Langeliui beveik užsivėrus, užsienio išperkamosios nuomos įmonėms pavyko susigrąžinti vos apie dvi dešimtis iš daugiau nei 500 orlaivių, išnuomotų Rusijos vežėjams, teigia „Valkyrie BTO“ vyriausiasis patarėjas juridiniais klausimais Deanas Gerberis. Netikrumo slegiamų lėktuvų rinkos vertė siekia apie 10,3 mlrd. JAV dolerių, rodo aviacijos analitinės įmonės „Ishka“ apskaičiavimai.

Formaliai pagal galiojančias Europos Sąjungos (ES) sankcijas nuomotojai turi susigrąžinti lėktuvus iki kovo 28 dienos. Bet valstybinė bendrovė „Aeroflot PJSC“ ir kitos Rusijos oro linijos jau susirinko didžiąją jų dalį šalies viduje, kur jų negali pasiekti lėktuvų savininkai. Vyriausybė padėjo tokioms pastangoms, nurodydama vežėjams nutraukti tarptautinius skrydžius ir iki antradienio grąžinti orlaivius į Rusiją.

„Šiuo metu labiausiai baiminamasi, kad šie lėktuvai „pranyks visiems laikams“. – sakė Steve‘as Girodano‘as, Doveryje (Delavere) įsikūrusios bendrovės „Nomadic Aviation Group“, vienos iš saujelės įmonių, kurios specializuojasi orlaivių perėmimo srityje, generalinis direktorius.

Desperatiška „medžioklė“

Staigus įvykių posūkis sukrėtė apie 2 000 dalyvių, susibūrusių į kasmetinį „ISTAT Americas“ suvažiavimą San Diege, kuriame pirmadienį kalbą sakė „Valkyrie BTO“ atstovas D. Gerberis. Ten džiūgavimas dėl slopstančios omikrono bangos – pastarųjų dvejų metų aviacijos prakeiksmo – užleido vietą kalboms apie sparčiai augančias naftos kainas ir pražūtingus scenarijus dėl įstrigusių lėktuvų.

„Kuo daugiau mes kalbamės su draudikais ir kitais šios konferencijos dalyviais, tuo aiškesnis susidaro vaizdas, jog šie lėktuvai nesugrįš“, – sakė George‘as Dimitroffas, konsultacinės įmonės „Ascend by Cirium“ vertinimų skyriaus vadovas.

Rusijos vyriausybės reakcija į ekonominius ribojimus, apstulbino išperkamosios nuomos pramonę, – yra nepaisoma dešimtmečius galiojančių tarptautinių sutarčių, kurios padėjo pažadinti pasaulinių kelionių bumą. Konvencijos, kuriomis nuomotojams garantuojama teisė kirsti sienas siekiant išsireikalauti orlaivius iš įsipareigojimų nevykdančių klientų, pagelbėjo pritraukti nemažus lėšų srautus, nes kiti investuotojai ėmė vertinti orlaivius kaip saugią investiciją.

Rusijos valdžios institucijos savaitgalį teleksais paragino nacionalines oro linijų bendroves apsiriboti skrydžiais vidaus maršrutais ir draugiška Baltarusija tam, kad jų lėktuvų neperimtų to tik laukiančios turto perėmimo įgulos, nuomotojų konferencijoje kalbėjo Emily Wicker, teisės paslaugų įmonės „Clifford Chance“ partnerė. Rusijos vyriausybė taip pat patarė operatorėms perregistruoti užsieniečiams priklausančius orlaivius Rusijoje iš jų tradicinės bazės Bermuduose, – dar vienas žingsnis, galintis užkirsti kelią pastangoms atšaukti orlaivio sertifikavimą arba sekti jo techninę priežiūrą ir išlaikymą.

Tolesni žingsniai

Nuomotojai šiuo metu svarsto tolesnius galimus žingsnius. Nors negalima atmesti galimybės, kad karas baigsis greitai arba kad Rusijos oro linijos bendradarbiaus vykdant turto susigrąžinimą, jie samdo juristus, kad šie išnagrinėtų draudimo ir perdraudimo polisus, ir jau ilgą laiką ruošiasi brangiai kainuojančioms kovoms ir visomis išgalėmis stengiasi susigrąžinti nuostolius. Jie taip pat gilinasi į sudėtingus finansavimo mechanizmus, kad išvengtų prieštaravimų, susijusių su prekybos apribojimais.

Tiems, kurie sugebėjo reaguoti greitai, pavyko išgelbėti vos keletą lėktuvų, kurių draudimas ir tinkamumo skraidyti pažymėjimai buvo atšaukti vienas po kito. Nuomotoja „Aircastle Ltd.“, įsikūrusi Stamforde, Konektikute, pasinaudojo sumaištimi, kilusia dėl vieno iš jos lėktuvų draudimo statuso, kad jį perimtų, kai jis buvo trumpam nusileidęs Meksikoje.

„Tai iš tiesų nedidelės pergalės, – San Diege kalbėjo „Aircastle“ vyriausiasis teisininkas. – Durys užsiveria.“

„The Air Current“ skelbė ir apie kitus atvejus: pavyzdžiui, Bermudų valdžios institucijos, įpusėjus į Kairą skrendančio „Airbus A321neo“ skrydžiui panaikino orlaivio tinkamumo skraidyti pažymėjimą, šiam netekus draudimo liudijimo. Orlaivio savininkas, nuomotojas „SMBC Aviation Capital“, po nusileidimo mėgino susigrąžinti lėktuvą, tačiau šiam pavyko grįžti į Maskvą, pranešė leidinys.

Dubline įsikūrusi lėktuvų nuomos bendrovė „AerCap Holdings NV“ Rusijai išnuomojo daugiausia lėktuvų – 152, su rinkos verte, artėjančia prie 2,5 mlrd. JAV dolerių, teigia aviacijos konsultacinė įmonė IBA. „Carlyle Aviation“ yra viena iš kitų su rizika susiduriančių įmonių, teigė IBA.

„Aercap“ akcijos neteko beveik ketvirtadalio savo vertės nuo tada, kai Europos Sąjunga uždraudė įmonėms tiekti Rusijai lėktuvus, jų dalis ar teikti paslaugas, taip reaguodama į invaziją į Ukrainą. Reitingų agentūra „Kroll Bond Ratings“ pranešė galinti sumažinti devynių aviacijos turtu užtikrintų pakeitimo vertybiniais popieriais sandorių, susijusių su lėktuvais Rusijoje ir Ukrainoje, reitingą.

Krizė atkreipė dėmesį į nedidelį Bermudų civilinės administracijos darbuotojų skaičių. Mažytėje saloje prižiūrima beveik 800 orlaivių – apie 777 iš jų yra rusiški, teigiama agentūros 2020 metų metinėje ataskaitoje.

Pastarieji Rusijos veiksmai kelia klausimų dėl dar vieno aviacijos elemento: įrašų, fiksuojančių kiekvieną lėktuvo priežiūros detalę, nuo techninės priežiūros vizitų iki likusio pagrindinių dalių tarnavimo laiko. Be tokių dokumentų, orlaivio vertė greitai menksta, sakė Chrisas Sponenbergas, korporacijos „Wilmington Trust“ viceprezidentas. „Nebegalima nieko įrodyti, kas su juo buvo daroma, negalima įrodyti, kad jis saugus, – sakė Ch. Sponenbergas. – Civilinės aviacijos institucijos gali jo neregistruoti kaip tinkamo skraidyti.“

Tai tik viena iš šalutinių sankcijų reakcijų, bendras jų poveikis gali pasireikšti per keletą metų. „Iš tiesų tai nepaprastai sudėtingi klausimai, su kuriais susiduriame neturėdami jokio plano“, – teigė „Valkyrie BTO“ atstovas D. Gerberis.

Dalintis
Nuomonės