Didžiausią degalinių tinklą Lietuvoje valdanti bendrovė "Lukoil Baltija" trečiadienį, palyginti su antradieniu, 95 markės benziną pabrangino apie 12 centų, o "Mažeikių naftos" kontroliuojamas "Orlen" tinklas – 14 centų. Dyzelinas abiejuose tinkluose vakar kainavo 3,27 lito už litrą – 12 centų daugiau nei antradienį.

Beje, dar keliais centais pabranginti degalus vakar nusprendė ir "Statoil". Benzinas per dieną pabrango 3 centais, iki 3,28 lito, o dyzelinas – 5 centais, iki 3,34 lito už litrą.

Negana to, bendrovės "Lukoil Baltija" Baltijos regiono mažmeninės prekybos direktorius Romas Turlinskas įspėjo, kad degalai dar brangs.

Stebi konkurentus

"Degalus pabranginsime dar kokiais 3 centais. Neturime išeities, nes pakilo "Mažeikių naftos" kainos. Kai jie mums brangiau parduoda, tai ir mes esame priversti kelti kainas. Per tris pastarąsias metų dienas jie kainą kilstelėjo apie 23 centus. Mes dar atsiliekame. Vien antradienį "Mažeikių nafta" benziną pabrangino 14, o mes – tik apie 10–11 centų. Trečiadienį jie kainą kilstelėjo dar 7 centais, mes irgi branginsime, nes kiekvieną dieną iš jų perkame", – savo pozicijas gynė "Lukoil" atstovas.

Tačiau kai pasaulio biržose nafta ar jos produktai ima pigti, degalinių valdytojai tikina, kad kainų iš karto nuleisti negali, nes rezervuaruose dar esą turi brangesnių degalų.

Vairuotojai piktinasi, kad degalinės ir "Mažeikių nafta" degalų kainas didina nepagrįstai. Tačiau įrodyti nieko negali. R.Turlinskas pripažino stebintis konkurentų kainas ir savas reguliuojantis pagal esamą padėtį rinkoje. Tačiau to Konkurencijos įstatymas nedraudžia.

Kaltina mokesčius ir biržą

"Mažeikių naftos" prekybos namų atstovai bando nusimesti kaltę. Esą degalus tenka branginti dėl mokesčių ir kylančių pasaulinių naftos produktų kainų. Vien pastarasis rodiklis benziną pabrangino 24 centais. Tiesa, bendrovės atstovai pripažįsta, kad tai – spekuliatyviniai rodikliai. Brangstant naftos produktams tiesiog atsiveria galimybė brangiau juos parduoti.

"Gruodžio 31 d. 95 markės benzino didmeninė kaina buvo 2,11 lito už litrą. Sausio 1 d. prie šios kainos prisidėjo pakeltas akcizas ir pridėtinės vertės mokestis (PVM). Šie du komponentai benzino kainą kilstelėjo iki 2,58. Be to, pastarąsias porą dienų pasaulio biržose naftos produktų kainos į viršų šuoliavo beveik po 10 proc. Mes prie jų ir taikomės. Pasižiūrime, už kiek galime parduoti, ir nustatome tokią kainą. Dabar benzino kaina pas mus siekia 2,82 lito už litrą. Taigi nuo gruodžio 31 d. pabrango 71 centu. Jeigu degalinėse kainos kilo daugiau, tai jau mažmenininkų dalis", – atsikirto bendrovės "Mažeikių naftos" prekybos namai rinkodaros ir verslo vystymo direktorius Sigitas Zakalskis.

Tik stebi padėtį

Konkurencijos taryba nuolatos stebi kainų pokyčius pasaulyje ir Lietuvoje, tačiau akivaizdžių įstatymų pažeidimų tikina nepastebėjusi.

Tiesa, Konkurencijos tarybos Pramonės ir transporto skyriaus vedėjas Algirdas Andriuškevičius atskleidė, kad taryba netrukus turėtų vėl imtis veiksmų dėl "Mažeikių naftos" naudojimosi dominuojančia padėtimi rinkoje.

Specialisto komentaras

Kol kas nenoriu daryti konkrečių išvadų, ar degalai brangsta pagrįstai. Tam tikrus skaičius lentelėse jau turiu, tačiau dar nenorėčiau jų atskleisti. Reikėtų palaukti ir pasižiūrėti, iki kur visas šitas reikalas nueis. Kalbant apie degalus, yra nemažai sudedamųjų kainos dalių. Pradedant neramumais Gazos ruože, baigiant šalta žiema ir biržos prekiautojų emocijomis. Sakoma, kad degalai brangsta dėl mokesčių. Tačiau tai ne visai tiesa. Vyriausybė neįvertino, kad verslininkai, o labiausiai prekybininkai, naudosis tuo, kad pakilo mokesčiai, bandydami pasiimti didesnę maržą, negu reikėtų. Tai liečia ne tik degalines, bet visus prekybos tinklus. O visa painiava dėl mokesčių verslininkams tik palengvina užduotį, nes žmonės patys nesugeba apskaičiuoti visų sudedamųjų dalių – kur čia tas didesnis PVM, kur didesnis akcizas, o kur prekybininkų pelnas.