Kadangi jo atstovybė beveik neturi atsargų, D. Paddocko pardavimų personalas parduoda automobilius ir krovinines transporto priemones rodydamas klientams kompiuterio ekrane, kaip tie automobiliai atrodo, ir apiformindamas užsakymus. O tada klientai laukia. Tokia sistema veikia pakankamai gerai ir jis nesuka sau galvos, kad vieną dieną, kai puslaidininkių krizė pagaliau pasibaigs, jam teks gabenti didelę partiją automobilių.

Bet yra viena problema: jis vis dar turi daug daugiau susidomėjusių pirkėjų nei atvykstančių automobilių, todėl ketvirtąjį 2021 metų ketvirtį automobilių pramonės pardavimai sumažėjo apie 20 proc. ir patyrė blogiausią antrąjį pusmetį nuo Didžiosios recesijos, sudrebinusios daugiau nei prieš dešimtmetį.

„Tai bus prasčiausi pardavimų metai per dvidešimt metų. Per metus būsime pardavę apie 2 500 transporto priemonių, kai paprastai pavyksta parduoti 3 300-4 500, – telefonu sakė D. Paddockas. – Visi automobiliai, kurie atkeliauja, jau būna parduoti prieš jiems atvykstant.“

Manoma, kad automobilių gamintojų metiniai pardavimai gruodį, atsižvelgiant į sezoniškumą, sudarė apie 12,5 mln. naujų transporto priemonių, t. y. 23 proc. mažiau nei prieš metus, rodo šešių rinkos tyrėjų vidutinės prognozės. Dauguma automobilių gamintojų savo naujausius ketvirtinius ir metinius duomenis apie naujų automobilių pardavimus JAV praneš antradienį.

Per visus metus automobilių pardavimai greičiausiai sudarė 14,9 mln. transporto priemonių, t. y. 2,5 proc. daugiau nei COVID-19 pandemijos paženklintais metais, rodo „Cox Automotive“ duomenys. Bendras 2021 metų pardavimų rodiklis yra istoriškai mažas pramonėje, kuri įpratusi prie maždaug 16 mln. metinių automobilių pardavimų. Sulėtėjimas susijęs su pasauliniu mikrolustų stygiumi, privertusiu automobilių gamintojus apriboti gamybą arba pristatyti dalį transporto priemonių be deramai veikiančių funkcijų.

Gruodis įprastais laikais yra itin svarbus mėnuo automobilių gamintojams, kurie linkę taikyti šventines akcijas, norėdami paskatinti pardavimus metų pabaigoje. Tačiau tik ne 2021 metais, sakė „Cox“ analitikė Michelle Krebs.

„Tai ne paklausos problema. Tai pasiūlos problema, – sakė ji. – Mes mažiausiai 1,5 mln. vienetų atsargų atsiliekame nuo 2020 metų ir 2,5 mln. – nuo 2019 metų.“

Gruodžio mėnesį visoje pramonėje automobilių gamintojai turėjo maždaug aštuoniolika dienų atsargų, kaip rodo „TrueCar“, automobilių kainodaros svetainės, duomenys, tai kiek daugiau nei trečiojo ketvirčio pabaigoje (šešiolika dienų). Bet kokiu atveju, šis rodiklis vis dar mažesnis nei prieš metus.

Koncernas GM, kuris krizės pradžioje tęsė gamybą, antrąjį pusmetį dėl lustų trūkumo nukentėjo ypač smarkiai. Bendrovė „Toyota Motor Corp.“ greičiausiai aplenks GM pagal metinius pardavimus JAV, nes ji sugebėjo išlaikyti didesnes gamybos apimtis, rodo „Cox“ prognozės.

„TrueCar“ vertinimais, GM gruodžio mėnesio pardavimai sumažėjo 43 proc., ir tai gali būti didžiausias nuosmukis lyginant su bet kuria automobilių gamintoja. „Toyota“ pardavimai nukrito apie 30 proc., o „Ford Motor Co.“, manoma, praneš apie 20 proc. nuosmukį, prognozuoja „TrueCar“.

GM atsargos ketvirtojo ketvirčio pradžioje buvo rekordiškai mažos dėl patirtos prastovos trečiąjį ketvirtį, sakė bendrovės atstovas Jimas Cainas. Detroito automobilių gamintojos gamyba ketvirtąjį ketvirtį šiek tiek paspartėjo pagerėjus lustų tiekimui, sakė jis.

Anot prekiautojų, GM, stengdamasis spręsti transporto priemonių trūkumo problemą, leidžia jiems pratęsti išperkamosios nuomos sutartis klientams, kurie negali rasti naujo automobilio.

Vartotojai, kurie sugeba rasti išsvajotą transporto priemonę, yra priversti permokėti. Automobilių gamintojai gautus puslaidininkius naudoja pelningesniems modeliams ir modeliams su daugiausia galimybių, teigia automobilių pirkimų tyrimų įmonė „Edmunds“. Galiausiai aukšto apdailos lygio pikapų ir sportinės paskirties automobilių vidutinė kaina lapkritį buvo rekordinė – 45 872 JAV doleriai, t. y. 15 proc. didesnė nei prieš metus.

„TrueCar“ paskaičiavimais, gruodžio mėnesio vidutinės GM ir „Stellantis NV“ sandorių kainos galėjo viršyti 50 000 JAV dolerių – tai būtų aukščiausia kaina tarp masinės rinkos automobilių gamintojų. Automobilių gamintojai teigia, kad jaučiamas šioks toks lustų krizės atokvėpis ir kad jie pradeda didinti gamybos apimtis. Lapkričio pabaigoje net šiek tiek kilstelėjo atsargos, pasiekusios vieną milijoną automobilių pirmą kartą nuo rugpjūčio, sakė M. Krebs.

Suvaržymai, susiję su lustais, regis, nesulėtino „Tesla Inc.“ augimo masto per paskutinius tris metų mėnesius. Elektromobilių gamintoja sekmadienį pranešė per ketvirtį pristačiusi rekordinį kiekį transporto priemonių – 308 600 automobilių, gerokai viršydama vidutines analitikų prognozes (apie 263 000).

Vertindami visos pramonės perspektyvas, analitikai tikisi, kad galimybės įsigyti puslaidininkių pagerės ir kad automobilių gamyba šiais metais ūgtelės. „Edmunds“ prognozėmis, 2022 metais bus parduota 15,5 mln. transporto priemonių, o „RBC Capital Markets“ analitikas Joe Spakas, atsižvelgdamas į augančias gamybos apimtis, prognozuoja 15,8 mln.

Tai džiugi žinia tiek pirkėjams, tiek pardavėjams, kurie nekantrauja sulaukti geresnio pasirinkimo – ypač pigesnių modelių kategorijoje. GM atstovas D. Paddockas teigė, kad nuo praėjusių metų vasaros pradžios nėra matęs nebrangaus „Chevy Malibu“ sedano ir kad kiekvieną mėnesį baigia su gal trimis naujais automobiliais, neparduotais iš anksto.

„Kada vėl turėsime atsargų? Spėčiau, gal po kokių dvejų metų, – sakė jis. – Praeis nemažai laiko, kol klientams skirtose aikštelėse pamatysite atsargų.“