„Elektros laidai nutrūksta ne dėl vėjo ir ne dėl sniego, jos nutrūksta dėl to, kad medžiai dažniausiai užkrenta. Medžiai užkrenta būtent dėl vėjo, sniego, šlapio sniego (...) ESO rūpinasi apžiūra, išankstiniu defektavimu pačių linijų, medžių projekcijoms su „LiDAR“ techonolgija, taip pat proskynų tvarkymu tam, kad pavojingi medžiai neužkristų ant linijų“, – ketvirtadienį Paluknio aerodrome, Paežerėliuose vykusiame renginyje kalbėjo ESO vadovas Mindaugas Keizeris.

Jis teigė, kad kabelių tiesimas po žeme taip pat mažina tiekimo sutrikimo rizikas, tačiau didelis dėmesys skiriamas ir prevencijai.

„Mes, tinklas ir žmonės, turime adaptuotis prie tų besikeičiančių, dažnėjančių, stiprėjančių reiškinių. Ir adaptuotis taikant kompleksines priemones“, – kalbėjo M. Keizeris.

ESO tinklams nuo avarijų apsaugoti pasitelkė naują technologiją
Foto: Organizatorių nuotr.

ESO komentavo BNS, kad šiuo metu jau vyksta tinklų apžiūra su „LiDAR“ (angl. Light Detection and Ranging) technologija.

Pernai ji išbandyta apžiūrint 1 tūkst. oro linijų, o šiemet su Lietuvos bendrove „Aerodiagnostika“ ir Lenkijos VIMAP pasirašyta 433,3 tūkst. eurų (su PVM) vertės sutartis, pagal kurią per dvejus metus bus apžiūrėta 8 tūkst. km linijų (3 tūkst. km šiemet, 5 tūkst. km – kitais metais). Iš viso vidutinės įtampos oro linijų yra apie 40 tūkst. km.

Inspektavimui bus pasitelkti ir lietuvių įmonės „Thrust“ kurti bepiločiai orlaiviai, taip pat sraigtasparnis.

„Turint „LiDAR“ technologiją mes galime turėti ne tikt 3D žemėlapį, bet tai yra ir visa analitika, susijusi su tuo. Tai ir medžių aukščiai, mes galime išsirinkti, kokie yra atstumai iki linijų, kurie medžiai yra pavojingiausi (...) Kitaip tariant, LiDAR technologija tai kaip ir nauja liniuotė mūsų procese, kuri mums leidžia objektyviai pradėti vertinti mūsų visą augmeniją“, – renginyje sakė ESO Paslaugų vystymo tarnybos inovacijų ekspertas Karolis Gesevičius.

Dėl sausį šalį užklupusio didžiausio per kelis dešimtmečius šlapio snygio ir per audras po didžiulės kaitros elektros tiekimas sutriko keliems šimtams tūkstančių klientų.

Pavyzdžiui, per Jonines daugiau nei pusei – 58 proc. – žmonių elektros tiekimas buvo atkurtas būtent pasitelkiant automatizuotus sprendimus.