Sekmadienį paskelbtos ES sankcijos draudžia tiekti „bet kokias prekes ir technologijas“, susijusias su lėktuvais. Jie taip pat negali būti apdrausti. Tai reiškia, kad lizingo firmos per ateinančias 30 dienų privalės nutraukti visas sutartis su Rusijos avialinijomis, teigė vienas vyresnysis Rusijos orlaivių lizingo vadovas.

Remiantis „IBA Group“, konsultuojančios avialinijas, lėktuvų gamintojus, bankus ir nuomotojus, pateikta analize, daugiau nei pusė Rusijoje esančių aktyvių komercinių orlaivių yra lizinguojami – daugiausia iš užsienyje įsikūrusių kompanijų. Tarp jų – ir galybė pagrindinio Rusijos vežėjo „Aeroflot“ lėktuvų.

Labiausiai dėl krizės nukentėjo „AerCap Holdings NV“, Rusijoje ir Ukrainoje turintis 152 orlaivius, kurių portfelio rinkos vertė, remiantis IBA duomenimis, siekia apie 2,5 milijardo dolerių.

Tikėtina, kad viskas paaiškės artimiausiomis dienomis, kai vežėjai turės atsiskaityti už nuomojamus lėktuvus. Rusijos finansų institucijoms taip pat taikomos sankcijos, o JAV, Europos Sąjunga, Jungtinė Karalystė ir Japonija imasi veiksmų, kad atribotų rusiškus bankus nuo SWIFT sistemos. Tai reiškia, kad avialinijoms gali būti nelengva susimokėti mokesčius už kovo mėnesį, sekmadienį sakė IBA prezidentas Philas Seymouras.

„Joms kyla reali rizika jau kitą savaitę neįvykdyti įsipareigojimų, – sakė Ph. Seymouras per interviu telefonu. – Lizingo firmos žino, kad čiaupas bus užsuktas, nes bus įvestos sankcijos ir priimti sprendimai.“

Lėktuvų konfiskavimas

Panašu, kad turto susigrąžinimas jau vyksta. Vienas Europos nuomotojas atšaukia tris „Boeing Co. 737“ lėktuvus iš „Aeroflot“ pigių skrydžių padalinio „Pobeda“, pranešė „Interfax“, remdamasi nenustatytu šaltiniu, atstovaujančiu didžiausiam Rusijos vežėjui.

Rusijos žiniasklaidos kanalas RBC, remdamasis nenustatytu Rusijos avialinijų šaltiniu, atskirai pranešė, kad Airijos lizingo firma Stambulo Havalimanio oro uoste konfiskavo „Pobeda 737“.
Rusijos vežėjų atstovai ne darbo valandomis ne iš karto atsakė į „Bloomberg“ prašymus pakomentuoti.

Lizingo firmos

Po „AerCap“ aukščiausią vertę tarp užsienio lizinguotojų užima „SMBC Aviation Capital“, Dubline įsikūręs japonų „Sumitomo Mitsui Financial Group“ lizingo padalinys, o Singapūre įsikūrusi „BOC Aviation Ltd.“ ir Los Andželo „Air Lease Corp.“ užima žemesnes pozicijas.

Sankcijos turės įtakos daugumai „BOC Aviation“ orlaivių Rusijoje, teigė didžiausias Azijos nuomotojas el. laiške „Bloomberg News“. Bendrovė sakė, kad jos politika – laikytis visų jos verslui taikomų įstatymų. Ji turi 18 orlaivių, išnuomotų keturiems Rusijos vežėjams – „Aeroflot“, „Ural“, „S7“ ir „AirBridgeCargo“. Dar vienas lėktuvas išnuomotas „Rossiya Airlines“.

Rusijos valstybinė lizingo firma GTLK užima antrąją vietą pagal komercinių lainerių ir sraigtasparnių flotilės dydį, įskaitant Rusijoje pagamintą regioninį lėktuvą „Sukhoi Superjet 100“, kuris greičiausiai paveiktas nebus, sakė Ph. Seymouras.

Pasak aviacijos konsultacijų firmos „Avitas“, „AerCap“ yra išnuomavęs „Aeroflot“ 96 lėktuvus, o dar 17 – dukterinei pigių skrydžių įmonei „Pobeda“, ir tai sudaro apie 5 proc. viso Dubline įsikūrusios firmos lėktuvų parko.

Oro erdvės apribojimai

Nors Rusijos avialinijos nukentėjo dėl oro erdvės uždarymo, kuris iš esmės nebeleidžia vykdyti skrydžių į vakarus, apie 65 proc. rinkos sudaro vidaus skrydžiai, kuriems šios priemonės įtakos praktiškai neturėjo. Tai reiškia, kad šių orlaivių paklausa vis dar išliks, teigia IBA, nes po „Covid-19“ kelionės smarkiai išaugo.

Net jei Rusijos oro linijoms pavyks pervesti mokesčius, lizingo firmos nagrinės priežastis konfiskuoti lėktuvus, jei manys, kad susiklosčiusi situacija kelia orlaiviams riziką dabar ar ateityje.

Lėktuvų nuomos sutartyse paprastai įtraukiama „nepalankių permainų“ sąlyga, o lizingo firmos gali teigti, kad oro erdvės uždarymas ir sankcijos Rusijos vežėjams prilygsta būtent tokiam pažeidimui. Tai leistų paskelbti įsipareigojimų nevykdymą ir susigrąžinti savo orlaivius, sakė Ph. Seymouras.

Galimas konfiskavimas

Be to, už nuomą beveik visada atsiskaitoma doleriais, todėl Rusijos atskyrimas nuo sandorių šia valiuta paliestų ir nuomą, pridūrė jis.

Pastangas atsiimti orlaivius galėtų palengvinti tas faktas, kad daugelis Rusijos lėktuvų registruoti Bermuduose – nuomotojai gali teigti, kai nerimauja dėl rusų galimybių juos susigrąžinti.

Avialinijos galėtų apsunkinti susigrąžinimą, prašydamos nuomotojų pasiimti lėktuvus tiesiai iš Maskvos, užuot pristačiusios juos, pavyzdžiui, į Dubajų. Nepaisant to, anot Ph. Seymouro, Rusijos avialinijos greičiausiai bendradarbiaus, norėdamos užsitikrinti prieigą prie lėktuvų ateinančiais metais.

Dalintis
Nuomonės