paieška, nes nori pačios užkariauti ir valdyti rinką. Bet tai jau kita istorija“, – sako Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovas.

Vietos partneris ne tik padės sumažinti finansinę eksporto naštą, bet ir sutvarkyti visus dokumentus, gauti reikiamas licencijas bei sertifikatus, be kurių žengti į šalies kaimynės rinką ir joje įsitvirtinti neįmanoma.

„Vienas Rusijos rinkos ypatumų – daugelis vietos prekybos tinklų, ypač mažesni, tiesiogiai neimportuoja prekių, jie pageidauja, kad jau būtų sutvarkyti muitinės Rusijoje dokumentai. Todėl dažnai reikia ieškoti kontaktų ne su prekybos tinklais, o su importuotojais didmenininkais“, – akcentuoja R. Kabečius.

LR komercijos atašė Maskvoje teigimu, susirasti verslo partnerių Rusijoje galima lankantis arba dalyvaujant specializuotose parodose, taip pat nereikėtų numoti į verslo misijas.

Lietuvos Respublikos ambasada ir konsulatai Rusijoje, komercijos atašė Maskvoje ir Sankt Peterburge, šiuose miestuose veikiantys Lietuvos verslininkų klubai, VšĮ „Versli Lietuva“ taip pat padeda susiorientuoti, teikia naudingą informaciją.
Dar vienu svarbiu „Pirmyn į Rytus!“ akcentu laikomas tinkamas regiono parinkimas. Kaip žinoma, Rusijos Federacija yra padalyta į 83 regionus, kuriuose veikia autonominės valdžios organai.

Rusijos valstybinės institucijos, regionų administracijos yra suinteresuotos pritraukti užsienio investicijų į naujų gamyklų steigimą ir esamų modernizavimą. Tačiau kiekvienas regionas turi savo strategiją užsienio investuotojų atžvilgiu, tad prieš veržiantis į Rusijos rinką būtina kruopščiai išanalizuoti dominančiame regione galiojančius reikalavimus ir verslo plėtojimo galimybes.

„Kaip užsienio investuotojai dairosi vietos partnerių, taip ir vietos valdžia ieško tinkamų pasiūlymų bendradarbiauti verslo srityje. Be to, jiems ne tik svarbu, kuriai šaliai atstovauja viena ar kita įmonė, bet ir siūlomos produkcijos kokybė, konkurencingas“, – teigia Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovas.

Sritys, pasmerktos sėkmei Rusijoje

Rusija yra svarbiausia Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų eksporto šalis, tad nenuostabu, jog aukštos kokybės lietuviški pieno ir mėsos produktai nuolat atsiduria Rusijos vartotojų akiratyje. Bėgant laikui meilė lietuviškiems sūriams ir kumpiams ne tik neblėsta, bet perduodama iš kartos į kartą. Pasak B. Šencio, Lietuvos gamintojų produkcijos populiarumą lemia genetinė atmintis.

„Nuo seno žinoma, kad lietuviški pieno ir mėsos gaminiai yra ne tik skanūs, bet ir sveiki, ekologiški. Vyresnės kartos žmonės iki šiol prisimina viešnages pas giminaičius šioje Baltijos šalyje, kur turėdavo progą paragauti lietuviškų skanėstų. Visa tai perduodama naujoms kartoms, vaikams, anūkams“, – sako B. Šencis ir priduria, kad tai puiki bazė, kuria ne tik galima, bet ir privalu pasinaudoti galvojant apie eksportą į Rusiją.

R. Kabečiaus teigimu, sričių, kuriose lietuvių verslininkai galėtų sulaukti sėkmės, yra žymiai daugiau: Lietuvos eksportas į Rusiją yra plačiai diversifikuotas. Be jau išvardytų lietuviškų maisto produktų, tradiciškai aktyviai su Rusijos rinka dirba Lietuvos vežėjai, logistikos įmonės. Pastebimos Lietuvos aprangos ir tekstilės gamintojų pastangos. Didėja Rusijos turistų srautai į Lietuvą, stengiamasi didinti ir medicininį turizmą.“

„Yra ir kitų sričių, kuriose Lietuvos verslininkai skverbiasi į Rusijos rinką. Lietuvių indėlis į lazerių, ultragarso įrangos, komponentų gamybos, biotechnologijų ar IT plėtrą yra nenuginčijamas“, – papildo Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovas.

Verslo santykių perspektyvos – geros?

Anot B. Šencio ir R. Kabečiaus, sėkmingą bendradarbiavimą lemia ir panašūs abiejų šalių verslininkų bruožai, požiūris į šiuolaikinę verslo kultūrą. Nors Lietuvos ir Rusijos politiniai santykiai nėra pavyzdiniai, lietuvių įmonės laukiamos šalies kaimynės rinkoje.

„Per pastaruosius metus Rusijos prekybos su Lietuva mastas sumažėjo, bet aš tikiu, kad įtampa, veikianti ir ekonominį bendradarbiavimą, netrukus dings. Manau, per artimiausius dvejus trejus metus situacija gerokai pasitaisys“, – įsitikinęs Rusijos Federacijos prekybos atstovybės Lietuvoje vadovas.

Panašios nuomonės laikosi R. Kabečius. Anot jo, lietuvių verslininkai Rusijoje vertinami kaip atsakingi, kruopštūs, o jų produkcija laikoma kokybiška, ekologiška bei novatoriška: „Kiekvieną dieną sulaukiu prašyų ir klausimų, kaip rasti verslo partnerių, produkcijos pirkėjų Rusijoje. Kiti lietuvių verslininkai ieško teisinių, apskaitos, sertifikavimo, muitinės brokerių paslaugų teikėjų Rusijoje. Visa tai atspindi natūralų verslo santykių progresą. Manau, santykiai tik gerės ir džiugins intensyvumu.“

Naudingos nuorodos

Rusijos įmonių paieška

www.kompass.ru
ww.e-adres.ru
www.gde24.ru

Verslo partnerių paieška ir pagalba plėtojant verslą Rusijoje

Kreiptis į VšĮ „Versli Lietuva“ ir LR komercijos atašė Maskvoje bei Sankt Peterburge, žr.

www.verslilietuva.lt/lt/kontaktai

www.verslilietuva.lt/lt/partneriu-paieskos-uzsienyje-paslaugos

Visos LR diplomatinės ir konsulinės atstovybės Rusijoje, žr. kontaktus

www.urm.lt

Lietuvos verslo klubas Maskvoje www.ltclub.ru

Šiaurės Vakarų Rusijos ir Lietuvos verslo klubas Sankt Peterburge www.ruslitclub.ru

Rusijos Federacijos prekybos atstovybė Lietuvoje

www.rustrade.lt

Rusijos Federacijos prekybos ir pramonės rūmai

www.tpprf.ru

Maskvos konkurencingų įmonių katalogas

marketcenter.ru/Enterprise/CompClsEntpr.asp

„Tarptautinė verslo bendradarbiavimo asociacija“

http://www.iabc.ru

Rusijos prekių katalogas

http://www.torg.ru

Mokesčių sistema

Rusijos Federacijos federalinė mokesčių tarnyba (FMT)
www.nalog.ru

FMT Maskvos m. valdyba

www.mosnalog.ru

Muitinės klausimai

Rusijos, Baltarusijos, Kazachstano bendri muitų tarifai

www.tsouz.ru/db/ettr/tnved/Pages/default.aspx

Rusijos Federacijos federalinė muitinės tarnyba

www.customs.ru

Informacija apie muitus, muitinės formalumus

www.rusimpex.ru

www.tks.ru
Šaltinis – VšĮ „Versli Lietuva“

Daugiau informacijos norintiems pradėti verslą Rusijoje
Rusijos Federacijos prekybos atstovybė Lietuvoje
tel. (5) 269 75 57, e. p. info@rustrade.lt; www.rustrade.lt

Rusijos ir Lietuvos mokesčių palyginamoji lentelė

MokesčiaiRusijaLietuva
Pelno mokestis (angl. CIT – Corporate income tax)20 proc.*Taip pat mažos įmonės, kurios neviršija 60 mln. RUB pajamų gali pasirinkti mokėti tik 6 proc. mokesčių nuo pajamų arba 15 proc. nuo pelno15 proc.
PVM (angl. VAT)0, 10, 18 proc. (priklausomai nuo veiklos) 21 proc.
Gyventojų pajamų mokestis (angl. PIT – Personal income tax)9,13 ar 35 proc. (priklausomai nuo pajamų tipo)15 proc.

* jei neumatyta kitaip. Atskiroms veikloms yra numatytas ir 0 proc. juridiniams asmenims, kurie vykdo  švietimo ar medicines paslaugas.

Rusija 2012 m. I–XII mėn. užėmė 1-ą vietą pagal Lietuvos eksporto mastą

Didžiausią Lietuvos eksporto dalį (2012 m. I–XII mėn.) į Rusiją sudaro šios prekės Proc.
Mineralinis kuras, mineralinės alyvos ir jų distiliavimo produktai; bituminės medžiagos; mineraliniai vaškai24,52
Branduoliniai reaktoriai, katilai, mašinos ir mechaniniai įrenginiai; jų dalys7,16
Antžeminio transporto priemonės, išskyrus geležinkelio ir tramvajaus riedmenis, jų dalys ir reikmenys5,96
Plastikai ir jų dirbiniai5,61
Baldai; patalynės reikmenys, čiužiniai, čiužinių karkasai, dekoratyvinės pagalvėlės ir panašūs kimštiniai baldų reikmenys; šviestuvai ir apšvietimo įranga, nenurodyti kitoje vietoje; šviečiantieji ženklai, šviečiančiosios iškabos ir panašūs dirbiniai; surenkamieji statiniai5,37

Šaltinis – Lietuvos statistikos departamentas

ANONSAS: Naujame  "bzn start" kovo mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių istorijų: "VERSLO ISTORIJA su klaipėdiečiu verslininku Aidu Kaveckiu („Friedricho pasažo“ „Grūdotekos” įkūrėju), kaip jam pavyko sukurti verslą, kuris leidžia džiaugtis puikiu gyvenimu su nuostabia šeima.  Verslo galimybių Rusijoje, nuo mokesčių iki verslo kultūros subtilybių. Šeimos verslo istorija su „De’Žavu – Vintage Boutique“ įkūrėja Gintare Kutkiene,   kurios verslo idėja gimė tarp dangaus ir žemės.  Taip pat Jūsų laukia daug kitų tikrų verslo gyvenimo užkulisių.