Už Seimo nutarimo „Dėl valstybės garantijos suteikimo Šiaurės investicijų bankui“ ketvirtadienį balsavo 71 Seimo narys, prieš – 11, o susilaikė 19.

Tačiau Ekonomikos komiteto nario liberalo Eugenijaus Gentvilo siūlymu garantijos suma yra 20 mln. eurų mažesnė nei prašė Vyriausybė.

„Klaipėdos nafta“ buvo užsakiusi verslo planą, jis numato, kad „Klaipėdos naftai“ reikia skolinis tik 140 mln. eurų šitam išpirkimo (SGD laivo – BNS) procesui, kuris bus reikalingas po penkerių metų. Nepaisant to, toliau vedė derybas su Šiaurės investicijų banku, užsisakyta 160 mln. eurų paskola“, – Seime kalbėjo E. Gentvilas.

Ekonomikos komiteto narys Konservatorius Dainius Kreivys tikino, kad apsisprendimas laivą išpirkti reikalingas, nes atsinaujinančių energetikos išteklių gamyba nėra stabili.

„Norint stabilizuoti, išlyginti elektros tiekimą, reikalingos rezervavimo ir balansavimo paslaugos. Dujos yra geriausias rezervavimo ir balansavimo energetinis šaltinis ir jis išliks dar ilgus dešimtmečius“, – pareiškė D. Kreivys.

Mišriai Seimo narių grupės narys Mindaugas Puidokas teigė, kad leidimas skolintis ir garantija „yra akivaizdžiai žalinga“.

Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas „valstietis“ Virgilijus Poderys sakė, kad Lietuvos niekas neverčia dėl laivo išpirkimo apsispręsti dabar.

„Turime teisę tai padaryti 2022 metų pabaigoje. (...) Dabar užsirakiname iš karto procese sakydami, kad iki 2044 metų turėsime, kad nuosavybės teisę turėsime, kad subsidijuosime ir pelną taip pat subsidijuosime. Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad išeidami į rinką pirkti, neturime derybinės galios. Čia jau pralošiame“, – kalbėjo V. Poderys.

Pasak jo, valstybei pažadėjus subsidijuoti laivo įsigijimą, jokie regioniniai partneriai
niekada neprisidės prie SGD terminalo išlaikymo.

„Įmonei sakome: jus subsidijuosime, dirbkite kaip norite. Niekada įmonė nedirbs efektyviau“, – įspėjo parlamentaras.

Neoficialiomis BNS žiniomis, NIB valdyba, pirmą paskolą patvirtinusi dar vasarą, jau yra pritarusi ir antrai paskolai. Sutartį su banku dėl iki 134 mln. eurų paskolos numatoma pasirašyti jau netrukus. Ją „Klaipėdos nafta“ naudos iki 2044 metų paskirstant laivo-saugyklos nuomos kaštus – jie nuo 2020 metų mažėtų 45 proc. – nuo 62 mln. iki 36 mln. eurų.

Antroji iki 138,4 mln. eurų (vietoj 158,4 mln. eurų) paskola bus naudojama 2024 metais įsigyti „Independence“ arba kitą tokį laivą.

„Klaipėdos naftos“ samdyti „Poyry“ konsultantai pernai skaičiavo, kad SGD laivo-saugyklos įsigijimas Lietuvai kainuotų 120-160 mln. eurų, o šiemet rudenį parengtame projekto verslo plane nurodoma vidutinė suma – 140 mln. eurų, BNS pranešė Energetikos ministerija.

Pasak jos, Vyriausybė prašyta iki 160 mln. eurų garantija buvo kaip didžiausia galima suma, jei būtų nepalankus euro ir JAV dolerio kursas.

„Valstybės garantijos suteikimas konkrečiai sumai nereiškia, kad tokia suma ir bus pasiskolinta – Seimo sprendimu nustatoma maksimali riba, tačiau tikėtina, kad galutinės sumos bus mažesnės“, – teigia ministerija.