Analitikai mano, kad Centrinės Azijos šalys vengs sudaryti sutartis, kol Briuselis pateiks konkretų planą ir dujotiekio tiesimo bei finansavimo terminų, taip pat dujų tranzito sąlygų garantijas.

Dujotiekiu "Nabucco", kurio planuojamas ilgis - 3 300 kilometrų, kasmet turėtų būti tiekiama 31 mlrd. kub. m dujų iš Kaspijos ir Artimųjų Rytų į Europą, ir tai sudarytų 5 proc. ES poreikių. Dujotiekis turi eiti į Austriją per Bulgariją, Rumuniją ir Vengriją.

"Visos šios (Centrinės Azijos) šalys , kurios dalyvaus projekte "Nabucco", rizikuoja savo santykiais su Rusija", - sakė Tanya Costello "Eurasia Group" biuro Londone direktorė.

Daug kas Europoje tikisi, kad ES gali parengti bendrą poziciją dėl šio projekto šią savaitę numatytoje konferencijoje Vengrijoje, kurioje lankysis Europos Komisijos pirmininkas Jose Manuelis Barroso.

Artėjant šiam renginiui ES išorės ryšių komisarė Benita Ferrero Waldner apsilankė praėjusią savaitę Kaukaze, itin daug dėmesio skirdama deryboms Azerbaidžane.

Derybų Vengrijoje išvakarėse Azerbaidžano užsienio reikalų ministras Elmaras Mamedjarovas sakė žurnalistams, kad jo šalis laukia "konkrečių siūlymų" dėl Azerbaidžano ir Centrinės Azijos dujų transportavimo sąlygų.

Tačiau Rusija, agresyviai gindama savo geopolitinius interesus regione, žada nuo šių metų pakelti iki Europos lygio jos perkamų Centrinėje Azijoje dujų kainą.

Praėjusią savaitę Rusijos prezidentas Dmitrijus Medvedevas lankėsi Uzbekistane - antrojoje pagal dujų gavybos apimtį regiono šalyje po Turkmėnijos. Jis sulaukė Taškento pritarimo esamos dujų transportavimo sistemos Centrinė Azija - Centras plėtimo projektui.

Analitikai sako, kad ES galėtų pasiūlyti Centrinei Azijai kitų galimybių diversifikuoti tiekimus, rekomenduodama projektą "Pietų srautas", kuriame "Nabucco" užimtų pagrindinę vietą, bet jis aprėptų daugiau tranzito šalių, atverdamas regionui naujas realizavimo rinkas.

"Tai pasiūlytų joms įtikinamą alternatyvą "Gazprom" monopolijai, skatinant jas pasirinkti Europos variantą, nors Rusija ir daro spaudimą", - sakoma analitinio centro "Jamestown Foundation" tyrime.

"Tai taip pat padėtų privilioti daugiau Vakarų investicijų dujoms žvalgyti ir išgauti Turkmėnijoje bei gretimose šalyse", - priduriama jame.

Ambicingi tikslai

"Nabucco" projektas bus pradėtas įgyvendinti tik tada, kai investuotojai gaus patvirtintus duomenis apie išžvalgytas atsargas Centrinėje Azijoje. Nuogąstaujama, kad Centrinės Azijos regione nėra pakankamų dujų atsargų.

Turkmėnija, teigianti, kad jos dujų užteks eksportui ir esamu dujotiekiu į Rusiją, ir būsimu dujotiekiu "Nabucco", dar turės patvirtinti savo atsargas. Ašchabado duomenimis, šalies gelmėse yra 20 trln. kub. m dujų. Tai žymiai daugiau nei BP duomenimis - ji įvertino atsargas 2,9 trln. kub. m.

Tačiau pernai Britanijos tyrimo kompanija "Gaffney, Cline & Associates" (GCA) pareiškė, kad Pietų Jolotano - Osmanų tekinyje Turkmėnijos pietryčiuose yra 14 trl. kub m dujų, tai daugiau nei Štokmano telkinyje Rusijoje.

Ir vis dėlto, kaip praneša stebėtojai, nesant aiškių signalų iš Europos dabartinis Turkmėnijos prezidentas Gurbanguly Berdymuchamedovas linkęs pertvarkyti uždaros nuo išorinio pasaulio šalies politines struktūras.

"Šioje šalyje viską sprendžia vienas žmogus - prezidentas, ir, kaip jo pirmtakas, jis daugiausia suinteresuotas pertvarkyti kabinetą", - sakė Vakarų diplomatas Ašchabade, nurodydamas virtinę personalo pakeitimų nuo metų pradžios.

Uzbekistanas, skirtingai nei Turkmėnija, neturintis išėjimo į Kaspijos jūrą, taip pat turi dideles dujų atsargas, kurių dauguma nepakankamai išžvalgytos. Jas gana brangiai kainuos parengti naudoti, be to, jos yra toli nuo eksporto maršrutų.

Kritikai sako, kad "Nabucco" perspektyvos miglotos, nes ES šalys nepasirengusios remti projekto pinigais ir diplomatiniais ištekliais tiek, kiek gali sau leisti Maskva, siekdama įgyvendinti savo siūlymus. Tolydžio krintančios dujų kainos yra kita problema.

Ir vis dėlto, dujų krizės dėl neseniai vykusio Maskvos ir Kijevo ginčo, palikusio 18 Europos šalių be dujų viduržiemyje, opumas verčia europiečius susitelkti aplink "Nabucco" idėją.

"Kad būtų galima laiku paleisti (projektą), ES turi suteikti investuotojams garantijas bei remti eksporto ir kredito agentūrų bei tarptautinių organizacijų teikiamą kreditavimą", - mano "Jamestown Foundation".