Į „Delfi“ kreipėsi skaitytoja Roma (tikras vardas ir pavardė „Delfi“ žinomi), įsitikinusi, kad jos šeima patiria neteisybę dėl elektros apmokestinimo – tiek Energijos skirstymo operatorius (ESO), tiek nepriklausomas tiekėjas „Ignitis“ jai išrašė po sąskaitą, kurių dydžiai – daugiau nei po 800 eurų. Už ką – moteris negali suprasti net ir po ESO paaiškinimų.

„Situacija tokia: buvome raginami pasirinkti nepriklausomą elektros tiekėją. Nuo š. m. kovo 1 d. pasirinkome „Ignitį“. Prieš tai, kol buvome ESO, elektros skaitiklių nedeklaravome, bet kas mėnesį mokėjome po 100 Eur. Kai pasirinkome „Ignitį“, ESO pasakė, kad mums susidariusi permoka, ir grąžino 300 eurų. Tačiau balandį gauname sąskaitą iš ESO – 852,77 Eur, o iš „Igničio“ – 815,85 Eur“, – stebisi moteris.

Ji „Delfi“ persiuntė iš „Igničio“ gautą sąskaitą. 3400 kilovatvalandžių, už kurias nesumokėta, – tiek nurodyta vien „Igničio“ sąskaitoje.

Moteris teigia skambinusi į ESO, siekdama išsiaiškinti, už ką tokios didelės sumos. Jai paaiškinta, kad darbuotojai balandžio 21 dieną nurašė elektros skaitiklių rodmenis, kurie pasirodė gerokai didesni, nei iki tol buvo sumokėta, – esą rodmenų klientas nedeklaravo, susidarė tokia nepriemoka.

Foto: Shutterstock

„Buvo labai daug sniego, o mums labai toli eiti iki skaitliuko, tai ir neidavom, nes sniego iki kaklo. Po šimtą eurų mokėdavome, galvojome, kad vėliau, jeigu ką, primokėsime. Vėliau mums pasakė, kad yra permoka. Tai labai gerai, apsidžiaugėm, kad neskolingi likom. O dabar, pasirodo, viskas atvirkščiai“, – skundėsi moteris.

Jai nesuprantama, kodėl dabar dviejų bendrovių sąskaitos yra panašios, taip pat nurodoma, kad reikia mokėti iki tokių pačių elektros skaitiklio rodmenų.

„Rašėme paklausimus į ESO ir „Ignitį“, jokių atsakymų negavome; išeina, kad mus dvigubai apmokestino už tą pačią elektrą. Kai buvome raginami pasirinkti nepriklausomą elektros tiekėją, visi žadėjo, kad nekils jokių problemų, visas perėjimas įvyks automatiškai, o dabar, nežiūrint į tai, kad nuo kovo 1 d. perėjom į „Ignitį“, vis vien ESO beveik po dviejų mėnesių nurašo mūsų skaitiklius ir išrašo sąskaitą, tą patį daro ir „Ignitis“, – piktinasi moteris.

Nepriemoka sąskaitoje apmokestinta vėliausiais tarifais, galiojančiais šiemet, įskaitant ir garantinio tiekimo – tai dar labiau išaugino sąskaitas, mat pernai tarifai buvo mažesni. Net ir dviejų centų tarifo skirtumas esant tūkstančiams nedeklaruotų kilovatvalandžių reiškia, kad šeima galėjo mokėti dešimtimis eurų mažiau.

ESO: klaidų nėra

„Ignitis“ ir ESO priklauso tai pačiai įmonių grupei – situaciją pakomentavo ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas.

„Kaip pats klientas prisipažįsta, nedeklaravo elektros skaitiklio rodmenų, todėl jam buvo taikomas rinkos vidurkis, kuris numatytas pagal teisės aktus. Šiuo atveju vidurkis žymiai neatitiko faktinio kliento suvartojamo energijos kiekio“, – sako P. Kalmantas.

Kai klientas moka pagal vidurkį, skaitiklis nėra dažnai tikrinamas – kartais pasitaiko situacijų, kad realus suvartojimas atitrūksta nuo deklaruoto. Tuomet, anot ESO, tarifai perskaičiuojami pagal faktinius duomenis, pagal Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos reikalavimus. Tai ir buvo padaryta balandžio 21 dieną.

Painiavos dar prideda tai, kad nuo sausio klientas turėjo pasirinkti nepriklausomą tiekėją, tačiau laiku to nepadarė – Romos šeima tiekėją pasirinko tik nuo kovo 1 dienos. Dėl to jai šiemet sausį–kovą buvo teikiama ESO garantinio energijos tiekimo paslauga, kuri yra reikšmingai brangesnė, nei iki tol buvę tarifai.

„Nurašius aktualius skaitiklio duomenis balandžio mėn. pabaigoje, klientas gavo dvi sąskaitas, patikslintas pagal aktualius duomenis. Sąskaita iš ESO apėmė laikotarpį iki kovo 1 d., o sąskaita iš nepriklausomo tiekėjo – nuo kovo 1 d. Klaidų nebuvo. Deklaruojant elektros energijos suvartojimą tokia situacija nebūtų kilusi“, – patikina P. Kalmantas.

Jis teigia, kad skola susidarė dėl nedeklaruojamų rodmenų, o jokia permoka iš ESO, kaip teigia klientai, grąžinta nebuvo. Už tą patį laikotarpį gauti garantinio tiekimo ir nepriklausomo tiekėjo paslaugų nėra galima.

Į kliento skundą, kad nepavyksta gauti aiškių atsakymų, ESO atstovas atsako, kad visada stengiamasi suteikti aktualią informaciją greitai ir aiškiai, įsigilinti į kiekvieną klientui rūpimą klausimą: „Nuolatos siekiame tobulinti kliento patirtį, todėl apgailestaujame, jeigu aptarnavimas neatitiko visų kliento lūkesčių.“

ESO pripažįsta, kad renkantis nepriklausomus tiekėjus pasitaiko „įvairiausių nedidelių nesklandumų“, tačiau jie su nepriklausomais tiekėjais greitai išsprendžiami.

„Tik itin retais atvejais pasitaikė nusiskundimų. Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT) pasiskundusių po pirmojo liberalizacijos etapo buvo 56 klientai, t. y. 0,02 proc. nuo pirmo etapo klientų“, – sako P. Kalmantas.

Šiemet ESO klientų aptarnavimo komanda sulaukė per 20 tūkst. klausimų elektros rinkos liberalizavimo ir nepriklausomo tiekėjo temomis. Daugiausia jų, apie 15 tūkst., – nepriklausomo elektros tiekėjo klausimais.

Nesutinka: anksčiau per mėnesį mokėjo 100 eurų, dabar – 400 eurų

ESO bendrovės atsakymas Romos šeimai daugiau aiškumo nesuteikė – priešingai, ji mano, kad bendrovė yra neteisi.

„Iš kur tada mums susidarė „Igničio“ 800 eurų skola už pusantro mėnesio? Na, nenormalu, negali taip būti. Sąskaita per mėnesį turėtų būti apie 140 eurų. Išsiaiškinti nieko neįmanoma“, – pyko Roma ir pažymėjo, kad tiek elektros šeima negalėjo suvartoti.

Ji įsitikinusi ir tuo, kad „Igničiui“ tenka atsakomybė dėl to, kad su ja sutartis pasirašyta tik kovą.

„Mes kreipėmės maždaug lapkričio pabaigoje. Reikėjo iki gruodžio 8 dienos pasirinkti tiekėją, ir mes iš tikrųjų rinkomės, ėjome į „Ignitį“, rinkomės žalią ar ne žalią elektrą, sudarėm sutartį. Bet turbūt kažko iki galo nepadarėm. Ir kai sausio pradžioje gavom ESO laišką, kad dabar bus skaičiuojama pagal garantinius tarifus, tai tada tik susirūpinome, nes galvojome, kad mes sudarėme tas sutartis, juk ragino iki gruodžio 8 d. Pasirodė, kad mes nepadarėme. O galėtų bent kaip nors informuoti“, – stebėjosi moteris.

Foto: Shutterstock

Ji teigė svarstysianti galimybę teikti skundą Valstybinei kainų energetikos reguliavimo tarybai (VERT). Tą patį rekomendavo ir VERT – kreiptis su skundu, kad situaciją būtų galima detaliau išnagrinėti.

Kodėl verta sumokėti už kiekvieną kilovatvalandę?

Jeigu vartojant elektrą susidaro nepriemoka, keičiantis tarifams už nesumokėtą kiekį jau tenka atsiskaityti pagal naujus tarifus, paaiškino P. Kalmantas. Tai bus aktualu šimtams tūkstančių gyventojų, kurie turės nepriklausomą tiekėją pasirinkti jau gruodį. Nepriklausomi tiekėjai gali siūlyti ir didesnes kainas, o, nepasirinkus tiekėjo, ESO kurį laiką užtikrina garantinį tiekimą 25 procentais padidinta elektros energijos įsigijimo kaina.

Palyginimui – šiuo metu „Standartinis“ vienos laiko zonos tarifas – 14,1 cento už kilovatvalandę, o garantinio tiekimo kaina birželį sudaro 16,3 cento už kilovatvalandę. Taip kilovatvalandės, už kurias nesumokėta, staiga smarkiai pabrangtų. ESO atstovas paaiškina, kad perskaičiavimai atliekami pagal VTAT reikalavimus.

„ESO puslapyje išskiriama svarbi informacija: būtina iki 2021-12-31 deklaruoti skaitiklių rodmenis visuomeniniam tiekėjui.

Foto: Shutterstock

„To nepadarius laiku, iki 2021-12-31 suvartotos kWh bus laikomos garantiniu tiekimu ir reikės mokėti didesnę kainą“, – teigiama ESO svetainėje.

Tas pats aktualu ir nuo liepos 1-osios, kai elektros kainos vėl keičiasi, – įsigaliojus naujiems tarifams, anksčiau į apskaitą neįtraukta elektra bus apmokestinama naujais tarifais.

Liepos 1-ąją tarifai didės apie 8 procentus. Atsiskaitantys pagal „Standartinį“ vienos laiko zonos planą mokės nebe po 14,1 cento, o po 15,2 cento už kilovatvalandę elektros. Dviejų laiko zonų tarifai: 10,6 cento už naktinę elektrą (iki liepos – 10 centų) ir 17,7 cento už dieninę elektrą (iki liepos – 16,1 cento).