Teismas tokį sprendimą priėmė balandžio 14 dieną, išnagrinėjęs trąšų gamybos bendrovių „Achema“ ir „Lifosa“ skundą.

„Dalis įrodymų, kuriais remiasi pareiškėjai, rodo abejones, kurių privalėjo turėti Komisija dėl AEI paramos schemos suderinamumo su vidaus rinka“, – teigiama Teismo nutartyje.

ES Bendrasis Teismas pažymi, kad kilusios abejonės turėjo paskatinti Komisiją pradėti formalaus tyrimo procedūrą.

„Iš to, kas išdėstyta, seka, kad (...) ginčijamas sprendimas turi būti anuliuotas“, – konstatuoja teismas.

Europos Komisija, kurios pozicija cituojama teismo nutartyje, teigia, kad skundo pareiškėjai neįrodė esant abejonių, pateisinančių formalaus tyrimo procedūrą, o vien tas faktas, kad Komisija sulaukė skundų, automatiškai nereiškia, jog ji privalo turėti abejonių.

Komisija, kurios poziciją remia ir Lietuvos valstybė, teigia, kad pareiškėjai taip pat nepateikia jokių įrodymų, jog parama elektros gamybai iš AEI turėtų neigiamų pasekmių, kurių nenusvertų teigiamas indėlis į didesnį žaliosios energijos vartojimą.

„Achemos grupės“ valdoma „Achema“ pirmadienį pranešė, kad laimėjo ginčą dėl viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (VIAP) elektros sektoriuje schemos.

Pasak jos, teismas pripažino EK sprendimą suderinti šią nuo 2011 metų veikiančią schemą neteisėtu, o ginčas kilęs dėl prievolės mokėti VIAP mokestį už bendrovės pasigamintą ir sunaudotą elektrą.

Anot „Achemos“, EK 2019 metų sausį atgaliniu sprendimu suderino iki tol Lietuvoje taikomą valstybės paramą ir VIAP mokesčius, tačiau ES Bendrasis Teismas konstatavo, kad EK nesilaikė valstybės pagalbos derinimo procedūros.

„Europos Komisijai dėl šios derinamos valstybės pagalbos 2016 ir 2017 metais buvo pateikti skundai, kuriuos Komisija privalėjo išnagrinėti per 12 mėnesių, tačiau to ji taip pat nepadarė ir 2019 metais tiesiog priėmė sprendimą, kuriuo šią valstybės pagalbos schemą suderino“, – nurodoma bendrovės pranešime.

EK 2019 metų sausio 8 dieną patvirtino patvirtino Lietuvos valstybės paramą elektros energijos gamintojams iš AEI ir paramą energijai imlioms pramonės bendrovėms (vadinamąjį VIAP diferencijavimą).

EK patvirtino pagalbą, suteiktą pagal AEI rėmimo schemą nuo 2012 metų iki 2015 metų, kuriais buvo atrinktas paskutinis pagal schemą teikiamos pagalbos gavėjas. Šiuo laikotarpiu pagalbos gavėjai buvo atrinkti aukcionuose ir jiems 12 metų bus teikiama parama supirkimo priemokomis (tai yra, gamintojas parduoda savo pagamintą energiją rinkoje ir prie rinkos kainos gauna papildomą išmoką).

Komisija nustatė, kad pagalba turi skatinamąjį poveikį, nes rinkos kaina nevisiškai padengia elektros energijos gamybos iš AEI išlaidas ir pagalbos gavėjai teikė pagalbos paraiškas prieš pradėdami eksploatuoti įrenginius.

EK nusprendė ir dėl kitos Lietuvos valdžios iniciatyvos – siekio diferencijuoti VIAP kainą energijai imlioms pramonės įmonėms. Komisija padarė išvadą, kad Lietuvos taikoma priemonė atitinka ES valstybės pagalbos taisykles.

Šaltinis
Temos
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)