Laivybos gigantai „A.P. Moller-Maersk A/S“ ir „MSC Mediterranean Shipping Co.“ pareiškė, kad sustabdo prekybą regione ir prisijungia prie „Hapag-Lloyd AG“ ir Azijos „Ocean Network Express Pte“, kurios irgi sustabdo paslaugas. Tai vienos iš naujausių kompanijų, nutraukiančių veiklą su Rusija arba pasitraukiančių iš jos po invazijos į Ukrainą.

Šie žingsniai kelia tolesnę grėsmę rusiškų prekių eksportui – tai rodo ir kylančios svarbiausių žaliavų, tokių kaip aliuminis, kainos. Kita vertus, tauta lieka vis labiau izoliuota nuo pasaulio rinkų. Rusų įmonėms teks ieškoti naujų būdų, kaip importuoti bei eksportuoti žaliavas ir kitas prekes, o tai vartotojams reikš dar didesnį kainų šuolį.

„Maersk“ gabena kai kurias aliuminio milžinės „United Co. Rusal International PJSC“ siuntas, tad sustabdymas kelia pavojų kompanijos eksportui, teigė su šiuo klausimu susipažinęs asmuo. Kai kurie siuntėjai jau atsisakė gabenti rusiškas prekes, tokias kaip nikelis, tačiau įtaka bendram kiekiui iki šiol buvo nedidelė, sakė kitas informuotas šaltinis.

„Alphaliner“ duomenimis, „Maersk“, „MSC“, „Hapag-Lloyd“ ir „One Network“ kartu sudaro apie 47 proc. pasaulinių konteinerinių siuntų pajėgumų. Rusijos konteinerinių siuntų eksportas ir importas sudaro apie 3 proc. pasaulio apimčių, praneša duomenų analizės bendrovė „Xeneta“.

Ryžtingi laivybos kompanijų sprendimai priimami tuo metu, kai Ukrainos uostai užsidaro, o prekybininkai vis labiau dvejoja, ar užsakinėti krovinius iš Rusijos. Tai sukelia chaosą pasaulinėje grūdų prekyboje ir toliau didina ateities sandorius tuo metu, kai pasaulinės maisto kainos jau artėja prie rekordo.

Rusijai tai taps dar vienu smūgiu ekonomikai ir žmonių gyvenimo lygiui, kadangi kyla pavojus, jog importinės prekės taps deficitu. Cituojant Rusijos elektronikos tinklo „DNS“ direktoriaus feisbuko įrašą, kai kurių elektronikos prekių kainos nuvertėjus rubliui jau šoktelėjo apie 30 procentų.

„Tai sukels daugiau problemų Rusijai nei pasaulinei prekybai, – paaiškino „Xeneta“ vyriausiasis analitikas Peteris Sandas. – Nukentės plačioji Rusijos visuomenė ir kompanijos.“

Nors Rusija potencialiai galėtų importuoti prekes geležinkeliu iš Kinijos, kad smūgį sušvelnintų, pertvarkymas užtruks nemažai laiko, pridūrė P. Sandas.

Rusija tampa vis labiau izoliuota ne tik gatavų prekių laivybos rinkose. Laivų makleriai praneša, kad savininkai nenori siūlyti savo tanklaivių Rusijos naftos siuntoms, kol nebus aišku, ar šaliai nebus pritaikytos tolesnės sankcijos.

Dvi kompanijos, valdančios dideles tanklaivių flotiles, pareiškė, kad apribos savo santykius su šalimi. „Maersk Tankers“, valdanti 230 laivų, nebepriima naujų užsakymų iš Rusijos, o „Torm Plc“ pareiškė, kad nebedirbs su Rusijos uostais.

Dalintis
Nuomonės