Valstybės kontroliuojama „Ignitis grupė“ penktadienį pranešė, kad jai priklausanti elektros ir dujų tiekėja „Ignitis“ susitarė su „Equinor“ dėl sutarties pakeitimo, kuriuo įtvirtinama palankesnė SGD krovinių tiekimo struktūra.

Grupė skelbia, kad pakeitimai, kartu su dujinimo ir technologinių netekčių optimizavimu, leis sutaupyti 14-17 mln. eurų per visą likusį sutarties galiojimo laikotarpį, tai yra, nuo 2022 metų iki 2024 metų pabaigos. Apie sutarties pasirašymą grupė atskirai neinformuos.

„Įtvirtinti pakeitimai leis sumažinti „Ignitis“ paskirtojo tiekimo sąnaudas. Minėtuosius 14-17 mln. eurų sutaupymus per likusį sutarties galiojimo laikotarpį lems pakoreguotas SGD krovinių pristatymo grafikas, kainodaros pokyčiai ir papildomos sutarties vykdymo garantijos“, – teigia „Ignitis“ BNS atsiųstame komentare.

„Be to, prie sutaupymų prisidės dujinimo grafiko bei technologinių netekčių optimizavimas. Sutartinis „Equinor“ pristatomų SGD krovinių kiekis ir sutarties trukmė nėra keičiami“, – rašoma jame.

„Ignitis“ teigia, kad nuolat siekia užtikrinti efektyvų paskirtojo tiekimo funkcijos vykdymą ir vertina galimybes mažinti su tuo susijusias sąnaudas.

„Pasirašyti pakeistą sutartį su „Equinor“ planuojama artimiausiomis dienomis“, – komentuoja bendrovė.

Pasak grupės pranešimo, po sutarties pakeitimo skirtumas tarp pagal sutartį už SGD krovinių įsigijimą mokamos kainos ir vidutinės gamtinių dujų importo į Lietuva kainos „taps žymiai stabilesnis“. Sutarties pakeitimui penktadienį pritarė „Ignitis“ valdyba.

„Atnaujinta SGD krovinių tiekimo sutartis su „Equinor ASA“ – teigiama žinia gamtinių dujų vartotojams. Pakeitimai leis padidinti paskirtojo tiekėjo veiklos efektyvumą užtikrinant mažiausią neigiamą poveikį gamtinių dujų kainai“, – pranešime sako „Ignitis“ didmeninės prekybos tarnybos vadovas Tadas Adomaitis.

Kaip jau skelbta, SGD kroviniai iš „Equinor“ perkami gerokai brangiau nei dujos kainuoja rinkoje, o kainos skirtumą turi padengti visi dujų vartotojai.

„Ignitis grupė“ pažymi, kad ir „Ignitis“, ir Energetikos ministerija pastaraisiais metais ieškojo būdų, kurie leistų sumažinti paskirtojo tiekimo veiklos sąnaudas, ir aktyviai vykdė derybas dėl 2014 metais sudarytos ir 2016 metais pakeistos sutarties su „Equinor“ sąlygų keitimo.

Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą skirtumas tarp „Equinor“ už SGD mokamos kainos ir vidutinės gamtinių dujų importo į Lietuvą kainos yra padengiamas ir kompensuojamas bendrovei „Ignitis“ per SGD terminalo saugumo dedamąją, kurią moka galutiniai gamtinių dujų vartotojai Lietuvoje.

Paskirtojo SGD tiekėjo funkciją „Ignitis“ atlieka nuo 2014 metų. Pagal tais metais pasirašytą ir vėliau pakoreguotą sutartį su „Equinor“ Lietuva įsipareigojo pirkti minimalų Klaipėdos terminalo veiklai būtiną SGD kiekį – keturis didelius laivus per metus.

Tuometinė „Litgas“ (dabar „Ignitis“) jau kartą buvo persiderėjusi su „Equinor“ dėl 2014 metų dujų tiekimo sutarties. 2016 metų pradžioje šalys pasirašė atnaujintą sutartį – buvo pakeista kainos formulė, ji priartinta prie dujotiekiais tiekiamų dujų kainų, apie trečdalį sumažintas metinis dujų kiekis – nuo maždaug 5,5 iki 3,6 teravatvalandės (TWh), o sutarties trukmė pailginta iki 2024 metų pabaigos, kai baigiasi sutartis su Norvegijos „Hoegh LNG“ dėl laivo-saugyklos „Independence“ nuomos.

SGD tiekimo kaštai – tarp dviejų Vyriausybių

Ankstesnė Žygimanto Vaičiūno vadovaujama Energetikos ministerija siūlė, kad vietoj keturių laivų 2021 metais būtų perkami du laivai, tokiu būdu dujų vartotojams tenkantys kaštai sumažėtų nuo tenkančių maždaug 25 mln. eurų 2020-aisiais iki 6,5–7 mln. eurų kaštų 2021 metais.

Pasak tuometinio ministro, šie kroviniai yra nuostolingi – 2021-aisiais nuostolis sieks 30 mln. eurų, o iki kontrakto su Norvegijos bendrove pabaigos 2024 metais jie gali siekti iki 200 mln. eurų.

Jei Ž. Vaičiūno siūlymai būtų priimti, didžioji dalis dabar patiriamų nuostolių dėl itin brangių „Equinor“ dujų būtų perkelta valstybės kontroliuojamai „Ignitis grupei“, nebent ši persiderėtų su „Eguinor“ ir sumažintų dujų kainą arba krovinių skaičių.

„Ignitis“ lapkritį teigė jau inicijavusi derybas su „Equinor“.

Naujoji Vyriausybė pernai gruodžio pabaigoje nutarė, jog „Ignitis“ iš „Equinor“ 2021 metais galės, kaip ir iki tol, nupirkti keturis laivus su SGD, kad palaikytų minimalią Klaipėdos SGD terminalo veiklą.

Energetikos ministerija pasiūlė kol kas nekeisti tvarkos ir įsigyti keturis laivus, arba maždaug 3,87 TWh dujų, tačiau šis kiekis dar esą galės būti patikslintas 2021 metais. Be to, paskelbta, kad bus siūloma būtinojo kiekio nustatymą perimti reguliuotojui.

Energetikos ir Finansų ministerijos taip pat įpareigotos parengti SGD krovinių sąnaudų mažinimo alternatyvas ir pasiūlyti SGD terminalo įstatymo ir kitų teisės aktų pakeitimus.

Be to, Finansų ministerija, kuri yra pagrindinė „Ignitis grupės“ akcininkė, turėjo parengti planą, kaip suefektyvinti „Ignitis“ veiklą, kad sumažinus SGD laivų skaičių, įmonė, o kartu ir vartotojai pajustų kuo mažesnį neigiamą poveikį.

Finansų ministerija BNS gegužę pranešė, kad „Ignitis grupė“ tęsia derybas su „Equinor“, todėl visi pasiūlymai bus teikiami atsižvelgus į jų rezultatus.

Vyriausybei siekiant pakoreguoti „take or pay“ sutartį su „Equinor“, dabartinis energetikos ministras Dainius Kreivys vasarį sakė, kad galbūt pavyks ją „bent šiek tiek pataisyti“.

„Ignitis grupė“ penktadienį teigė, jog 2019 metais Vyriausybė turėjo penkerių metų laikotarpiui (iki 2024 metų pabaigos) patvirtinti SGD terminalo būtinąjį kiekį, siekiantį 4-6 SGD konvencinius krovinius per metus. Tačiau keturių SGD konvencinių krovinių per metus kiekis tiek 2020, tiek 2021 metams buvo patvirtintas tik vienerių metų laikotarpiui.

Bendrovė informuoja, kad ateinančiais metais reikalingas SGD terminalo būtinasis kiekis Vyriausybei tvirtinti turi būti pateiktas šių metų rudenį.

SGD terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ rugpjūtį skelbė, kad šiuo metu yra septyni terminalo naudotojai.

„Equinor“ dujas importuoja ir didžiausia dujų vartotoja šalyje Jonavos trąšų gamintoja „Achema“. Nei „Ignitis“, nei „Achema“ neskelbia, kiek ir iš kur gabena SGD krovinių.

Pernai spalį prasidėjusiais naujais dujų metais į Klaipėdą atplaukė 14 didelių SGD krovinių iš JAV, dar po vieną atvyko iš Egipto bei Trinidado ir Tobago. Į terminalą atvyko ir 47 maži dujovežiai iš Rusijos.

Anksčiau didžiąją dalį dujų į terminalą plukdydavo laivai iš Norvegijos, tačiau pernai rudenį kilo gaisras „Equinor“ skystinimo gamykloje.