Čiužinių pardavėjai, grindų dangų gamintojai ir švarios energijos įrangos bendrovės perspėja, kad pertemptos tiekimo grandinės ir negailestingai išaugusios krovinių gabenimo sąskaitos atvarė juos prie bankroto slenksčio. Skirtingai nei pasauliniai gigantai, jie neturi grynųjų pinigų ir negali nuomotis krovininių laivų arba perleisti didėjančių išlaidų klientams, todėl yra priversti ieškoti privačios finansinės pagalbos

Nukentėjusių sąraše atsidūrė ir „Casper Sleep Inc.“, kuris sutiko su akcijų išpirkimu už žemą pardavimo kainą kartu su brangia laikinąja paskola. „Armstrong Flooring Inc.“, susidūręs su 21 proc. išaugusiomis sąnaudomis, ketina pažeisti savo paskolos sutartį – toks likimas jau aplankė „TPI Composites Inc.“, kuris gavo pinigų iš įsiskolinimų specialistų, kurie padės vėjo turbinų menčių gamintojui dar kartą pagauti vėją.

„Jau „Covid“ tapo iššūkiu, nes nebuvo lengva perprasti pasikeitusią vartotojų elgseną, – teigia Lisa Donahue, „AlixPartners“ restruktūrizacijos vadovė. – O tada dar prisidėjo tiekimo grandinių įtampa kartu su infliacija – va čia tai tikrai sudėtinga, – sako ji. – Jei turite didelių finansinių svertų ir kitų fiksuotų išlaidų, būsite nustumti visai arti prarajos krašto.“

„Aterian Inc.“, internetu prekiaujantis plataus vartojimo prekėmis nuo kavinukų iki biuro kėdžių, po to, kai nesugebėjo įvykdyti įsipareigojimų, turėjo perduoti skolintojams savo akcijų paketą. Priežastis – dramatiškai išaugę siuntimo įkainiai, liepos mėnesį šoktelėję iki 20 000 dolerių už konteinerį (nuo 3000–4000 dolerių prieš pandemiją), interviu sakė generalinis direktorius Yanivas Sarigas.

„Tokiai firmelei kaip mūsų tai dideli pinigai, – aiškina Y. Sarigas. – Taigi, kai supratome, kas vyksta, turėjome priimti keletą labai sunkių sprendimų.“ Tarp jų – maždaug 9,3 mln. akcijų perleidimas skolintojui „High Trail Investments“ su beveik 20 proc. nuolaida. Vis dar lieka 25 mln. dolerių neapmokėtų skolų; įmonė sako, kad šiuo metu jai pavyksta įvykdyti visas paskolų sąlygas ir kad blogiausia jau praeityje.

Kompanijos, perspėjančios apie finansinį žlugimą, išsiskiria bendrame fone, nes po ilgiau nei metus dalijamų lengvų kreditų ir federalinių gelbėjimo priemonių, skirtų pandemijos poveikiui sušvelninti, sudėtingų situacijų lieka nedaug. „Bloomberg Intelligence“ skaičiuoja, kad apyvartoje esančių neapmokėtų obligacijų vertė siekia tik 27,2 mlrd. dolerių, o tai antra mažiausia suma per pastaruosius 14 metų. Vienu pandemijos momentu visų neapmokėtų skolų suma buvo artimesnė 1 trln. dolerių.

Sunkumų patiriančioms bendrovėms vilčių teikia tai, kad investuotojai, kurie tame specializuojasi, turi sočiai laisvų pinigų ir ieško, ką išgelbėti, be to, netrūksta paskolų išsimokėjimo konsultantų.
„AlixPartners“ padeda gamintojams užtaisyti tiekimo grandinių skyles, grąžinant operacijas į savo šalį, bendradarbiaujant su bėdon pakliuvusiais tiekėjais ir derantis su skolintojais dėl mokėjimo pertraukų.

Kol kas, pasak L. Donahue, daugelis skolintojų nesispyriojo, jei skolininkai pateikdavo aiškų planą, kaip suvaldys krizę. Investuotojai, kurie sutinka padėti, apdovanojami akcijomis arba didelėmis palūkanų normomis ir gausia apsauga visoms savo suteiktoms paskoloms.

Pasak Josepho Weissglasso, konsultacinės įmonės „Configure Partners“ generalinio direktoriaus, toks lankstumas kol kas padeda išvengti firmų bankroto. Turint omenyje, kiek išlaidų ir vargo kainuoja bankrotas smulkioms įmonėms, skolų problemos verčiau sprendžiamos „lengvais restruktūrizavimais“, šitaip išvengiant teismo, teigė jis.

Šventinės viltys

„Aterian“ bendradarbiavo su savo logistikos partneriais ir sulaukė pagalbos iš „Amazon“, kuris padėjo prekybininkams gauti palankesnius konteinerių tarifus. Y. Sarigas teigia dedantis daug vilčių į šventinį sezoną, o jo įmonė jau ruošiasi 2022 m., kai kuriuos gaminius užsisakydama visu ketvirčiu anksčiau nei įprastai.

Didieji mažmenininkai turi daugiau būdų savarankiškai išvairuoti iš logistikos chaoso ir išvengti didesnių išlaidų. Pavyzdžiui, „Walmart Inc.“ samdo daugiau tiekimo grandinės darbuotojų, užsakomiesiems reisams nuomoja ištisus laivus ir nukreipia juos į mažiau apkrautus uostus. „Kova su infliacija slypi mūsų DNR, – per šios savaitės uždarbio ataskaitą teigė generalinis direktorius Dougas McMillonas. – Samas Waltonas nevengė kovoti, mes taip pat.“

Mažmenininkai dar turės parodyti, kad šventėms sugebės pristatyti produktus į lentynas ir pirkėjų rankas, teigė Lucy Kweskin, advokatų kontoros „Mayer Brown“ restruktūrizacijos partnerė.

„Visi, kas susiję su mažmenine prekyba, kuri per pastaruosius porą metų patyrė įvairių sunkumų, tikisi atsigriebti šventiniu sezonu, – sakė ji. – Šias įmones tai paveiks labiausiai.“

Deja, niekas nesitiki, kad tiekimo grandinės artimiausiu metu išsipainios. L. Donahue iš „AlixPartners“ sako girdėjusi, kad tam prireiks kažkur nuo 18 iki 24 mėnesių. Tuo tarpu vis dar įmanoma, kad ekonomikos laukia nauji „Covid“ vargai. Y. Sarigas nesitiki, kad ekonomika sugrįš į vėžes iki 2023 m., o ateinančius kelis mėnesius teigia neprarasiąs budrumo.

„Mes tikrai nesitikime, kad atsigavimas bus savaime suprantamas, – sako jis. – Visi iš esmės tik ir laukia užgniaužę kvapą, kad pamatytų, kaip klostysis žiemą.“