Panašu, kad ne visuomet galima pasikliauti nepriklausomų tiekėjų viešose svetainėse pateikiamais įkainiais.

„Idėja liberalizuoti rinką baigiasi ties „Vilniaus elektros“ sutarties sąlygomis, kuriose numatyta, kad turėsi grąžinti suteiktą nuolaidą bei susimokėti 30 Eur nutraukimo mokėstį. Per metus vidutiniškai pagal kainų – nuolaidų politiką gausis apie 100 Eur, todėl tikėtina, kad vartotojas, susigundęs viešai skelbiamomis mažesnėmis kainomis, iš tikrųjų sudarys sutartį dėl brangesnės elektros pirkimo“, – tarp skundų rekvizitai.lt dalijasi Šarūnas.

Į „Delfi“ kreipėsi skaitytojas Aurelijus (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi), kuris pasidalijo daugiau nuogąstavimų.

„Bendrovė savo interneto svetainėje nurodo vartotojus klaidinančią informaciją, taip pat viešai skelbiamoje elektros energijos pirkimo-pardavimo sutartyje yra nuostatų, prieštaraujančių teisės aktų reikalavimams“, – nuomone dalijasi Aurelijus.

Anot jo, nors svetainėje skelbiamos mažiausios kainos, tuo metu sutartyje – tiekėjui palankios sąlygos: galimybė kelti kainas apie tai neinformuojant vartotojo, taikomas sutarties nutraukimo mokestis, o nutraukus neterminuotą sutartį – tektų netgi grąžinti pritaikytas nuolaidas, todėl reklamuojamos kainos netenka prasmės.

Jis pasidalijo netgi 10 punktų, kaip nepriklausomas tiekėjas „Vilniaus elektra“ galėtų išlošti vartotojų sąskaita.

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba vertina, kad dalis sutarčių nuostatų iš tiesų yra nesąžiningos.

Papildyta: „Vilniaus elektra“ paaiškina, kad nuolat bendradarbiauja su institucijomis, užtikrina palankias sąlygas klientams ir jokių mokesčių nutraukus sutartį po dviejų metų netaiko.

Laikrodis tiksi – vartotojai, patekę į antrąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, o tokių gyventojų šiemet yra dauguma, iki šių metų gruodžio 18 dienos privalo pasirinkti nepriklausomą elektros energijos tiekėją ir sudaryti su juo sutartį.

Nutraukei sutartį – 30 eurų mokestis

Energetikos ministras įsakymu yra patvirtinęs sutarčių sąlygų aprašą – čia numatytos vartotojų teisės laisvai rinktis elektros tiekėjus, gauti aiškią ir suprantamą informaciją apie kainas, tarifus, sutarčių sąlygas, tiekėją ir panašiai. Taip pat čia apibrėžta teisė vienašališkai neatlygintinai nutraukti sutartį su tiekėju, informavus tiekėją ne vėliau kaip prieš 2 savaites iki sutarties nutraukimo dienos.

Dar daugiau, vartotojai turi teisę per 14 dienų atsisakyti su tiekėju sudarytos sutarties, kuri sudaryta nuotoliniu būdu.

Dėl to verta atidžiai tikrinti sutartis.

„Vilniaus elektros“ svetainėje pateikiamoje sutartyje numatyta: „Nutraukiant sutartį kliento prašymu, taikomas vienkartinis 29,99 eur be PVM sutarties nutraukimo mokestis“.

Su PVM tai būtų 36,29 Eur.
Nusiskundimai portale rekvizitai.lt

Kaip su 14 dienų sutarties atsisakymo teisė? Tokia sutartyje nenumatyta, joje rašoma: „Klientas turi teisę atsisakyti elektros energijos tiekimo vienam ar keliems Objektams raštu pranešdamas Tiekėjui apie jo atsisakymą ne vėliau kaip prieš 60 (šešiasdešimt) kalendorinių dienų“.

Bet kokiu nutraukimo atveju vartotojas privalo sumokėti sutarties nutraukimo mokestį ir sumokėti sugrąžinti pritaikytas nuolaidas, apskaičiuojamas vienerių metu laikotarpiu. Tiekėjas pasilieka sau teisę koreguoti galutinę kainą, taip pat koreguoti suteikiamas nuolaidas, tačiau prieš šių pokyčių įgyvendinimą vartotojo neinformuoja prieš 30 dienų.

Kaip su kainomis? Svetainėje reklamuojami išties patrauklūs tarifai – pvz., 15,73 cento už kilovatvalandę vienos laiko zonos tarifas.

Tuo metu sutartyje jau nurodyta, kad standartinis įkainis yra 20,33 cento už kilovatvalandę, o 15,73 cento – tai specialus įkainis su nuolaida.

Nurodoma, kad sutartis yra neterminuota, o ją nutraukus – yra pareiga suteiktas nuolaidas grąžinti už vienerių metų laikotarpį. Sutartyje nurodoma, kad nuolaida gali būti keičiama į vieną ar kitą pusę neinformavus kliento.

„Nėra jokio termino, kurio metu bus taikoma nuolaida, o vartotojas nepagrįstai susaistomas su tiekėju, kadangi siekdamas pakeisti savo elektros tiekėją, turės sumokėti netesybas“, – stebisi Aurelijus.

Į „Delfi“ parašę skaitytojas taipogi piktinasi ir kitomis sutarties sąlygomis – tarifų pasikeitimai, papildomi mokesčiai, rinkliavos ar mokėjimai yra tiesiog pridedami prie įkainio, nors svetainėje įmonė deklaruoja: „Sutartos kainos garantija“.

„Nėra suteikiama teisė iki kainų pasikeitimų įsigaliojimą atsisakyti sudarytos sutarties, taip pat tiekėjas neinformuoja vartotojų apie kainos pokyčius ir tokių pokyčių priežastis. Vartotojui paprasčiausiai yra pridedami visi papildomi mokesčiai ir dedamosios“, – stebisi Aurelijus.

Jis „Vilniaus elektros“ svetainėje pasigedo detalesnės informacijos apie taikomus įkainius: kokios dedamosios juos sudaro, kokia kaina yra be nuolaidos.

Reguliatorius: nuostatos nesąžiningos, vartotojų teisės didesnės

Nepriklausomo tiekėjo sutartyje nusistatytos sąlygos neatitinka teisės aktų, vertina Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT).

Ji paaiškina, kad ne tik buitiniai vartotojai, bet ir labai mažos ir mažos įmonės turi teisę neatlygintinai pakeisti pakeisti nepriklausomą tiekėją, tačiau įmonių atveju ši išimtis galioja tik sutartims, sudarytoms po šių metų liepos 15 dienos.

„Pagal dabar galiojantį teisinį reglamentavimą, buitiniai vartotojai, labai mažos įmonės ir mažos įmonės, kaip jos apibrėžtos Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, privalo apie sutarties nutraukimą raštu įspėti nepriklausomą tiekėją ne vėliau kaip prieš 2 savaites. Jei vartotojas informavo tiekėją prieš 2 savaites, laikytina, kad vartotojas įvykdė savo pareigą ir laikėsi numatyto įspėjimo termino“, – paaiškina VERT.

Anot tarybos, nepriklausomi tiekėjai apie numatomą kainos pasikeitimą vartotoją privalo informuoti raštu, elektroninių ryšių priemonėmis, ar kitu sutartyje nustatytu informacijos teikimo būdu ne vėliau kaip prieš vieną mėnesį iki numatomo kainos ar kainos apskaičiavimo principų pakeitimo.

Tačiau klausimas dėl suteiktų nuolaidų nėra reglamentuotas.
Elektra

„Nepriklausomas tiekėjas, pateikdamas pasiūlymą konkrečiam vartotojui dėl sutarties sudarymo, privalo išsamiai supažindinti vartotoją, taip pat ir su elektros energijos kainos nustatymo ir apskaičiavimo principais. Buitiniam vartotojui teikiamame pasiūlyme teikdamas informaciją apie elektros energijos kainą arba jos apskaičiavimo principus į elektros energijos kainą privalo įtraukti elektros energijos tiekimo, persiuntimo ir kitų su tuo susijusių paslaugų teikimo kainos dedamąsias dalis ir visus mokesčius. Nepriklausomo tiekėjo ir vartotojo sudaromoje sutartyje taip pat turi būti nurodyta galutinė elektros energijos kaina arba jos apskaičiavimo principai“, – paaiškina VERT.

Taryba patikina, kad nėra gavusi vartotojų kreipimųsi ir neturi kitų duomenų, kad tiekėjo „Vilniaus elektra“ interneto svetainėje skelbiama elektros energijos kaina nebūtų galutinė.

Jeigu būtų skelbiamos ne galutinės elektros energijos kainos – tokie veiksmai galėtų būti vertinami teisės aktų, reglamentuojančių nesąžiningą komercinę veiklą ir (ar) klaidinančią reklamą, kontekste, paaiškina VERT. Tokį vertinimą atlieka Valstybinė Vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

„VVTAT, įvertinusi UAB „Vilniaus elektra“ elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį, nustatė, kad nuostata „Klientas, norėdamas nutraukti Sutartį, privalo informuoti Tiekėją prieš 60 dienų“ bei nuostatos, kuriomis vartotojui nustatomi ilgesni įspėjimo terminai nutraukti sutartį, neatitinka galiojančio teisinio reglamentavimo, pablogina vartotojo padėtį, palyginti su ta, kurią nustato Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai ir tokiu būdu iš esmės pažeidžia Sutarties šalių teisių ir pareigų pusiausvyrą ekonomiškai silpnesnės Sutarties šalies – vartotojo – nenaudai ir vartotojo teises ir teisėtus interesus, t. y. yra nesąžiningos“, – teigiama komentare.

VERT taip pat pastebėjo, kad anksčiau „Vilniaus elektra“ savo interneto svetainėje elektros energijos kainas nurodydavo be PVM – šiuo metu kainos jau su PVM.

Pasitaiko nesąžiningų sutarčių ir kitur: ką daryti?

Šiuo metu dažniausi vartotojų kreipiniai ir skundai į VERT dėl nepriklausomų tiekėjų yra susiję su nepakankama ir neišsamia įmonių komunikacija, taip pat vartotojai kreipiasi prašydami patikrinti nepriklausomų tiekėjų išrašytas sąskaitas.

„Tarybos turimais duomenimis, esama ir kitų tiekėjų, kurių sutarčių sąlygas Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba yra pripažinusi nesąžiningomis“, – pripažįsta VERT.

Kaip vartotojai galėtų apsiginti, jei mano, kad jų teisės pažeistos?

„Vartotojai, manantys, kad nepriklausomi tiekėjai pažeidė jų teises ir (ar) teisėtus interesus, turėtų kreiptis į tiekėjus su konkrečiais reikalavimais. Vartotojai, negavę atsakymo per 30 dienų arba gavę netenkinantį atsakymą, dėl savo teisių ir (ar) teisėtų interesų gynimo turi teisę kreiptis į Tarybą arba į teismą“, – rašoma VERT atsakyme.

VERT rekomenduoja vartotojams prieš sudarant sutartis su nepriklausomais elektros energijos tiekėjais išsamiai susipažinti su pateiktais sutarčių projektais, įsitikinti, kad sutarties projekte nurodyta teisinga sutarta elektros energijos kaina, išsiaiškinti kylančius klausimus ir tik tada, kai sutarties nuostatos vartotojams yra aiškios, sudaryti sutartį su tiekėju. Taip pat atkreipiam dėmesį, kad sutarties sudarymas telefonu nėra tinkama sutarties sudarymo forma.

„Vilniaus elektra“: bendraudarbiaujame su institucijomis

Bendrovė Vilniaus elektra pasidalijo komentaru, kad „džiaugiasi galėdama pasiūlyti vieną patraukliausių elektros energijos kainų esamiems ir būsimiems klientams“.

Bendrovė paaiškino:

„Klientams atviras ir nuoširdus „Vilniaus elektra“ kolektyvas nuosekliai dirba kiekvieną dieną siekdamas informuoti Lietuvos gyventojus apie nepriklausomo elektros energijos tiekėjo asirinkimą, patrauklias kainas, lengvą pasirinkimo ir sutarties sudarymo procedūras.

UAB „Vilniaus elektra“ yra atsakinga įmonė visiems esamiems ir busimiems klientams, kuri sąžiningai ir skaidriai pateikia visą informaciją apie elektros energijos įkainius, sutarties sąlygas, bei tai viešai publikuoja www.vilniauselektra.lt svetainėje.

Pažymime, kad UAB „Vilniaus elektra“ nuolatos, betarpiškai ir atvirai bendradarbiauja su Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, Valstybine vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir kitomis kontroliuojančiomis institucijomis

Atsakydami į klientų klausimus apie elektros energijos tiekimo įkainius ir sutarties sąlygas, norėtume atkreipti dėmesį, kad UAB „Vilniaus elektra“ veikiančio kaip nepriklausomo elektros tiekėjo, elektros energijos tiekimo sutartys visada yra ir bus tik neterminuotos. Tai reiškia kad, Klientai sudarę elektros energijos tiekimo sutartį su UAB „Vilniaus elektra“ gauna pažadą ir patvirtinimą, kad UAB „Vilniaus elektra“ įsipareigoja užtikrinti bene vieną patraukliausių rinkoje elektros energijos tiekimo įkainių visą sutarties galiojimo laikotarpį, manais į kliento pažadą naudotis UAB „Vilniaus elektra“ paslaugomis ne trumpiau kaip 2 metus. Klientui nusprendus pasirinkti bet kurį kitą elektros energijos tiekėją praėjus sutartam paslaugų naudojimosi laikotarpiui, nėra taikomi jokie sutarties nutraukimo ar suteiktų nuolaidų mokesčiai“

Kartu raginame visu Lietuvos gyventojus aktyviai dalyvauti nepriklausomo elektros energijos tiekėjo pasirinkimo antrame etape, kuris tęsis iki 2021 m. gruodžio 31 d. Primename, kad į antrą nepriklausomo elektros tiekėjo pasirinkimo etapą patenka gyventojai suvartojantys 1000 - 5000 kWh per metus“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (211)