Daugėja prašančiųjų išdėstyti mokėjimus, auga vidutinė skola

Daugiausia elektros vartotojų turinčio elektros tiekėjo „Ignitis“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė pažymi, kad šių metų pradžioje įsiskolinusių klientų skaičius nesiekė 1 proc., prieš metus skolininkų skaičius siekė 1,4 proc., o šių metų balandžio pabaigos duomenimis, įsiskolinusių klientų skaičius yra 1,2 proc.

Vidutinė įsiskolinimo suma prieš metus buvo 41 Eur, šiuo metu yra 64 Eur.

Anot jos, šiemet gerokai išaugo klientų, besikreipiančių dėl skolos išdėstymo kėlių mėnesių laikotarpiu.

„Šiais metais vidutiniškai per mėnesį kreipiasi apie 500 klientų dėl skolos išdėstymo, kiekis lyginant su praėjusiais metais augo 53 proc.“, – įvardija L. Beganskienė.

Elektrum Lietuva“ atstovė spaudai Milda Basijokienė sako, kad kiekvieną mėnesį kartu su didėjančiu klientų skaičiumi auga ir įsiskolinusių klientų skaičius ir pačių skolų sumos. Vertinat procentiškai nuo visų klientų kiekio, taip pat pastebimas nežymus augimas.

„Augant mūsų klientų skaičiui, natūraliai turime daugiau ir tokių, kurie laiku neatsiskaito už suteiktas paslaugas. Tačiau vertinat nuo viso privačių klientų kiekio, šiuo metu pradelsę apmokėti sąskaitas sudaro nepilnai 7 proc., o didžioji dalis tokių klientų yra neapmokėję paskutinės, kovo mėnesio, sąskaitos, kurios mokėjimo terminas baigėsi visai neseniai. Vidutiniškai įsiskolinimo suma siekia apie 115 eurų“, – komentuoja „Elektrum Lietuva“ atstovė.

O dėl mokėjimų termino pratęsimo arba skolos išdėstymo dalimis nuo šių metų pradžios elektros tiekėjas sulaukia mažiausiai po 10 užklausų per savaitę.

„Didžioji dalis klientų kreipiasi po elektros skaitiklio pakeitimo, kai paaiškėja, kad duomenys ilgą laiką nebuvo deklaruojami, o skaičiuojami pagal vidutinį suvartojimą“, – paaiškina M. Basijokienė.

Enefit“ privačių klientų komunikacijos ir rinkodaros vadovė Ieva Krikštopaitytė sako, kad įsiskolinusių klientų skaičius nuolat kinta ‒ daug kas esą priklauso nuo metų laiko, elektros kainų ir kitų priežasčių.

„Pavyzdžiui, jeigu lygintume 2022 m. sausį ir šių metų sausį, matytume, kad įsiskolinusių klientų skaičius beveik padvigubėjo. Tiesa, tai lemia ir labai skirtingos klientų bazės apimtys. Pernai, per antrąją liberalizacijos bangą, mūsų klientų bazė smarkiai išaugo.

Tačiau, jeigu palygintume šių metų sausį su einamuoju mėnesiu, matytume, kad įsiskolinusių klientų skaičius sumažėjo beveik 20 proc. ir dabar šiek tiek viršija 7 tūkst. ribą“, – pažymi „Enefit“ atstovė.

Tokia pati dinamiška situacija su vidutine įsiskolinimo suma. Šiuo metu vidutinė įsiskolinimo suma siekia 187 Eur ribą, šių metų sausį – 161 Eur, o 2022 m. pradžioje ji sudarė 170 Eur.

„Taigi šiuo atveju sunku daryti išvadas, nes net to paties mėnesio pradžioje ir pabaigoje galime matyti labai skirtingus įsiskolinusių klientų bei vidutinio skolos dydžio rodiklius“, – komentuoja atstovė.

Skolas išdėsto per kelis mėnesius

Elektros tiekėjai pažymi, kad susikaupusias skolas gyventojams leidžia atidėti tam tikrą laikotarpį.

„Jei klientas, laiku nesumokėjęs už suteiktas paslaugas, kurį laiką negali grąžinti skolos arba ji klientui yra per didelė, jog jis tai galėtų padaryti vienu kartu, tuomet mes suteikiame galimybę kuriam laikui atidėti skolos mokėjimą arba išsimokėti ją dalimis.

Kokiomis sąlygomis tai sutariame vykdyti, labiausiai priklauso nuo sumos, kuriai klientas nori atidėjimo ar mokėjimo išskaidymo, dydžio. Paprastai mokėjimus atidedame mėnesiui, o mokėjimo sumą išskaidome per 2–3 mėnesius. Tačiau viskas priklauso nuo individualios kliento situacijos, į kurią visada atsižvelgiame, ir siekiame abiem pusėm priimtino sutarimo“, – komentuoja „Elektrum Lietuva“ atstovė.

„Ignitis“ visi klientai susidariusius įsiskolinimus gali atidėti 30 dienų žodiniu susitarimu.

„Tereikia informuoti mus žodžiu. O tais atvejais, kai klientų finansinė padėtis yra sunki ir jie tai įrodo pateikdami pažymas apie savo pajamas, arba yra pensininkai, neįgalieji, bedarbiai, jiems gali skolos mokėjimas būti išdėstytas 6 mėnesiams, sudarant skolos atidėjimo grafiką“, – informuoja L. Beganskienė.

„Enefit“ klientų skolas dažniausiai išdėsto dalimis per 3 mėn.

„Kiekviena situacija skirtinga – daug kas priklauso tiek nuo skolos dydžio, tiek paties kliento. Bene dažniausiai pasitaikantis scenarijus, kai su klientais sutariame dėl skolos išmokėjimo grafiko per 3 mėnesius, t. y. suteikiame galimybę susidariusią skolą išmokėti dalimis. Kitais atvejais skolos administravimą perduodame mūsų išorės partneriui, kuris bendraudamas su įsiskolinusiu asmeniu toliau ieško sprendimo“, – teigia I. Krikštopaitytė.

Kada tiekėjai imasi kraštutinės priemonės

Elektros atjungimas – kraštutinė priemonė, kai su klientais nepavyksta sutarti gražiuoju. Nors ir retai, bet tokių atvejų pasitaiko.

„Enefit“, kurio paslaugomis naudojasi per 120 tūkst. klientų, šiemet elektrą atjungė 32 privatiems klientams.

„Ignitis“, turintis per 920 tūkst. buitinių vartotojų, šiemet 600 kartų atjungė elektrą.

O per 130 tūkst. klientų turinti bendrovė „Elektrum“ per mėnesį tokių atvejų turi po kelias dešimtis, tačiau ne visada elektra jiems būna atjungiama.

„Jei įsiskolinimo atveju klientas elgiasi piktybiškai: ilgą laiką neapmoka daugiau nei pusės savo sąskaitų, nereaguoja į mūsų siunčiamus pranešimus ar skambučius, iš jo negauname jokios atgalinės informacijos arba jis nesilaiko sudarytų mokėjimo susitarimų, tuomet naudojame kraštutinę priemonę – stabdome savo paslaugų teikimą ir kreipiamės į Energijos skirstymo operatorių (ESO) laikinam elektros atjungimui.

Paprastai per mėnesį dėl laikino elektros atjungimo tenka perduoti po kelias dešimtis klientų, tačiau labai dažnai klientai jau iš ESO gavę įspėjamuosius pranešimus, sureaguoja ir susisiekia su mumis, todėl elektra jiems nebebūna atjungiama“, – patikina M. Basijokienė.

Elektros skaitikliai

„Ignitis“ atstovės teigimu, vidutiniškai ne mažiau kaip penkis kartus kreipiamasi į klientą iki teikiant prašymą operatoriui atjungti elektrą.

„Svarbu paminėti, kad visais atvejais, prieš kreipiantis į operatorių, kad klientui atjungtų elektrą, tiekėjas deda visas pastangas susisiekti su klientu, proaktyviai kreipiasi ir ieško sprendimų, kad elektros atjungti nereikėtų“, – sako L. Beganskienė.

Delfi primena, kad šių metų pradžioje socialdemokratai pasiūlė keisti Elektros energetikos įstatymą – jį papildyti nuostata, kad vartotojams, pateikusiems prašymą, įsiskolinimo apmokėjimas išdėstomas dalimis, o operatorius privalo pasiūlyti vartotojui ne mažiau kaip trijų mėnesių trukmės įsiskolinimo dengimo grafiką.

Taip pat pažeidžiamiausiems elektros vartotojams, kurie gauna valstybės pašalpas, buvo norima leisti įsiskolinti daugiau. Elektrą atjungti tik tada, kai elektros suma siekia ne 147 eurus, kaip yra dabar, o – 480 eurų.

Tačiau Seimas nelinkęs palengvinti skolininkų naštos. Balandžio viduryje nepritarė pastarajam siūlymui. Projektas nebuvo galutinai atmestas, bet grąžintas iniciatoriams tobulinti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)