Nepopuliarus jis todėl, kad jo nepalaiko nei šilumos tiekėjai, nei, suprantama, šilumos vartotojai. Šilumos tiekėjų asociacija sieja PVM lengvatos naikinimą su biokuro naudojimu ir įžvelgia galimybę atsisakyti lengvatos miestuose, kur didžioji dalis šilumos pagaminama iš biokuro.

Tiktai vargu ar siūlymas šitaip „bausti“ vartotojus, kuriems šiluma gaminama iš biokuro, yra teisingas.

Šiluma – ypatinga prekė

Akivaizdu, kad mokesčio lengvata gali būti taikoma tik kažkuo išskirtinei prekei. Pavyzdžiui, vaistams, kurie ligoniui būtini ir kuris neturi pasirinkimo „pirkti ar nepirkti“. Arba prekei, kuriai pati valstybė nori paskatinti didesnį vartojimą, pavyzdžiui, knygoms ar laikraščiams.

Mūsų situacijoje šiluma kaip prekė ypatinga tuo, kad labai mažai vartotojų turi pasirinkimo „perku kiek noriu“ galimybę. Tai įmanoma tik naujos statybos namuose ir dar keletoje tinkamai renovuotų daugiabučių. Visų kitų daugiabučių gyventojai negali pagal savo norus ar finansines galimybes vartoti šilumos tiek kiek jiems reikia. Taip kaip karštą ar šaltą vandenį. Nori sutaupyti vandens, - pabandyk rečiau praustis. Tuo tarpu šildymui pagrindinėje daugiabučių namų masėje nėra individualių nei reguliavimo, nei apskaitos priemonių. Tokiose sąlygose vartotojui šilumos vartojimas iš esmės yra prievartinis, primetamas. Vartotojas neturi elementarių priemonių nei užsitikrinti reikiamą mikroklimatą, nei gintis nuo didelių šildymo sąskaitų.

Mūsų unikalioje tvarkoje jei norite susimažinti savo buto šildymą, privalote susirinkti daugumos gyventojų pritarimą tokiai akcijai, po to kreiptis į namo šildymo sistemos prižiūrėtoją, kad jis sureguliuotų šildymo sistemą naujam režimui. Bet naujas režimas bus taikomas visiems butams, taigi yra galimybė ką nors perdaug atšaldyti. Sušalę ir nepatenkintieji imsis patys rinkti parašus, kad atstatyti status quo ir t.t.

Kol išlieka tokie dalykai, mes negalime vadintis civilizuota valstybe. Ir negalima tokio prievartinio šilumos vartojimo apmokestinti papildomais mokesčiais. Tai galima tik po to, kai visi šilumos vartotojai turės techninę galimybę individualiai reguliuotis šildymą ir apmokėti pagal savo suvartojimą.

Kas rūpinasi efektyviu energijos vartojimu daugiabučiuose?

Kas gi daroma ta linkme ? Iš esmės – nieko.

Daugiabučių šilumos ūkiai privatūs, tai tvarkytis turėtų patys savininkai, t.y. daugiabučių gyventojai. Bet jie neturi reikiamų žinių, be to, daugiabučių namų valdymas administruojamuose daugiabučiuose yra prastas. Teisinis šios sferos reguliavimas ir visokios taisyklės buvo rašomos daugiau apsidraudimui nuo galimų skundų, o ne tam, kad gyventojams būtų patogiau. Rezultate turime tokius valdymo „perlus“, kaip kad jau paminėtas pavyzdys.

Privatizuojant energetiniu požiūriu nekokybiškus butus, prieš 20 m buvo padaryta rimta klaida. Šiandien akivaizdu, kad daugiabučiai namai prieš privatizuojant privalėjo būti bent minimaliai sutvarkomi valstybės lėšomis, taip pat privalomai sukuriama namo valdymo struktūra. To nepadarius, šiandien valstybei tenka prisiimti atsakomybę už neapgalvotą žingsnį - per 20 metų pažanga šioje srityje labai lėta, o bėdos labai didelės.

Atrodytų, valstybės institucijoms čia yra ką veikti. Tačiau Energetikos ministerija susitelkusi ties didžiaisiais energetikos projektais ir nuo tokių „smulkių“ problemų nusišalina. Aplinkos ministerija per du dešimtmečius jau parodė, kad šios problemos jai per sunkios. Sprendžiant bent jau iš pavadinimo, tuo tiesiogiai turėtų užsiimti Būsto energijos taupymo agentūra. Tačiau tik labai nedaug renovuojamų pagal įvairius modelius daugiabučių namų buvo pertvarkyti individualiam šildymo reguliavimui ir individualiai apskaitai. Tai rodo, kad renovacijos prioritetai sudėlioti neteisingai.

Energetinio efektyvumo direktyva 2012/27/EU nustato šalims-narėms, kad iki 2016 m pabaigos visi butai daugiabučiuose namuose privalės būti aprūpinti individualiais šilumos apskaitos prietaisas – individualiais šilumos skaitikliais arba mūsų sąlygomis paprasčiau įrengiamais šilumos dalikliais. Panašu, kad vyriausybė šio didžiulio darbo ne tik kad nebando organizuoti, bet netgi jo nepastebi. Tai kas vyksta labiau primena snūduriavimą, laukiant kad gal problemos išsispręs pačios savaime.

Pasiūlymai Vyriausybei

1) Atidėti PVM lengvatos šilumai naikinimo svarstymą mažiausiai 2 metams.

2) Imtis realių veiksmų, diegiant individualaus šildymo reguliavimo ir individualios apskaitos technines priemones daugiabučiuose namuose. Tuo tikslu:

a) uždrausti renovacijos projektus, kuriuose nenumatytos minėtos priemonės;
b) suformuoti minimalų daugiabučio šildymo sistemos modernizavimo priemonių paketą, numatant jame be paminėtų dar ir sistemos balansavimo priemones;
c) daugiabučiuose be individualių šildymo reguliavimo ir apskaitos priemonių nustatyti privalomas tikslines kaupiamąsias rinkliavas namo šildymo sistemai modernizuoti.

3) Sustiprinti administruojamų daugiabučių namų techninius-organizacinius gebėjimus, įtvirtinant namo atstovo/įgaliotinio institutą. Reglamentuoti tokių žmonių teises ir pareigas, apmokyti juos būtinų žinių.

4) Pasisamdyti geresnius patarėjus energetikai.

Geriausiai būtų pradėti nuo paskutiniojo punkto.