Dovanųkrepšys.lt, užsiimančios gurmaniškų dovanų prekyba, įkūrėjas Martynas Staskevičius sako, kad dovanomis verslininkai dažnai susirūpina kone paskutinėmis akimirkomis.

„Per Kalėdas būna, kad laiko nėra per daug, bet įmonės vis tiek nori pasveikinti savo partnerius ir daug kas daroma paskutinę minutę. Dažniausiai dovanojamas vynas ir dar kas nors. Tačiau dalis užsakovų, ypač pakeliavusių po pasaulį, nori išskirtinių produktų. Kadangi mes prekiaujame gurmaniškais produktais, tai verslininkai iš mūsų juos ir perka dovanų. Negaliu pasakyti, kas būtent perkama kitur, bet iš mūsų perkamos įvairios dovanos. Tai gali būti ir saldumynai, ir mėsytė, ir vynas“, – sakė jis.

Ypatingų tendencijų verslininkas nepastebi, bet sako, kad žmonės nemėgsta kartotis ir to paties dovanoti dvejus metus iš eilės. „Pastebėjome, kad jeigu pernai klientai ką nors pirko kolegoms ar verslo partneriams, tai šiemet ieško ko nors kito. Tiesiog nenori dovanoti to paties. Kaita yra. Galbūt žmonės labiau pradeda domėtis šokoladais ir kas tai iš tikrųjų yra. Jie domisi užsienietiškais šokoladais, kurie kainuoja daugiau, bet ima suprasti ir kodėl kaina yra tokia. Klientai daugiau išmano ir apie vyną. Nebeužtenka, kad jis būtų baltasis arba raudonasis. Laikui bėgant išmanome vis daugiau“, – svarstė. M. Staskevičius.

Martynas Staskevičius „bzn start” nuotr.
Nemažai įmonių per Kalėdas apdovanoja ne tik partnerius, bet ir darbuotojus. „Žinoma, taip elgiasi toli gražu ne visos bendrovės. Tai labiau priklauso nuo įmonės. Manau, tai įmonių vidinė politika. Kitos labiau apdovanoja ne savo darbuotojus, o klientus. Galiu pasakyti, kad įmonės šiemet apskritai užsako daugiau nei pernai. Gal tai šiek tiek susiję su lūkesčiais, kad ekonomika augs ir viskas bus gerai, kad jau išlipome iš duobės. Negalvojama apie antrą krizės bangą, užsakymai tapo didesni. Visi į ateitį žvelgia pakankamai optimistiškai. BVP auga, o kitais metais, kiek girdėjau, jis bus rekordinis, koks tik yra buvęs Lietuvoje“, – pastebėjo verslininkas.

Jo teigimu, siekiant išrinkti tinkamą dovaną negalima prisirišti prie senų įpročių. Dovana nebūtinai turi būti ilgaamžė. Daug svarbiau, kad ji primintų dovanotoją. „Manau, jau praėjo laikai, kai buvo populiarūs smėlio laikrodžiai, drožiniai, kuriuos galima susidėti į lentynėlę, kad ten dulkėtų. Su tokia dovana nesunku prašauti pro šalį, nes gal žmogus tokį daiktą turi ar išvis jų nemėgsta. Gurmaniškus produktus – vyną ar ančių kepenėles – jei ne tu, tai kolega ar šeimos nariai vis tiek norės išbandyti. Žmonės gerdami vyną, skanaudami delikatesus prisimins dovanotoją ir tikrai geru žodžiu paminės. Manau, per skrandį iš tikrųjų galima pasiekti daug“, – įsitikinęs M. Staskevičius.

Ernestas Kačerauskas „bzn start” nuotr.
„Geros dovanos“, pardavinėjančios įvairius dovanų kuponus, kvietimus, įkūrėjas Ernestas Kačerauskas sako, kad verslininkai dažniausiai ištikimi seniems įpročiams. Vis dėlto jis pastebi, kad populiarėja ir ne tokios tradicinės dovanos.

„Tarp verslininkų vis dar populiariausia dovanoti prekybos centrų dovanų čekius. Kita populiari dovana – pramogos „Vichy“ arba Druskininkų vandens parkuose. Lygindami 2009–2012 m. laikotarpio pardavimą verslui, pastebėjome, kad populiarėja pasiūlymai dovaną išsirinkti pačiam – tai yra dovanų rinkiniai, tokie kaip „Nuotykiai“ ir „Pramogos“. Šiuos rinkinius sudaro įvairios pramogos: šuoliai parašiutu, pasivažinėjimai keturračiais, pramogos nuotykių parkuose ir panašiai. Tokio rinkinio gavėjas pats nusprendžia, kuri pramoga jam mieliausia.

Taip pat matome, kad skirtingų verslo sektorių atstovams būdingi skirtingi dovanojimo įpročiai. Stambūs ūkininkai dažnai renkasi bilietus į spektaklius, dirbantys reklamos sektoriuje klientams ieško originalių ir ekstremalių pramogų. Įmonės, kurios partneriams, klientams ar darbuotojams dovanoja simbolines dovanas, dažniausiai renkasi įvairių žurnalų prenumeratą“, – pasakojo jis.

Nepamiršta įmonės ir darbuotojų. Tiesa, įmonių dosnumas labai priklauso nuo finansinės situacijos. Stiprėjant ekonominei situacijai daugiau dėmesio sulaukia ir darbuotojai.

„Pastebėjome, kad dovanojimo mastas tiesiogiai susijęs su ekonomine situacija. Jis buvo sumažėjęs 2009-aisiais, o pastaruosius dvejus metus vėl auga. Dažniausia dovana – prekybos centrų dovanų čekis, tačiau vis dažniau ieškoma originalių sprendimų“, – sakė E. Kačerauskas.

Jis pastebi, kad renkant dovanas vyrauja tam tikros mados. Jos keičiasi, kiekvienais metais randasi įdomių tendencijų. „Pastebime dovanojimo madas, kurias įrodo pastarųjų ketverių metų duomenys. 2009 metais populiariausia dovana tarp verslo atstovų buvo „Vichy“ metinis abonementas, 2010-aisiais – pramogos Druskininkų vandens parke, 2011-aisiais – dovanų rinkinys „Nuotykiai“, o antroje vietoje – vandens pramogos ir pirčių malonumai. Šiemet kol kas pirmauja dovanų rinkinys „Pramogos“ ir pramogos Druskininkų vandens parke. Jau pernai tarp verslo atstovų pradėjo populiarėti tokios paslaugos kaip masažai ir nakvynės viešbučiuose, šiemet ši tendencija išlieka. Be to, auga susidomėjimas ekstremaliu šaudymu iš kovinių ginklų“, – pasakojo verslininkas.

E. Kačerauskas pastebi, kad jeigu nori, kad tavo dovana tiktų ir patiktų, reikia žinoti, kam ji bus skirta. Tik tada pavyks neprašauti. „Yra esminiai dalykai, į kuriuos reikėtų atsižvelgti renkant dovaną. Jeigu žmogus, partneriai nėra gerai pažįstami, patartina vadovautis tokiais kriterijais kaip amžius, gyvenamoji vieta ir lytis. Pavyzdžiui, vyrams tiks aktyvios pramogos, moterims – su grožio puoselėjimu susijusios paslaugos, SPA malonumai“, – apibendrino E. Kačerauskas.

ANONSAS: Naujame "bzn start" gruodžio mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių istorijų: "VERSLO ISTORIJA apie ryžtingas ir ambicingas jaunas ir žavias verslininkes Kristiną Aleknienę ir Ievą Skyrienę, kurios išplėtojo interjero parduotuvių tinklą „Im Deco“; bene vienintelius Rytų Europoje bulvių tarkos gamintojus Mažeikiuose; jaunuolius, sukūrusius genialų projektą kurgyvenu.lt (žmonės dėka šių idėjų galės sužinoti viską apie savo vietą ir sužinoti ar ji tinkama). Taip pat Jūsų laukia daug kitų tikrų verslo gyvenimo užkulisių.