Gruodį Europos Sąjunga uždraudė tanklaiviais importuoti rusišką žalią naftą, o vasario 5-ąją įsigalioja ir rusiškų naftos produktų importo draudimas.

Europa iš Rusijos iki šiol daugiausia importavo dyzelino, jo į Bendriją kiekvieną dieną buvo įvežama daugiau kaip 0,5 mln. barelių, tai sudarė 2,5 mln. tonų kiekvieną mėnesį.

Apskritai rusiškas dyzelinas kasmet sudarydavo apie pusę viso šių degalų importo į ES. Rusija patenkindavo apie dešimtadalį viso Europos dyzelino, bet kartais šis rodiklis išaugdavo net iki 30 procentų.

Visgi nuo šiandien rusiško dyzelino srautas į Europą turės išsekti, tačiau ekspertai ramina, kad Europa dyzelino nepritrūks, o šių degalų kainos dėl naujų sankcijų į viršų nešaus.

Tikrąją įtaką jau išgyvenome

Ekonomistas, Lietuvos verslo konfederacijos viceprezidentas Marius Dubnikovas Delfi teigia, kad rusiškų naftos produktų importo draudimo įtaka Europai ir Lietuvai bus visiškai minimali, nes iki šios dienos buvo padaryti visi žingsniai, kad Europa, atsisakiusi rusiško dyzelino, nepatirtų jokio šoko.

Marius Dubnikovas

„Dar sausio viduryje Europos Komisija konstatavo, kad sankcijoms yra visiškai pasiruošta, valstybės yra instruktuotos turėti naftos produktų atsargą 60-čiai dienų. Kitas dalykas, su Saudo Arabija ir Kataru dėl naftos produktų tiekimo“, – vardija M. Dubnikovas.

Pasak ekonomisto, šiandien įsigaliojantis embargas savo darbą jau padarė prieš porą mėnesių, kai vairuotojai degalinių švieslentėse kurį laiką matė apie 20 centų už litrą didesnes dyzelino kainas, nei jos yra šiuo metu.

„Šalys tuo metu pildė savo rezervuarus, sudarinėjo kontraktus, tad paklausa buvo, sakykime, dirbtinai sukelta. Dabar rezervai yra, todėl tokių šokų, kad atvažiuosi pirmadienį į degalinę ir pamatysi didesnę kainą, tikrai neturėtų būti“, – teigia pašnekovas.

Kainos pakils nebent trumpam

M. Dubnikovo teigimu, Rusijos ekonominiame kare prieš Europą pastaroji laikosi puikiai ir sugeba spręsti problemas. Anot jo, geriausias pavyzdys – dujų rinka. Jei atsigabenti dyzelino yra iš kur, klausimas tik transportavimo kaina, tai su dujomis problema buvo didesnė, nes pavyzdžiui, Vokietija net neturėjo galimybių kitokias nei rusiškas dujas priimti, nes neturėjo terminalų.

„Bet per pusmetį Vokietija juos pasistatė du ir dar šeši atkeliauja, o gruodį buvo pasakyta, kad rusiškos dujos į Vokietiją daugiau nebetekės. Tai rodo, kad Europa su savo finansinėmis ir protine galia geba spręsti didžiausias problemas, ir ilguoju periodu ta dyzelino kainų problema turėtų tik mažėti“, – įsitikinęs M. Dubnikovas.

Panašiai kalba ir Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas.

Emilis Cicėnas

„Teoriškai rusiškų naftos produktų importo į Europą draudimas įtakos dyzelino rinkai gali turėti, bet praktiškai niekas per daug nesibaimina, nes tos sankcijos buvo seniai planuotos ir visi yra pasiruošę“, – Delfi teigia E. Cicėnas.

Jis neatmeta, kad tik pradėjus galioti naujoms sankcijoms naftos produktų kainos rinkose dėl psichologinio efekto gali kiek padidėti, tačiau tas šuolis, jeigu ir įvyks, nebus nei didelis, nei ilgalaikis.

Ketina taikyti ir kainos ribas

Pagal sekmadienį įsigaliojantį embargą ES draus rusiško dyzelino, benzino ir reaktyvinio kuro importą. Šiuo sprendimu blokas išplėtė pernai gruodį įvestą embargą jūra gabenamai Rusijos naftai.

Be to, ES valstybės rusiškai naftai taiko 60 JAV dolerių už barelį kainos ribas, kad agresorė savo naftą būtų priversta pigiau pardavinėti ir trečiosiose šalyse. Vakarų draudimo kompanijoms nebeleidžiama apdrausti rusiškos naftos krovinių, jei jų kaina viršija nustatytą ribą.

Tanklaivis

Tokią pačią priemonę ES ir Didžiojo septyneto šalys planuoja taikyti ir rusiškiems naftos produktams. ES ir G-7 nori apriboti Rusijos eksportą į trečiąsias šalis, kurių kompanijos galėtų naudotis pagrindinėmis Vakarų teikiamomis paslaugomis tik tuo atveju, jei paisytų draudimo. Pasak žmonių, susipažinusių su šiuo klausimu, 100 JAV dolerių už barelį riba būtų taikoma tokiems produktams kaip dyzelinas, kurio kaina didesnė nei žaliavinės naftos, skelbia „Bloomberg“.

G-7 pareigūnai mano, kad šiuo metu Europai parduodamas rusiškas dyzelinas greičiausiai ras pirkėjų Lotynų Amerikoje ir Afrikoje. O Europa bandys pirkti dyzeliną iš Artimųjų Rytų ir JAV, kurios šiuo metu daugiau parduoda Lotynų Amerikai ir Afrikai.

Tuo metu Rusija tikina, kad šį savaitgalį įsigaliosiantis Europos Sąjungos (ES) embargas jos naftos produktams „tik dar labiau išbalansuos“ pasaulinę energetikos rinką, skelbia naujienų agentūra „Elta“.

„Žinoma, tai tik dar labiau išbalansuos tarptautines energetikos rinkas, tačiau mes imamės priemonių, siekdami apsaugoti savo interesus nuo susijusių grėsmių“, – žurnalistams pareiškė Kremliaus atstovas Dmitrijus Peskovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)