Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) nagrinės valstybės valdomos naftos ir suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalų operatorės „Klaipėdos nafta“ investicijas, skirtas įsigyti laivą po to, kai 2024-aisiais baigsis jo nuomos iš Norvegijos „Hoegh LNG“ sutartis.

VERT atstovė Loreta Kimutytė „Delfi“ pažymėjo, kad tai bus viena iš didžiausių pastarojo meto tarybos derinamų investicijų.

„Projekto tikslas – užtikrinti SGD terminalo veiklos tęstinumą bei Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos įgyvendinimą, išlaikant SGD terminalo Lietuvai teikiamas naudas: energetinės nepriklausomybės didinimas, energetikos rinkų konkurencingumo didinimas ir prieigos prie pasaulinių gamtinių dujų rinkų suteikimas gamtines dujas importuojantiems Lietuvos bei regiono rinkos dalyviams“, – teigiama tarybos posėdžiui skirtoje pažymoje.

Joje skelbiama, kad investicinio projekto ekonominė grynoji dabartinė vertė yra teigiama ir siekia 1 mlrd. 89 mln. eurų.

Skaičiuojant šią vertę vertinama tik tiesioginė SGD terminalo kuriama ekonominė nauda dėl Lietuvos gamtinių dujų importo kainos sumažėjimo.

Pasak „Klaipėdos naftos“, remiantis turimais Europos dujų kainos (TTF indeksas) ir Lietuvos importo dujų kainos duomenimis, pastebimas ryškus kainų atotrūkio sumažėjimas pradėjus veikti SGD terminalui: 2011-2014 metais Lietuvos dujų importo kaina (tai yra, iš „Gazpromo“), palyginti su TTF indeksu, buvo didesnė apie 38 proc.

Savo ruožtu, pradėjus eksploatuoti terminalą Klaipėdos uoste (2015-2020 metais), atotrūkis tarp Lietuvos importo ir Europos dujų rinkos kainos buvo jau tik 14 proc., teigia operatorė.

Klaipėdos SGD terminalas

2018 metais „Klaipėdos naftos“ užsakymu tarptautiniai konsultantai įvertino, kad Lietuva turi išlaikyti prieigą prie pasaulinių SGD rinkų. Studijos rengėjai išvadose teigė, jog didžiausią ekonominę naudą (tiek nacionalinei, tiek Baltijos šalių rinkoms) iš analizuotų alternatyvų kuria būtent laivo-saugyklos įsigijimas po 2024 metų, o ne tolesnė nuoma.

„Klaipėdos nafta“ paskelbtame tarptautiniame konkurse nustatė maksimalią 160 mln. eurų SGD laivo-saugyklos pirkimo vertę, įvertinusi iš Šiaurės investicijų banko gautos paskolos sumą laivo įsigijimui (nebūtinai laivo „Independence“).

Pasibaigus konkursui apsispręsta būtent dėl „Independence“ įsigijimo. Tai pripažinta ekonomiškai naudingiausiu pasiūlymu, kadangi nesulaukta nė vienos paraiškos tarptautinio viešojo pirkimo konkurso metu, kartu „Independence“ yra specifiškai pritaikytas esamai krantinei. Įvardytos ir kitos tokio sprendimo priežastys.

VERT pažymoje teigiama, kad užbaigusi konkurso procedūrą ir nusprendusi įsigyti „Independence“, „Klaipėdos nafta“ numato tartis su dabartiniu laivo-saugyklos savininku dėl konkrečių „Independence“ įsigijimo ir perėmimo sąlygų. Planuojama iki 2024 metų gruodžio sudaryti sutartį su „Hoegh LNG“ dėl šio laivo-saugyklos pirkimo.

„Independence“ į Lietuvą atvyko 2014 metų spalį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)