Kauno gyventojas Tomas (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) pripažįsta, kad jo reikalaujami punktai sutartyje iš tiesų figūruoja, tačiau jis mano, kad ne ekspertui jie sunkiai įkandami. Dar labiau vartotojas įsitikinęs dėl sąskaitų: jose trūksta duomenų. Į šiuos nuogąstavimus, „Delfi“ prašymu, sureagavo ir reguliuotojas, ir tiekėjas. Pastarasis portalui išsamiau paaiškino numatomus pokyčius.

Atskleidžia ne visas kortas?

„Mano galva, didžiausia problema yra tame, kad netiksliai suformuojama kainodara – nepakankamai aiškiai ir nepakankamai išdėstoma. Kadangi „Enefit“ panaudoja tą vadinamą svertinę kainą. Ir ta sutartis tokia painiai sudaryta mano nuomone, ir sąskaitoje faktūroje šitas skaičius apskritai neišskirtas“, – „Delfi“ komentavo Tomas.

Nuosavą namą turintis ir palyginti nemažai elektros suvartojantis skaitytojas patenka į pirmąjį liberalizavimo etapą ir su tiekėju „Enefit“ yra sudaręs su birža susietos kintamos kainos sutartį.

„Bet, pasirodo, kad „Enefit“ biržos kainą dar perskaičiuoja remiantis ESO pateikiamais likutinio grafiko (netolygumo) koeficientais. Aš jiems papriekaištavau, kad jei yra biržos kaina, tai kodėl dar reikia kažkokio perskaičiavimo. (...) Taip, sutarties pačioje pabaigoje yra apie tai rašoma, bet ne toje vietoje kur pagrindinė kainodara. Tai mane ir suklaidino“, – teigia kaunietis.

Jis sako paprašęs tiekėjo, kad ir sąskaitose atsispindėtų visos kainos dedamosios, tačiau tiekėjas nesutinka.

„Turėtų visos sudėtinės kainos dalys (būti), o ne kažkur ten ieškoti interneto platybėse – mano, ne mano tas skaičius, žinau, nežinau to skaičiaus“, – konstatuoja vartotojas.

Pavyzdinio sutarties varianto nėra

Vartotojas pasidalino ir „Enefit“ atsakymu, kuriame teigiama, kad „prieš sudarant sutartį, klientas turi galimybę susipažinti su sutartyje pateiktomis sąlygomis ir jeigu jos nėra priimtinos, sutarties nesudaryti. Enefit svetainėje ir Jūsų sutartyje yra nurodyta Plano Laisvas taikomos kainos apskaičiavimo metodika“.

Tiekėjas priduria, kad atvaizduoti elektros energijos vartojimo netolygumo koeficientų pateikiamose sąskaitose artimiausiu metu neplanuoja, o koeficientai visuomenei yra viešai prieinami.

Tomas mano, kad vis dėlto rasti informaciją apie minėtus koeficientus ir ją teisingai suprasti yra sunku arba reikia daug gilintis.

„Lieku prie savo nuomonės, kad sutartis yra nekorektiška, informacija pateikiama painiai ir koeficientas turėtų būti nurodytas sąskaitos detalizacijoje, nes tai yra sudėtinė kainos dalis“, – sako Kauno gyventojas.

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) pažymi, kad teisės aktai nereglamentuoja pavyzdinės sutarties formos, taip pat ir pavyzdinės sąskaitos formos.

„Sutartyje, be kita ko, turi būti nurodyta galutinė elektros energijos kaina arba jos apskaičiavimo principai, į kainą įtraukiant elektros energijos tiekimo, persiuntimo ir kitų su tuo susijusių paslaugų teikimo kainos dedamąsias dalis ir visus mokesčius“, – komentare „Delfi“ teigia VERT.

Asociatyvi nuotr.

Vis dėlto sąskaitose, be kitų dalykų, tiekėjas turi nurodyti esamas faktines su elektros tiekimu, persiuntimu ir kitų su tuo susijusių paslaugų kainas, jų išskaidymą pagal galutinės kainos
dedamąsias, taip pat nurodyti visas tarybos patvirtintas reguliuojamas dedamąsias, nuolaidų dydį (jeigu jos taikomos), tarifus ir faktinį energijos suvartojimą už ataskaitinį laikotarpį.

„Principo reikalas“

Sprendžiant iš vartotojo sąskaitų, papildomas koeficientas sutartyje nelemia didelių jo praradimų, – tik kelis eurus per mėnesį.

„Per mėnesį susidaro du su puse ar trys eurai, tai nėra ta suma, kuri nesuvokiama, bet čia gal daugiau principas“, – teigia vartotojas.

Jis priduria, kad jeigu suvartojimas dar didesnis, tai, atitinkamai, ir skirtumas auga. Jis pats per metus gali suvartoti apie 10 tūkst. kilovatvalandžių (kWh).

Tomas pastebi, kad įsibėgėjant liberalizavimui daugėja ir informacijos klientams, tačiau dar tik prasidėjus šiam projektui jos buvo mažiau. Todėl ir tam pirmajam šimtui tūkstančių vartotojų galimai buvo sunkiau.

„Kadangi aš sutartį sudariau tame pirmajame etape, tai buvo 2020 metų galas. Tai tikrai ta informacija internete ir tame sraute, kurį aš gavau, apskritai buvo šiek tiek kitokia. Taip, dabar jų („Enefit“ – red.) tas puslapis jau gerokai patobulintas, informacijos daugiau sudėta, pateikta“, – kalbėjo vartotojas.

Kaip žinoma, Seimas 2021 metų pabaigoje suteikė galimybę antrojo liberalizavimo etapo vartotojams grįžti į visuomeninį tiekimą arba atidėti nepriklausomo tiekėjo pasirinkimą. Pirmojo etapo dalyviams grįžimas nebuvo galimas.

VERT infografikas pagal „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) pateiktus 2022 02 02 duomenis

Tokių pokyčių imtasi todėl, kad dauguma antrojo etapo dalyvių iki numatyto termino nebuvo pasirinkę nepriklausomo tiekėjo ir jiems grėsė patekti į vadinamąjį garantinį tiekimą. Pastarojo kaina susieta su birža, o rinkoje pabrangus elektrai ši gyventojų grupė būtų sulaukusi ypač aukštų sąskaitų už elektrą. Motyvuojant tuo, antrasis etapas pratęstas ir šiai vartotojų grupei suteiktas dar pusmetis apsispręsti – iki šių metų birželio 18 dienos.

Tiekėjo atsakymas teikia vilčių

„Enefit“ nedetalizavo, ar planuoja koreguoti sutarčių arba sąskaitų formas, tačiau leido suprasti, kad vartotojo minėtas koeficientas ilgainiui praras savo svarbą.

elektra,energetika,verslas,ekologija,vėjo,jėgainės,energija

Bendrovės teigimu, vartojimo likutinio grafiko (netolygumo) koeficientas yra skirtas apskaičiuoti per mėnesį valandiniu grafiku suvartotos elektros energijos kiekį. Koeficientą, remiantis visos Lietuvos elektros vartotojų suvartojimo grafiku, pateikia ir pritaiko „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO).

„Reikia pabrėžti, kad minėta praktika įstatymiškai taikoma visiems elektros energijos tiekėjams, kurių klientai turi su biržos kaina susietus elektros energijos tiekimo planus ir neturi automatizuotos apskaitos.

Tuo metu klientams, turintiems su elektros birža susietus planus (pavyzdžiui, „Laisvas“) ir automatizuotą apskaitos sistemą, taikome valandinę apskaitą pagal konkrečios valandos suvartojimą ir tos valandos biržos kainą, tai yra, individualiai kiekvienam klientui“, – teigia „Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna.

Pasak jo, automatizavus apskaitos sistemą, atsiranda galimybė lanksčiau planuoti elektros energijos vartojimą ir sutaupyti.

V. Koryzna paaiškino, kad ESO likutinio grafiko (netolygumo) koeficiento klausimas jau artimiausiu metu taps nebeaktualus, nes ESO įsipareigojo buitiniams vartotojams palaipsniui nemokamai įrengti automatizuotą apskaitos sistemą, tai yra, išmaniuosius skaitiklius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (42)