Olegas (pavardė redakcijai žinoma) nėra itin stambus elektros energijos vartotojas, tačiau dėl elektrinio šildymo ir buityje naudojamų prietaisų jo mėnesio vidutinė elektros sąskaita artėja prie 500 kilovatvalandžių.

Dėl to vyras buvo priverstas jau pernai iki gruodžio 10-osios pasirinkti nepriklausomą tiekėją – ši prievolė taikyta visiems, suvartojantiems ne mažiau kaip 5 tūkst. kilovatvalandžių per metus.

O štai šiemet jau rinktis teks visiems, suvartojantiems bent 1000 kilovatvalandžių per metus – tai palies 760 tūkst. namų ūkių.

Nepasirinkusiems tiekėjo, Energijos skirstymo operatorius (ESO) kurį laiką užtikrina garantinį tiekimą 25 procentais padidinta elektros energijos įsigijimo kaina.

„Aš šiuo klausimu susirūpinau likus kokiems 2 mėnesiams. Pasirinkau „Enefit“, lapkritį parašiau jiems, dar paskambinau, kad noriu sudaryti sutartį. Bet matau, laikas eina – iš jų pusės jokio aiškaus atsakymo, kad sutartis paruošta, reikia pasirašyti, nieko nėra. Keletą kartų rašiau ir skambinau – nieko neatsakė. Na, pagalvojau, kad reikia kažką daryti – jei nesuspės, bus visai kitoks tarifas priskirtas ir reikės brangiau mokėti“, – prisimena Olegas.

Nesulaukęs sutarties projekto, gruodžio 5 dieną jis teigia kreipęsis į kitą tiekėją – „Elektrum Lietuva“. Čia visus reikalus susitvarkė per vieną dieną, iškart pasirašė sutartį – gavo ją PDF formatu, uždėjo elektroninį parašą, išsiuntė atgal ir įsitikino, kad sutartis gauta.

Pagaliau, ramu, pagalvojo Olegas, tačiau smarkiai klydo.

„Gruodžio 11 dieną ateina laiškas iš „Enefit“, kad mes su jumis sutartį sudarome. Aš kuo skubiau atrašiau, kad nebereikia jokių sutarčių, viskas sudaryta, sustokit, niekur toliau nejudam. Dar paskambinau ir tą patį pasakiau. Patikino, kad viskas gerai, nieko nedarysime. Gyvenu sau ramiai, ateina gruodis, sausis. Aš sausį, kaip ir turi būti, sumokėjau sąskaitą „Elektrum“. Tačiau laiškai eina ir iš „Enefit“, kad jūs deklaruokite elektrą. Nesąmonė, nekreipiau dėmesio, ramiai sau sėdžiu. Atėjo vasaris, laikas deklaruoti elektrą, prisijungiu prie sistemos – rodo, kad nebegaliu deklaruoti“, – pasakoja vyras.

Jis ėmė aiškintis, kas atsitiko. Pasiskambinęs į „Elektrum“ sužinojo, kad jo sutartis nutraukta. Kodėl? Nes kitas tiekėjas, „Enefit“, pateikė duomenis apie jo vardu sudarytą sutartį.

„Aš jokių veiksmų nedariau. Pradėjau domėtis, kokiu čia pagrindu, parašiau netgi grėsmingą laišką, kokiu pagrindu su manimi nutraukėte sutartį. O po to aiškėja, kad sutartis nutraukta automatiškai dėl to, kad „Enefit“ mano duomenis išsiuntė ESO, o ESO tuos duomenis priėmė kaip gerus, tarsi sutartis sudaryta, tai reiškia, aš jau dabar su kitu tiekėju. Ir, kadangi jau sutartis su „Enefit“, ESO sistema traktuoja, kad mane reikia atjungti nuo „Elektrum“. Nors jokių parašų, nei elektroninių, nei dar kokių, iš viso nebuvo“, – stebisi Olegas.
Elektra

Vyras atsidūrė aklavietėje: „Enefit“ pripažino klaidą, kad sutartis neegzituoja, tačiau tuo metu atstatyti sutarties su „Elektrum“ taipogi nebuvo galimybės. Jam apskritai nesuprantama, kaip ESO gali imti ir pakeisti tiekėją, neįsitikinusi, ar yra sudaryta nauja sutartis.

„Laikas bėgo, ir man turėjo būti taikomas garantinis tiekimas su didesniu tarifu. „Elektrum“ su manimi pasirašyti sutarties negali, nes vis tiek sistemoje rodo, kad yra sutartis su „Enefit“, ir kol ji nebus nutraukta – jie negali sudaryt naujos sutarties. Situacija durna – kaip aš galiu pasirašyt naują sutartį, jei senos nenutraukiau. Arba kaip galiu nutraukti sutartį, kurios net nesudariau. Tas susirašinėjimas mane užkniso ir aš parašiau skundą Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT)“, – pasakoja Olegas.

VERT pripažino, kad Olegas teisus ir savo sprendime pasiūlė bendrovėms atpainioti Gordijaus mazgą – laikyti, kad vyras visą laiką turėjo sutartį tik su „Elektrum“. VERT sprendime prašė ESO pakoreguoti duomenis naudojamoje sistemoje.

Gavo įspėjimus dėl elektros išjungimo

Po VERT sprendimo kovo 9 dieną, Olegas jau nebesitikėjo, kad dar kils kokių nesklandumų, tačiau ir vėl klydo.

„Aš už vasarį ir kovą sumokėjau „Elektrum“ – pagal VERT sprendimą man buvo atkurtas tas pats planas, kuris buvo nuo sausio, ir sumokėjau. Tuo metu „Enefit“ man pasiūlė geresnes sąlygas, atsiprašinėjo, bet aš atsisakiau, nebenorėjau daugiau tokių pokštų“, – teigia vyras.

Tačiau netrukus vėl ėmė gauti ESO laiškus, kad jam bus teikiamas garantinis tiekimas, kuris yra brangesnis – dargi įspėjama, kad elektra gali būti išjungta.

„Atkreipiame jūsų dėmesį, kad garantinis elektros tiekimas yra laikina paslauga, kurią užtikriname iki 6 mėnesių. Praėjus 6 mėnesiams, mes turime teisę nutraukti elektros tiekimą, todėl kviečiame nedelsti ir padaryti pasirinkimą jau dabar“, – tokį laišką Olegas gavo dar gegužės 13-ą dieną.

Ir vėl kartojasi – skambučiai ir laiškai bendrovėms, į ESO, klausimai, kas čia vyksta.

„Skambinu ESO aiškintis – sako nieko nežinom, kodėl taip atsitiko, paprastai taip būna dėl to, kad tiekėjas nutraukė sutartį, tai jūs tiekėjui paskambinkit. Paskambinu „Elektrum“, jie žiūri į savo sistemą, sako, sutartis nenutraukta, viskas gerai“, – pasakoja Olegas.

Jis teigia nebežinąs, kam ir kiek reikės mokėti. Vyras teigia apmokėjęs „Elektrum“ sąskaitą, bet iš ESO laiškų supranta, kad gaus ir dar vieną sąskaitą už garantinį tiekimą.

Per klaidą dar kartą nutraukė sutartį?

ESO atsiųstame komentare paaiškina, kad sutarčių ESO nekontroliuoja – nepriklausomas elektros energijos tiekėjas priskiriamas tik pagal pačių tiekėjų pateiktus patvirtinimus apie vartotojų pasirinkimą.

„Bendrovė savo ruoštu nevertina sutarčių sudarymo su nepriklausomais tiekėjais, nes tai – tiekėjo atsakomybė. Tiekėjas teikdamas duomenis apie su klientu sudarytą sutartį patvirtina, kad teikiami duomenys yra teisingi ir nepriklausomas tiekėjas turi kliento sutikimą duomenų pateikimui. Už sudarytą sutartį bei duomenų korektiškumą yra atsakingas tiekėjas“, – paaiškina ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas.

Jis patikina, kad pati ESO neturi įgaliojimų savo nuožiūra ar vartotojų prašymu priskirti konkretų nepriklausomą tiekėją, mat vadovaujasi taisyklėmis, kuriose apibrėžta, kad nepriklausomas tiekėjas, prieš sudarydamas ar nutraukdamas sutartį su vartotoju, privalo prieš tris savaites apie tai raštu arba elektroninių ryšių priemonėmis pranešti operatoriui, prie kurio valdomų tinklų yra prijungti vartotojo elektros įrenginiai.

ESO patvirtino Olego pasakotą istoriją, kad jo objektui „Elektrum Lietuva“ buvo priskirtas nuo 2021 m. sausio 1 d. iki sausio 31 d.

Tačiau „Enefit“ pernai gruodžio 23 d. per ESO platformą informavo apie sutartį, kurios įsigaliojimo data – 2021 m. vasario 1 diena. Remiantis šia informacija nepriklausomas elektros energijos tiekėjas „Enefit“ gyventojo objektui priskirtas nuo 2021 m. vasario 1 d.

ESO patvirtina, kad vėliau „Enefit“ informavo apie atšaukiamą sutartį su klientu, ir „Enefit“ priskyrimas nuo vasario 1 dienos buvo panaikintas, o „Elektrum Lietuva“ buvo priskirtas nuo sausio 1 iki balandžio 30 dienos.

„Šių metų balandžio 10 d. ESO gavo „Elektrum Lietuva“ objektų sąrašą, kuriems nuo gegužės 1 d. nutraukiama sutartis su šiuo tiekėju. Tame tarpe yra ir minimo kliento objektas“, – paaiškina ESO ir nurodo, kad duomenys ESO sistemose fiksuoti korektiškai.

Tai dar kartelį šokiravo Olegą.

Jis kreipėsi į „Elektrum“ dėl naujo nutraukimo ir gavo atsakymą, kad sutartis yra galiojanti: „Šiuo metu savitarna yra tvarkoma ir stengiamės kuo greičiau ją Jums sutvarkyti“

ESO patvirtino – gautas „Elektrum“ pranešimas apie tiekėjo padarytą klaidą su prašymu ištaisyti ją, ir atšaukti sutarties nutraukimą.

„Elektrum“ atsiųstame komentare „Delfi“ teigia, kad „situacija išspręsta“.

„Kaip tik šiandien gavome žinią iš ESO, kad šis klientas prijungtas mums atgal. Su klientu bendravome, informavome, kad jam jokių veiksmų atlikti nereikia, mes sutvarkėme visus reikalingus procesus, atstatyta sutartis tokiomis pačiomis sąlygomis, kokios buvo aptartos nuo pat pradžių. Atsiprašėme kliento už savo klaidą ir tikimės, kad toliau sklandžiai bendradarbiausime“, – parašė bendrovė.

Anksčiau klydusi „Enefit“ sako, kad kompensavo už elektrą, nors klientui tai naujiena

„Enefit“ klientų aptarnavimo vadovė Lina Bagdonavičienė, susipažinusi su Olego situacija, apgailestavo: „Tenka pripažinti, jog per pirmąjį elektros rinkos liberalizacijos etapą susidūrėme su iššūkiais, kurių nepavyko išspręsti taip sklandžiai, kaip norėjome. Dėl to dalis klientų galėjo susidurti su tam tikrais nepatogumais, dėl kurių apgailestaujame.“

Nepaisant buvusių nesklandumų, ji patikina, kad prioritetą bendrovė teikia kokybiškam klientų aptarnavimui.

„Todėl į kiekvieną situaciją gilinamės individualiai ir ieškome abi puses tenkinančio sprendimo bei kasdien aktyviai tobuliname savo procesus, kad artėjant antram elektros rinkos liberalizacijos etapui būtume pasiruošę dar stipriau nei iki šiol“, – kalbėjo L. Bagdonavičienė.

Ji pabrėžė, kad visos „Enefit“ sutartys su klientais, tarp kurių ir minėta, yra sudaromos bei nutraukiamos teisėtai, tik „pasitaiko pavienių atvejų, kai susiduriame su trikdžiais, dėl kurių duomenys apie klientus laiku nepasiekia ESO“.

„Minimu atveju, reaguodami į aplinkybes, kompensavome kliento išlaidas už š. m. vasario-kovo mėnesiais suvartotą elektros energiją (tiekimas, skirstymas ir kt. mokesčiai), klientui pageidaujant nutraukėme sutartį ir pasiūlėme papildomą nuolaidą 24 mėnesio laikotarpiui „Enefit“ paslaugoms“, – informavo „Enefit“ atstovė.

Tai nustebino patį Olegą, kuris apie kompensaciją iš sužinojo pirmą kartą iš žiniasklaidos – jis teigia, kad už nurodyto laikotarpio elektros energiją pats sumokėjo kitam tiekėjui – „Elektrum“.

760 tūkst. vartotojų turės pasirinkti šiemet

Olego istorija kelia abejonių, ar nepriklausomi tiekėjai pajėgs susitvarkyti su smulkiųjų elektros energijos vartotojų srautu.

„Kadangi sutartis ir pasirinkimą gyventojai turės sudaryti su nepriklausomais tiekėjais, didysis iššūkis bus būtent jiems. ESO yra pasiruošusi ir nuosekliai ruošia sistemų pajėgumus, kurie galės aptarnauti dideles tiekėjų užklausas paskutiniais metų mėnesiais, yra diegiami papildomi pokyčiai, kad nepriklausomas tiekėjas apie su klientu sudarytą sutartį bei klientų informaciją apie pasikeitusi savininką galėtų pateikti paprasčiau ir greičiau“, – patikina ESO atstovas P. Kalmantas.

Pasak jo, daugiausia iššūkių gali sukelti gyventojų sprendimas pasirinkti tiekėją likus ne ilgam laiko tarpui iki tam numatyto termino.

Vyras skaičiuoja.

„Todėl nuolatos raginame gyventojui pasirinkti tiekėją jau dabar ir nelaukti paskutinės pasirinkimo dienos. Iš viso tiekėją antruoju etapu pasirinkti turėtų apie 760 tūkst. arba maždaug pusė visų elektros energijos vartotojų Lietuvoje. Tik itin retais atvejais pasitaikė nesusipratimų. VERT pasiskundusių po pirmo etapo buvo 56 klientai, t.y. 0.02 proc. nuo pirmo etapo klientų“, – paaiškina P. Kalmantas.

Anot jo, šiuo metu tik 2092 klientai iš pirmojo etapo, arba maždaug 2 procentai, dar nepasirinko nepriklausomo elektros energijos tiekėjo ir gauna garantinio tiekimo paslaugą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (305)