Į „Delfi“ redakciją kreipėsi Greta (vardas pakeistas, redakcijai žinomas), kuri įsitikinusi, kad „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) turėjo skaičiuoti sąskaitą būtent to mėnesio, už kurį mokama, kainomis. Panašių teiginių pastaruoju metu pagausėjo ir socialiniuose tinkluose, nes žmonės spalį gavo garantinio tiekimo sąskaitas už rugsėjį, o jos apskaičiuotos pagal ypač aukštas rugpjūčio biržos kainas.

Garantinio tiekimo kaina keičiasi kas mėnesį, ji apskaičiuojama atsižvelgiant į praėjusio mėnesio vidutinę biržos kainą ir pritaikant koeficientą 1,25 (tai yra, 25 proc.) bei kitas dedamąsias.

„Šio principo laikomasi visada – tai reiškia, kad už rugpjūtį suvartotą elektrą buvo mokama liepos kainomis, už liepą – birželio ir taip toliau. Taigi, norime nuraminti gyventojus, kad kainodara nėra keičiama, kainos apskaičiuojamos nuosekliai“, – teigia ESO.

Operatorius pažymi, kad toks kainos apskaičiavimo principas įtvirtintas Elektros energetikos įstatyme ir klientams leidžia žinoti, kokia bus garantinio tiekimo kainą tą mėnesį, kurį jie vartoja elektrą, taip pat – palyginti nepriklausomų tiekėjų siūlomas kainas.

Žemiau pateiktas infografikas rodo, kad garantinio tiekimo kainų tendencija yra identiška biržos kainų krypčiai: abi kreivės visiškai atitinka viena kitą, tiesiog garantinis tiekimas „vėluoja“ vienu mėnesiu.


Tad bent jau iš „techninės“, skaičiavimų pusės patys vartotojai gali įsitikinti, jog nėra skirtumo, pagal kurį mėnesį skaičiuojamas garantinis tiekimas, su sąlyga, kad tai daroma nuosekliai ir visada vienodai. O rugsėjo biržos kaina bus pritaikyta, skaičiuojant spalio garantinio tiekimo kainą, kuri jau yra mažesnė (plačiau apie tai čia).

Kita vertus, gyventojai dažnai kelia klausimą dėl 25 proc. antkainio pagrįstumo, viešumoje net kai kurie politikai tai kritikuoja kaip „baudą“ tiems, kurie nepasirinko nepriklausomo tiekėjo. Regis, padėtis turėtų pasikeisti.

Energetikos ministerija naujienų portalui yra komentavusi, kad šiuo metu viešoms konsultacijoms pateiktas to paties įstatymo pakeitimų paketas su koeficiento korekcija – jis galėtų iš 25 proc. tapti 15 proc.

„Pavyzdžiui, siūloma nuo 2022 metų lapkričio 1 dienos mažinti garantinio tiekimo kainos koeficientą. Jei mažiname koeficientą iki 1,15, tai ir buvusiems I ir II etapo „Perlo energija“ vartotojams automatiškai bus mažesnė garantinio tiekimo kaina“, – teigia ministerija.

Iš opozicijos politikų skamba pasiūlymų naikinti ne tik 25 proc. priemoką, bet ir garantinį tiekimą apskritai.

Kalbant apie galimybę palyginti garantinio tiekimo kainas su nepriklausomų tiekėjų – čia pastaruoju metu kyla painiavos. Pavyzdžiui, rugpjūtį jau rašėme apie „biržinius“ planus turinčių gyventojų nepasitenkinimą, kodėl jų kainos esą didesnės nei garantinio tiekimo.

Tąkart „Nord Pool“ biržoje elektros brangimas (liepą palyginti su birželiu) buvo toks didelis, kad viršijo net garantinio tiekimo 25 proc. antkainį ir atrodė, jog pastaroji paslauga pigesnė. Tačiau po mėnesio dar labiau pabrango ir pats garantinis tiekimas (dėl minėto „vėlavimo“). Analogiška, tik dar dramatiškesnė, situacija nutiko rugpjūtį su jo rekordine biržos kaina. Ši, atitinkamai, lėmė aukščiausią kada nors rugsėjo garantinio tiekimo kainą.
Elektros tinklai šalia branduolinės elektrinės

ESO komentuoja, kad nepaisant 25 proc. antkainio paslauga bendrovei yra nuostolinga. Anot operatoriaus, nustatant kainą garantinio tiekimo klientams, yra skaičiuojamas aritmetinis biržos kainos vidurkis, kuriam taikomas 1,25 koeficientas, tačiau jis neapima persiuntimo dalies.

„Be to, papildomai ESO patiria balansavimo, tiekimo bei svertinio vidurkio kaštus, kai daugiau elektros energijos perkama brangiau dieną ir mažiau naktį, todėl garantinis tiekimas pastaruosius dvejus metus bendrovei buvo nuostolingas“, – aiškina įmonė.

„2021 metais iš garantinio tiekimo ESO patyrė 600 tūkst. eurų nuostolių, o šiemet, prognozuojame, šis nuostolis turėtų būti keletą kartų didesnis“, – sako bendrovė, pažymėdama, kad tai yra bendras nuostolis tiek iš verslo, tiek iš buitinių vartotojų segmentų.

ESO ragina gyventojus pasirinkti nepriklausomus tiekėjus, „nes garantinis tiekimas yra laikinas, garantinio tiekimo kainos neturi stabilumo ir yra aukštesnės negu tiekimo veiklą vykdančių bendrovių pasiūlymai, todėl pastarieji klientams gali pateikti geresnes sąlygas“.

Nors spalis tik įpusėjo, preliminariai galime suskaičiuoti, kaip atrodytų garantinio tiekimo kaina lapkritį, jeigu dabartinės didmeninės kainų tendencijos biržoje išsilaikytų visą šį mėnesį. Atskirai apskaičiuosime ir paslaugos galutinę kainą su minėtu siūlomu 15 proc. antkainiu vietoj dabartinio 25 proc. (Buvusiems „Perlas Energija“ klientams taikoma kita kompensavimo tvarka).

Atkreipiame dėmesį, kad biržos kainų mažėjimas ir garantinio tiekimo paslaugos pigimas gali būti trumpalaikis.

Garantinio tiekimo klientai yra elektros vartotojai iš pirmojo ir antrojo elektros tiekimo rinkos liberalizavimo etapų, kurie nepasirinko nepriklausomo elektros tiekėjo, arba buvo tapę „Perlas Energija“ klientais, o šiai bendrovei nutraukus tiekimo veiklą nusprendė nesirinkti kito tiekėjo. Ši paslauga teikiama ir tais atvejais, kai elektros tiekėjas nevykdo savo įsipareigojimų. Remiantis nustatyta tvarka, garantinis tiekimas turėtų būti užtikrinamas tik pusmetį.

ESO prieš porą savaičių skelbė, kad šią paslaugą spalį gaus apie 75,3 tūkst. gyventojų. Iš jų 23,1 tūkst. yra buvę „Perlas Energija“ klientai. Pastarieji gauna valstybės kompensaciją, skirtą sulyginti garantinio tiekimo kainą su visuomeninio tiekimo. Jiems prognozuojama kaina nuo spalio bus 25 centai už kWh (po 60 proc. kompensacijos). Visuomeninis tiekimas po 9 centų kompensacijos yra 24 centai.

Lietuvos energetikos agentūra šią savaitę skelbė, kad garantinio tiekimo klientų sumažėjo iki 62 tūkst.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)