Technologijų naujienomis vis labiau ima domėtis ir mūsų klientai. Pavyzdžiui, šiuo metu kelios dešimtys mūsų aktyviausių, profesionalių vartotojų (angl. prosumers) savo namuose gamina elektros energiją.

Nors toks elektros energijos mainų procesas dar tik įsibėgėja, jau dabar galima prisiminti anksčiau skelbtas ekspertų prognozes.

Technologijos taps pigesnės ir efektyvesnės, todėl vis daugiau namų ūkių ryšis diegti nuosavos energijos generacijos pajėgumus, kurie pirmiausiai bus skirti savo reikmėms, tačiau nesuvartotas elektros energijos kiekis galės būti parduodamas rinkoje.

Tokiu būdu atsiras vis daugiau decentralizuotos elektros energijos gamybos šaltinių.

Prisijaukinę saulės energiją jau dabar 37 mūsų klientai savo reikmėms gali apsirūpinti elektra, o jos pertekliumi pasidalyti su kitais rinkos dalyviais.

Šiuo metu vadinamaisiais „gaminančiais klientais“ ketina tapti dar 566 asmenys. Aktyviau žvalgytis nuosavos generacijos sprendimų skatina ne tik žadamas efektyvumo atlygis, bet ir technologijų kuriama pridėtinė vertė – „žalia“ energija, didesnis savarankiškumas ir mažesnė priklausomybė nuo centralizuoto tinklo.

Kita vertus, artimiausias iššūkis – ne pasigaminti energiją, bet ją, paprastai tariant, kažkur padėti ir pasiimti tada, kai jos labiausiai reikia.

Revoliucinį sprendimą paruošė JAV energetikos vizionierė „Tesla“, kuri viešai pristatė „Powerwall“ namų bateriją. Šis unikalus įrenginys namus gebės aprūpinti elektra tamsiuoju paros metu.

Sparčiai plečiant generaciją iš atsinaujinančių energijos šaltinių svarbu nepamiršti, kad energija generuojama nepastoviai. Todėl tinklų operatoriams teks sukti galvas, kaip užtikrinti tvarų naujų gamybos šaltinių integravimą.

Sprendžiant šį klausimą, teks investuoti į naujus įrankius, užtikrinančius patikimą tinklo decentralizaciją, nes naujos kartos vartotojų prioritetu taps ne iš išorės patiekiama energija, o nuosava.

Tinklų operatoriams teks labiau pereiti nuo pasyvaus infrastruktūros valdytojo vaidmens prie naujos kartos klientų poreikius užtikrinančios paslaugų bendrovės.

Kai kurių šalių tinklų operatorių vadovai užsimena ir apie neišvengiamybę imtis naujų paslaugų. Jie mato poreikį ne vien užtikrinti energijos tiekimą ar skirstymą, bet ir, pavyzdžiui, teikti telekomunikacijų, naujų energijos pajėgumų, kaupiamųjų baterijų įrengimo, jų priežiūros ir panašias paslaugas.

Ateities potencialas slypi ir skaitmenizacijoje, didžiųjų duomenų (angl. - big data) teikiamose galimybėse. Gyventojai ir rinkos dalyviai, turėdami informaciją apie suvartojimo duomenis, galėtų rinktis ar siūlyti lankstesnę kainodarą pagal kiekvieno individualius poreikius.

Naujos kartos klientas – aktyvus, žingeidus profesionalas, kuris nori gaminti energiją, gauti asmeninius sprendimus. Jau šiandien kliento individualumas tampa energetikos paslaugų vystymo varikliu.