Kovoms Ukrainoje tęsiantis jau antrą mėnesį, Europos naftos kompanijos vengia rusiškų siuntų ir verčiau perka iš tokių tolimų šalių kaip Artimieji Rytai, Azija ir Jungtinės Valstijos. Didžiosios naftos kompanijos, įskaitant „Shell Plc“, „BP Plc“ ir „TotalEnergies SE“, jau riboja degalų tiekimą į Vokietiją.

Sunerimę dėl tokių perspektyvų, prekybininkai moka didžiules priemokas, kad įsigytų prieinamas atsargas dabar, užuot laukę, kas bus toliau. Kelios įmonės, įskaitant „Trafigura Group“, jau perspėjo, kad kai kuriose Europos vietose gali pasireikšti dyzelino stygius. Tai atkartoja rūsčias Maskvos politikų prognozes. Netgi kalbama apie visišką draudimą pirkti.

Kad suprastume, kokia opi iš tikrųjų yra ši problema ir kaip greitai gali išsekti atsargos, pažvelkime į keletą skaičių.

Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, sausio pabaigoje Europos šalyse buvo saugoma 247,4 mln. barelių vidutinių distiliatų – tai degalų kategorija, kurios pagrindinis komponentas yra dyzelinas. Tokio kiekio pakanka maždaug 40 dienų poreikiui patenkinti, net jei regionas nepasigamintų ir neimportuotų nė vieno papildomo barelio.

Europos šalys ir toliau gamins dyzeliną pačios bei importuos jį iš savo tradicinių – nerusiškų – šaltinių. Atsargų išeikvojimo greitis priklausys nuo to, ar pavyks kompensuoti šiuo metu iš Rusijos gaunamas siuntas.

Tačiau atsargos nėra tolygiai pasiskirsčiusios, ir kai kuriose Europos šalyse įtampa pasijus anksčiau nei kitose.