Kaip ir buvo tikėtasi, žinia apie ketinimą įvesti kelių mokestį rimtai supykdė žemdirbius. Jie pasiruošę streikuoti.

„Ūkininko patarėjas“ pasidomėjo, kaip šį Vyriausybės sprendimą vertina žemdirbių organizacijos. Žemės ūkio rūmų pirmininko pavaduotojas Sigitas Dimaitis pareiškė, kad „šis Vyriausybės sprendimas yra vos ne antra naktinė mokesčių reforma.“ Ketinimas įvesti kelių mokestį žemdirbiams, važinėjantiems krašto keliais žemės ūkio technika, buvo tarsi perkūnas iš giedro dangaus. Žemdirbių suvažiavime (kovo 22 d.) priimtoje rezoliucijoje įrašytas reikalavimas neįvedinėti žemdirbiams naujų mokesčių ir nedidinti esamų.

Tačiau, pasak S. Dimaičio, Vyriausybė į šią rezoliuciją nereagavo. Nei Susisiekimo, nei Žemės ūkio ministerijos žemdirbiams atsakymo neatsiuntė. S. Dimaičio nuomone, kelių mokesčio žemdirbiams įvedimas, nederinus jo su Žemės ūkio ministerija, žemdirbių savivalda, atrodo labai keistai ir nesolidžiai.

„Kai buvo kalbama apie Kaimo plėtros programos lėšas, susisiekimo ministras R.Sinkevičius prašė iš šios programos fondo skirti apie 700 mln. Lt kelių priežiūrai ir plėtrai. Kadangi žemdirbiai pasipriešino, o premjeras Algirdas Butkevičius jiems pritarė, to neįvyko. Per Vyriausybės posėdį trečiadienį R. Sinkevičius pareiškė, kad žemdirbiams atsisakius skirti iš KPP fondo lėšų krašto keliams tenka įvesti papildomą kelių mokestį. Tai kažkas panašaus į kerštą. Iš tikrųjų taip neturėtų būti, – „ŪP“ sakė Žemės ūkio rūmų vicepirmininkas. 

„Šiuo klausimu artimiausiu metu planuojame šaukti ŽŪR prezidiumo posėdį, kuriame nutarsime, ką daryti. Bet jau dabar galiu pasakyti, kad mes nesutiksime su to mokesčio įvedimu. Juk nėra įvertintos pasekmės, kaip mokesčiai palies mažuosius ūkininkus. Tačiau ir vidutiniams bei stambiesiems ūkiams tokie mokesčiai sudarytų didelių nepatogumų. Dažniausiai jų valdos išmėtytos po kelis kaimus, todėl jiems tenka krašto keliais važiuoti žemės ūkio technika dešimtis kilometrų.“

Šiems ŽŪR vicepirmininko S. Dimaičio pamąstymams pritarė ir Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas Talmantas, sakydamas, kad susisiekimo ministro R. Sinkevičiaus noras įvesti kelių mokestį žemdirbiams susijęs su tuo, kad jiems skiriamas dyzelinas, neapmokestintas akcizo mokesčiu. J. Talmanto paskaičiavimu, tas mokestis siektų 273 mln. Lt. Matyt, susisiekimo ministrui suskaudo širdį dėl to, kad gaudami pigesnius degalus savo technikai, žemdirbiai neprisideda lėšomis taisant kelius.

Tačiau, pasak LŪS vadovo, Lietuvos žemdirbiai gauna daug mažesnes negu ES senbuvių šalių ūkininkai išmokas. Jie degalus taip pat naudoja be akcizo mokesčio. J. Talmanto žiniomis, mūsų ūkininkai pagal Europos Sąjungos reglamentą iš nacionalinio biudžeto papildomoms išmokoms gali gauti 477 mln. Lt, o šiuo metu jiems skiriama tik 117 mln.Lt. 

Be to, LŪS pirmininkas sako, kad kitose ES šalyse esti alternatyvūs keliai, kuriais dažniausiai ir naudojasi ūkininkai. Bet jie gali važiuoti savo technika ir geru keliu. Tik tokiu atveju ūkininkas privalo mokėti kelių naudotojo mokestį. Nenorintys mokėti važiuoja šalia esančiu keliu. 

„Aš manyčiau, kad pigiau atsieitų nutiesti alternatyvų kelią, kuriuo naudojantis nereikėtų mokėti jokių mokesčių. O jeigu valdžia to padaryti negali, sumanymo įvesti kelių mokestį už žemės ūkio techniką turi atsisakyti, nes gaudami mažesnę paramą jokio nuostolio biudžetui mes nepadarome, priešingai, tik sutaupome“, – „ŪP“ sakė J. Talmantas.

Kaip minėjo ŽŪR vicepirmininkas S. Dimaitis, kelių mokesčio įvedimo klausimas bus svarstomas ŽŪR tarybos posėdyje ir suvažiavime. J. Talmantas net neabejoja, kad vienbalsiai bus nuspręsta pasipriešinti kelių mokesčio už žemės ūkio techniką įvedimui. 

„Jei iki suvažiavime nustatyto termino nebus atšauktas ketinimas įvesti kelių mokestį, prie Susisiekimo ministerijos organizuosime visuotinį žemdirbių streiką. Ir stovėsime iki pergalingos pabaigos. Trauktis nėra kur. Tik pagalvokite, jeigu už traktorių bus imamas iki 2200 litų metinis kelių mokestis, o kai kurie traktoriai kainuoja 40 tūkst. litų, per 10 metų sumokėtume 50 proc. traktoriaus kainos. Kadangi Lietuva neturi naudingųjų iškasenų, pagrindinė ūkio šaka yra žemės ūkis, to ūkio produkcijos perdirbimas ir eksportas, iš to praktiškai šalis ir gyvena. Tad susisiekimo ministras pjauna šaką, ant kurios pats sėdi. Jam reikia geriau pagalvoti, pakeisti savo požiūrį į žemės ūkį. Gruodžio 11 d. Vyriausybės posėdyje, kuriame dalyvavome ir mes, žemdirbių atstovai, premjeras A. Butkevičius pareiškė, kad abu ministrai (žemės ūkio ir susisiekimo) galėtų tarpusavyje susitarti ir nereikėtų šio klausimo kelti Vyriausybės posėdžiuose. Bet kažkodėl tie ministrai nebendrauja“, - stebisi Ūkininkų sąjungos vadovas.

Žemdirbiai dėl šio susisiekimo ministro sprendimo labai sujaudinti skambina į visas žemdirbių organizacijas, reikalaudami kuo greičiau su Vyriausybe spręsti šį klausimą, nes tie mokesčiai nėra jau tokie maži. 

„Keistas dalykas, - sako J. Talmantas – keliai blogai tvarkomi, pavasarį ir rudenį kai kurie tampa neišvažiuojami, o mokesčius norima imti. Todėl žemdirbiai siūlo iš pradžių juos sutaisyti, o paskui galvoti apie mokesčius.“