V. Miškinis dėl susiklosčiusios padėties kaltina ir Vilniaus elektros tinklų direktorių Vilgilijų Žukauską.

Pasak „Rytų skirstomųjų tinklų“ (RST) atstovės spaudai Editos Sirutienės, tokie kaltinimai – nepagrįsti, nes RST tikslas – tiekti, o ne nutraukti elektros energijos tiekimą vartotojams.

„Tinklo direktorius nesusijęs su skolomis. Tikrai ne. [...] už suvartotą elektros energiją, kai yra atjungiama elektra už neatsiskaitymus, tikrai ne V. Žukauskas (atsakingas – lrt.lt)“, – sakė RST atstovė spaudai.

Neįspėjo dėl atjungimo

Su RST savivale prieš kelias savaites susidūrusi buvusi Valdo Adamkaus patarėja Irena Vaišvilaitė teigė buvusi šokiruota.

„Balandžio 28 d. vakare grįžusi į namus supratau, kad man yra išjungta elektra. Mano butas turi atskirą skydinę, o ten radau įdėtą tipinį laišką. Buvo parašyta, kad turiu sumokėti prijungimo mokestį, o mano skola nebuvo nurodyta. Kai pranešiau, kad sumokėjau, man buvo pasakyta, kad elektrą įjungs per penkias darbo dienas“, – pasakojo Europos humanitariniame universitete dirbanti I. Vaišvilaitė.

Ji teigė, kad ją šokiravo faktas, jog apie gresiančias sankcijas net nebuvo pranešta. Be to, moters teigimu, už elektrą buvo sumokėta prieš kelias savaites.

I. Vaišvilaitė sakė, kad nebuvo gavusi jokio įspėjamojo pranešimo apie atjungiamą elektros energiją, nors RST teigė, kad laišką išsiuntė registruotu paštu. Tiesa, elektros energija, pasak RST darbuotojų, buvo atjungta negavus patvirtinimo, kad registruotas laiškas įteiktas.

Atsitvėrė fronto linija

I. Vaišvilaitė sakė skambinusi laiške nurodytu telefonu, tačiau su ja kalbėję darbuotojai painiojosi ir negalėjo tiksliai pasakyti, kokio dydžio yra jos skola: 120 ar 250 litų.

„Suprantu, kad vienu atveju man nurodė sumą su mano įmoka, o kitu – be jos“, – sakė ji.

Buvusi Prezidento patarėja teigė, kad su ja RST darbuotojai bendravo mandagiai, tačiau atsitvėrė „fronto linija“: niekaip nenorėję pripažinti savo kaltės piktnaudžiaujant nustatytomis taisyklėmis.

„Yra tokia fronto linija: matosi, kai darbuotojos atsidarė visą apie mane turimą informaciją, joms buvo lengvai nepatogu, bet jos, žinoma, sakė, kad aš buvau skolinga ir esu kalta“, – pasakojo I. Vaišvilaitė.

Pasijuto visiškai beginklė

Daug darbo reikalais keliaujanti mokslininkė teigė nesulaukusi atsakymo, ar yra teisėta mokų, nepiktybinį vartotoją įrašyti į skolininkų sąrašus. Į klausimą RST darbuotojai atsakė teiginiu, kad elektros energija gali būti atjungta ir už 20 litų skolą.

Besiaiškindama, kaip kuo greičiau atgauti elektros energiją, ji sužinojo, kad „per šita pragarą perneina labai daug žmonių, visiškai mokių ir su nedidele skola“.

„Žinoma, kad tokioje situacijoje žmogus negalvoja apie prijungimo mokestį, jo dydį, ar elektros tiekėjas elgiasi pagal tvarką“, – pasakoja ji.

Ji teigė, kad pagal visas taisykles, kurios yra nustatytos, vartotojas yra visiškai beginklis.

„Su tavimi niekas nesikalbės, kol nesumokėsi ne tik skolos, bet ir prijungimo mokesčio“, – sakė I. Vaišvilaitė.

VEI: taisyklės prieš vartotojų interesus

Su jos nuomone sutiko ir Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos (VEI), nagrinėjančios energijos apskaitos ir apmokėjimo už suvartotą energiją pažeidimus, vadovas Vytautas Miškinis. Jis sakė, kad įstatymo pataisos buvo perrašytos prieš vartotojų interesus į Lietuvos energetikos rinką atėjus privačiam kapitalui, VST.

Anot jo, kasdien ant jo stalo gula po kelis gyventojų iš Vilniaus rajono skundai dėl RST vykdomos elektros tiekimo politikos. Dėl neapginamų vartotojų interesų esą nepatenkintas ne tik jis, tačiau ir energetikos ministras.

„Mane labai piktina, kad pastaruoju metu Lietuvoje, įskaitant ir prekybą elektra, tai, kas teisinga, yra neteisėta, o tai, kas neteisinga, – teisėta. Šie procesai, taisyklės prieš vartotojų interesus, atsirado, kai atsirado VST. Dabar tyrinėk kiek nori, visada tiekėjas teisus“, – sakė jis.

Jis teigė, kad vienintelis kelias iš šios situacijos – skubos tvarka taisyti įstatymus. Todėl šiuo metu Seimo ekonomikos ir biudžeto komitetui pavesta kuo greičiau pataisyti elektros tiekimo ir vartojimo taisykles.

V. Miškinis: tai – „asmeninis V. Žukausko teroras“

VEI vadovas V. Miškinis esamą situaciją vadino „asmeniniu Virgilijaus Žukausko teroru“.

„Inspekcija pastoviai gauna skundus, jog terorizuojami žmonės, kurie visiškai tvarkingai, sistemingai moka, kurie nepastebėjo, kad kainą pakėlė 0,1 ct ir per pusmetį susidaro kokių 60 litų nepriemoka arba kiti, išvažiavę į užsienį, sąskaitas apmoka internetu, nepažiūrėję į skaitliuką“, – pasakojo jis.

„Ateina mergelė iš RST, pažiūri, kad yra skirtumas ir prasideda teroras. Kitaip to negaliu pavadinti: Būtent tik RST ir tik Vilniaus tinklų teroras“, – įsitikinęs V. Miškinis.

Pasak jo, tokių atvejų padaugėjo tik Vilniaus rajone.

„Skundai eina tik iš Vilniaus, terorizmas eina aiškiai vadovaujant Žukauskui, RST Vilniaus tinklo direktoriui. Ministro tvirtintos taisyklės galioja visoje Lietuvoje, o skundus gauname tik iš Vilniaus. Tiesiog matosi asmeninė iniciatyva, nežinau, gal jam smagu tyčiotis iš žmonių?“, – lrt.lt sakė V. Miškinis.

Vartotojų interesai paminami ir kitaip

V. Miškinis teigė, kad šiuo klausimu jau yra kreipęsis į energetikos ministrą Arvydą Sekmoką bei atitinkamus Seimo organus.

Jis pridūrė, kad pranešta ne tik „apie terorizavimą už keliasdešimt litų nepriemoką“, tačiau ir apie „vagystės, kai apžiūrimas skaitliukas ir sugadinama plomba“.

V. Miškinis pridūrė, kad vartotojo interesai akivaizdžiai paminami ir įvedant elektrą naujame sklype.

Jis teigė, kad pagal šiandieninę tvarką, pirmas gyventojas turi elektros energiją įvesti visiems būsimiems sklypo gyventojams. Paskui, pasak V. Miškinio, „tą investicija RST užsipajamuoja į savo balansą, o kai elektra pradedama tiekti kitiems sklypams, pirmajam, dariusiam darbus, negražinamas nė vienas litas“.

„Absoliuti nesąmonė, absoliuti neteisybė. Energetikos viceministras Bernatavičius sakė, kad jau duota komanda tas taisykles keisti. Reiškia elektros tinklai nusiplovė nuo elektros tinklo organizavimo, išlaidos gula ant vartotojų, o paskui turtą priskiria sau“, – sakė jis.

RST: įsiskolinusių 2009 m. padidėjo penktadaliu

RST atstovė spaudai E. Sirusienė, aiškindama, kodėl dauguma gyventojų skundų kyla būtent iš Vilniaus rajono, teigė, kad šiame rajone skolingų vartotojų paprasčiausia yra daugiausiai. Ji pažymėjo, kad šiais metais, lyginant su tuo pačiu 2008 metų laikotarpiu, įsiskolinusių klientų RST teritorijoje padaugėjo penktadaliu.

Raštiškuose atsakymuose teigiama, kad praėjus 2 mėn. nuo mokėjimo termino, RST gyventojams siunčia laiškus primindama apie laiku nesumokėtą mokestį. Taip pat prašoma informuoti bendrovę, ar vartotojas ketina toliau naudotis elektros energija.

Praėjus 10 dienų po šio priminimo išsiuntimo, RST siunčia savo darbuotoją patikrinti vartotojo elektros skaitiklių rodmenų. Įsitikinus, kiek vartotojas yra skolingas, jam registruotu laišku siunčiamas pakartotinas priminimas-įspėjimas apie tai, kad vartotojas privalo atsiskaityti per 15 dienų. Kitu atveju – nutraukiamas elektros tiekimas.

Po 15 dienų RST pasitikslina, ar paskutinis laiškas tikrai buvo išsiųstas vartotojui jo nurodytu adresu ir,elektros tiekimas yra nutraukiamas (jei skola buvo neapmokėta).

Pasak E. Sirusienės, Irenai Vaišvilaitei įspėjimas dėl galimo elektros tiekimo nutraukimo išsiųstas balandžio 3 dieną. Balandžio 20 dieną, patikrinus skaitiklio rodmenis, paaiškėjo, kad moteris yra skolinga beveik 170 litų nuo sausio mėnesio. Balandžio 11 dieną ji padengė tik 33 litus įsiskolinimo. Į išsiųstus laiškus jokios reakcijos nebuvo, todėl balandžio 28 dieną nuspręsta nutraukti elektros energiją.

Į raštu užduotus klausimus, kodėl vykdoma tokia elektros tiekimo politika, ar ji keisis, ir, ar už tai atsakingiems darbuotojams gresia kokios nors sankcijos, atsikymų negauta.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos prie Teisingumo ministerijos (VVTAT) specialistai, komentuodami šią situaciją teigė, kad „atsižvelgiant į elektrą, kaip į specifinę ir pirmojo būtinumo prekę, elektros energijos tiekėjas, ketindamas elektros energiją nutraukti laiku neatsiskaičiusiam abonentui, turėtų kiekvienąkart atskirai įvertinti susidariusias aplinkybes ir nuspręsti, ar elektros energijos apribojimas ar nutraukimas yra tikrai būtinas, proporcingas ir pagrįstas vartotojo atžvilgiu“.

Atkreiptinas dėmesys, kad elektros energijos tiekimą nutraukti, sustabdyti ar apriboti be suderinimo su abonentu ar be jo išankstinio įspėjimo leidžiama tik tais atvejais, kai tai būtina siekiant išvengti avarijos, likviduoti energijos tiekimo tinklų avariją. Tačiau ir šiais atvejais vartotojui privalo būti nedelsiant pranešta apie elektros energijos tiekimo nutraukimą, sustabdymą ar apribojimą.