Kaina – ir perpus mažesnė
Šiuo metu internete galima rasti kiek daugiau nei dvidešimt lietuviškų grupinio apsipirkimo portalų. Didžiausią šios specifinės rinkos dalį gegužės mėnesį valdė portalai Beta.lt ir Grupinis.lt – „Cherry media group“ priklausančios svetainės, pasak jų vadovo Aldo Kirvaičio, užėmė beveik 60 proc. rinkos. Toliau eilėje – Kartu.lt (14,3 proc.), Akcijatau.lt (7,1 proc.), Labainoriu.lt (2,9 proc.). Šiuose portaluose teikiami pasiūlymai - pritaikyti skirtingų klientų skoniams ir kainos poreikiams: nuo galimybės įsigyti motininių sraigių bandą iki pasiūlymų pigiau keliauti po svečias šalis. Interneto vartotojai taip pat gali rasti ir paprasčiausių akcijų įvairiems daiktams – baldams, virtuvės įrankiams, indams – įsigyti, nusipirkti pasiūlymą pigesniam maistui kavinėje ar netgi lėktuvo bilietą.
Nuolaidomis grupinio apsipirkimo portaluose galima dažniausiai pasinaudoti tada, kai pasiūlymą įsigyja tam tikras skaičius žmonių. A. Kirvaitis sakė, kad jis nustatytas iš anksto derinant jį su paslaugų ar prekių tiekėju. Tiesa, daugelyje portalų privalomas susirinkusiųjų kiekis, reikalingas tam, kad akcija įsigaliotų, nurodomas nėra.
Pavyzdžiui, Dyl.lt pardavimų skyriaus vadovas Donatas Čiulada sakė, jog jų portale šios sąlygos apskritai bandoma atsisakyti: „Pas mus šio dalyko praktiškai nėra – mes jį nelabai toleruojame ir stengiamės minimaliai naikinti. Tačiau kartais gali būti, kad, pavyzdžiui, kelionei reikia pilno autobuso ir panašiai“. Jo manymu, nurodant būtiną pirkėjų skaičių sunkiau būti sąžiningam - norisi gudrauti, nurodyti, kad jau kuponų nupirkta, tam, jog kiti žmonės nebijotų įsigyti siūlomos paslaugos.
Dėl paslaugų teikiami skundai
Pardavėjų sąžiningumu iš tiesų verta pasikliauti ne visada. Pasak Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vyriausiojo specialisto viešiesiems ryšiams Vito Ūso, skundai dėl kuponų sudaro apie 3 proc. visų gaunamų skundų dėl nekokybiškų ne maisto produktų ir paslaugų.
„Vartotojai prašymuose nurodo, jog kuponus įsigyja grupinių apsipirkimų portaluose, tačiau vėliau norėdami jais pasinaudoti susiduria su problemomis: užsakyti daiktai nepristatomi arba pristatomi vėliau nei numatyta kupono sąlygose, todėl dažnai vartotojams jau būna nereikalingi (nes būna įsigyti kaip dovanos įvairių švenčių progoms ir pan.); nepavyksta užsiregistruoti paslaugai (fotosesijai, automobilio plovimui ir pan.), kol baigiasi kupono galiojimo terminas; už kuponus įsigytų daiktų pardavėjai nenori keisti, grąžinti už juos sumokėtų pinigų ir pan.“, - sakė jis.
Paaiškėjo, kad kirpimo kaina ir be nuolaidos tokia pati
Kitą kartą Ieva įsigyto kupono panaudoti apskritai negalėjo, nes norimai paslaugai reikėjo užsiregistruoti telefonu, o dėl akcijos populiarumo, vietų vis nebūdavo: „Buvo tokių variantų, kai paleidžia kažkokią tikrai pigią akciją, o paskui net nebeįmanoma ja pasinaudoti. Buvo taip, kad duotas telefonas užsiregistruoti, o ten vis skambini, ir vis girdi: „Ne, ne, laiko nėra“.
Į panašią situaciją buvo pakliuvęs ir pats verslo idėją per grupinius apsipirkimo portalus siūlęs Kristijonas (red. pas. tikrasis vardas redakcijai žinomas) – jis per dvi savaites negavo internetu užsakytos prekės. Tiesa, parašius skundą portalui, pinigai už daiktą jam buvo grąžinti.
To paties pasiūlymo kaina gali skirtis
Palyginus grupinio apsipirkimo portaluose teikiamus pasiūlymus paaiškėjo, kad vartotojui siūlomos nuolaidos iš tiesų ne visuomet gali būti tokios didelės, kokias nurodo pardavėjai.
„Dabar aš jau nebesakau tos kainos, arba nerašau jos galutinės savo puslapyje, nes įvairūs yra žmonių norai. Vienas nori ilgiau skraidyti, kitas nori akrobatikos, trečias nori fotografuotis. Pirkėjas išreiškia, ko jis nori, ir tada bus sutartinė kaina“, - sakė telefonu atsiliepęs J. Jakovlevas.
Visgi, susisiekus anksčiau, buvo nurodyta, kad skrydžio dviviečiu parasparniu kaina yra 99 litai.
Grupinių apsipirkimų portalai sakė, kad paslaugos kainą nustato pats pardavėjas. Dyl.lt atstovas D. Čiulada taip pat sakė, kad dažniausiai kainą pasako tas, kuris prekę ar paslaugą parduoda. „Tai nesame mes, nes mes negalime žinoti, kiek viskas kainuoja, ypatingai, jeigu tai paslauga. Bet aišku mes vis tiek pasižiūrime, kad ta kaina būtų reali. Gali būti, kad identiškas pasiūlymas, viena kaina, bet kokybė kita“, - sakė jis.
Smulkesnieji pardavėjai traukiasi
Nors pirkėjai, naudodamiesi grupinių portalų siūlomomis akcijomis turėtų atidžiai palyginti kainas, akcijomis naudojęsi pašnekovai pritaria, kad galima gauti ir puikių pasiūlymų. Tai, kad vartotojai domisi siūlomomis akcijomis, rodo ir skaičiai - vien „Cherry media group“ priklausančių portalų apyvarta Lietuvoje gegužės mėnesį buvo daugiau nei 4 mln. litų, o iš viso pirkėjai, naudodamiesi tokių portalų paslaugomis, per mėnesį mūsų šalyje išleido daugiau nei 6,7 mln. litų.
Tiesa, pardavėjų skaičius po truputį mažėja. Pavyzdžiui, veiklą nutraukė Deal24.lt, Blink.lt, Urbanspot.lt, Bendrai.lt, TauIrMan.lt, RealDeal.lt, MyBest.lt. „Visų smulkių žaidėjų nespėjame sekti - gali būti, kad pradėjusių ir nutraukusių veiklą buvo ir daugiau. Smulkiųjų pasitraukimas - natūralus procesas. Tik norėtųsi, kad iš rinkos išeinantys smulkieji grupinių pirkimų portalai tai darytų civilizuotai - tvarkingai atsiskaitydami su partneriais ir užtikrindami, kad pirkėjai galės gauti paslaugas ir prekes, už kurias sumokėjo - kitaip dėl keleto papuvusių obuolių gali būti mestas šešėlis visai grupinių pirkimų rinkai”, - sakė A. Kirvaitis.
Pažadai parduoti gali likti neįgyvendinti
Norintieji patys pardavinėti savo paslaugas nuolaidas vartotojams teikiančiuose portaluose turėtų apsvarstyti, ar iš tiesų paslauga bus populiari tarp vartotojų. Moterims skirtus automobilio priežiūros kursus per keletą portalų bandęs siūlyti Kristijonas sakė, kad jie didelio susidomėjimo nesulaukė.
„Mes nusprendėme vieną kainą, už kurią norėsime parduoti, bet portalams siūlėme pigesnę. Pradžioje norėjome teikti paslaugą tik per tuos portalus, tam kad prisikviestume kuo daugiau žmonių, kurie išbandytų tą prekę. Praktiškai už savikainą jį pardavinėjome, o vėliau planavome išanalizuoti rezultatus, kad bendrautume su pirkėjais – anketas nusiųstume ir panašiai“, - aiškino Kristijonas.
Vaikinas pasakojo, kad kainas, siūlant pasiūlymą, taip pat nustato patys pardavėjai: „Jie gavo tam tikrą dalį nuo pardavimų. Priklauso nuo to, kaip susitari. Iš pradžių siūlė, kad mes mokėtume mokestį už vieną dieną ir nemokėtume dalies už pardavimą, arba mokėtume kažkokį procentą nuo komisinio. Mums buvo paprasčiau mokėti nuo komisinio, nes nežinojome, kiek parduosime“.
Tokią kainodarą minėjo ir A. Kirvaitis – jo teigimu, nusprendę parduoti prekę ar paslaugą, partneriai moka sutartinio dydžio procentinį atlygį nuo kiekvieno parduoto kupono. „Jei nieko neparduodame - partneris mums nieko nemoka“, - sakė jis.
Tiesa, Kristijono teigimu portalai jam davė ir neįvykdytų pažadų: „Jie tvarkingai pasiūlė net komunikacijos tekstą pakeisti, pasikalbėjome apie kainą. Geresnius pardavimus žadėjo du portalai, vienas nežadėjo. Ir pažadai neišsipildė“.
Reikia įvertinti patikimumą
Specialisto teigimu, svarbu ir atkreipti dėmesį į kuponuose pateikiamos informacijos išsamumą: kuponuose turi būti pateikiama visapusiška informacija apie pardavėją, paslaugų teikėją, su kuriuo teks toliau bendrauti įsigijus kuponą, siekiant įsigyti kupone nurodytas prekes ar paslaugas - įmonės pavadinimas, buveinės adresas, telefono numeris, el. pašto adresas; jeigu tai fizinis asmuo, veikiantis pagal individualios veiklos pažymėjimą, – jo numeris. Vartotojai taip pat turėtų įvertinti kupone pateikiamas jo sąlygas ir ypatingai atsižvelgti į kupono galiojimo terminą.