Pagrindinio išorinio Europos dyzelino tiekėjo žaliavinės naftos ir naftos produktų eksportas nuo invazijos pradžios sumažėjo maždaug 2–2,5 mln. barelių per dieną, antradienį „Financial Times Commodities Global Summit“ viršūnių susitikime sakė „Trafigura Group“ generalinis direktorius Jeremy Weiras.

„Tai daro didelę įtaką produkto kiekiui čia, Europoje, – pabrėžė J. Weiras kalbėdamas Lozanoje (Šveicarija) vykusiame renginyje. – Dyzelino rinka yra labai įtempta. Ir situacija tik blogės“, – pridūrė jis ir perspėjo, kad dėl to gali išsekti degalinių turimos atsargos.

Sparčiai kylančios dyzelino kainos ir didesni mokesčiai už komunalines paslaugas – ko gero, labiausiai apčiuopiamas infliacinis karo Ukrainoje poveikis Europos vartotojams. Per pastarąsias kelias savaites dyzelinas ir komunalinės paslaugos brango kur kas greičiau nei nafta. Dyzelinas 2019 m. sudarė beveik tris ketvirtadalius viso regione parduodamo kelių kuro, nes juo varoma šiek tiek daugiau nei 40 proc. lengvųjų automobilių.

„Energy Aspects Ltd.“ teigimu, šį mėnesį Europos dyzelino atsargos turėtų susitraukti iki žemiausio lygio nuo 2018-ųjų. Maždaug 500 000 tonų rusiško dyzelino eksporto kovo mėnesį gali nepasiekti Europos, rašoma įmonės pranešime, taigi „fizinis tiekimas yra apribotas labiau nei bet kada“.

Tame pačiame „Financial Times“ renginyje „Gunvor Group“ generalinis direktorius Torbjornas Tornqvistas sakė, kad Rusijos naftos perdirbimo įmonės mažina naftos gavybą, o tai vėlgi kelia grėsmę dyzelinui, kurio Europos rinkoje jau ir taip trūksta.

„Tai visuotinė problema, bet Europai bus ypač sunku, nes Europos atsargos labai menkos“, – pridūrė jis.

Kuro srautai iš Rusijos naftos perdirbimo gamyklų vis dar keliauja į Europą, tačiau prekyba tampa vis sudėtingesnė. Laivybos kompanijos, bankai ir pirkėjai po invazijos vengia pirkti Rusijos energetikos produktus – tai net vadinama „sankcionavimusi“.

„Ši tendencija privers Rusijos rafinuotojus mažinti produkciją, ir tiesą sakant, mes tai jau matome, – teigė T. Tornqvistas. – Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad vietoj gatavos produkcijos reikės eksportuoti daugiau žaliavinės naftos, o mes manome, kad tai neįmanoma ir kad Rusijoje tai sukels gavybos mažinimą.“

„TotalEnergies SE“ nebepasirašys naujų ir neatnaujins esamų naftos ir jos produktų pirkimo iš Rusijos sutarčių, siekdama sustabdyti visus pirkimus vėliausiai iki 2022 m. pabaigos. Jau pradėtas „laipsniškas“ Rusijos operacijų sustabdymas, antradienį pranešė kompanija.

Pastarosiomis savaitėmis dyzelino kainos Europoje smarkiai išaugo. Kovo pradžioje ateities sandoriai šoktelėjo iki rekordinio lygio, nes susirūpinimas dėl rusiško eksporto kliūčių sutrikdė ir taip įtemptą rinką. Šildymui naudojamo kuro kainos Vokietijoje, palyginus su praėjusiais metais, kovo 14 d. buvo išaugusios daugiau nei 50 procentų.

Situacija tapo tokia, kad Niujorkas, retai keičiantis įprastus prekybos srautus, pasiuntė į Europą du dyzelino krovinius, nors regioninės atsargos yra žemiausios per daugelį metų, o kainos jau netoli rekordinių aukštumų. Remiantis „Vortexa“ ir „Kpler“, taip pat „Bloomberg“ surinktais laivybos duomenimis, dviejuose tanklaiviuose gabenama daugiau nei 700 000 barelių dyzelino.

„Tikimės didesnio spaudimo visose dyzelino rinkose, nes žmonės ieško alternatyvų rusiškam produktui“, – Lozanoje sakė Russellas Hardy, „Vitol Group“ generalinis direktorius.

Jis taip pat sakė, kad dyzelinių transporto priemonių paplitimas Europoje daro šį žemyną ypač pažeidžiamą kuro tiekimo sutrikimų atveju. „Matomas sistemingas dyzelino trūkumas. Anksčiau Europą aptarnavo Artimieji Rytai, Indija ir Rusija, tad tikrai manome, kad laukia didelis iššūkis, o išaugusios kainos turėtų paskatinti naftos perdirbėjus gaminti daugiau dyzelino.“

„Daugelis Europos naftos perdirbėjų ir pirkėjų sankcionuojasi, nepaisant to, ar energetinis draudimas įvestas, ar ne“, – sakė viena iš „Energy Aspects“ įkūrėjų ir tyrimų direktorė Amrita Sen.
„Šiandien labiausiai nukentėjo dyzelinas“, pridūrė ji, o dėl Rusijos siuntų praradimo „tuo metu, kai visoje naftos rinkoje atsargos beveik rekordiškai išsekusios, greičiausiai pamatysime tikrai aukštas kainas“.

Dalintis
Nuomonės