Žemyno elektros energijos gamintojai priversti prašyti Rusijos daugiau anglių, kad palengvintų energijos krizę, artėjant žiemai ir rekordiškai aukštoms dujų kainoms smukdant pelningumą, teigia dviejų Rusijos anglies bendrovių pareigūnai.

Tačiau jų padėtis gali išlikti sunki, nes bet koks eksporto iš šios šalies padidėjimas, jų teigimu, nebus reikšmingas.

Bandydama ekologizuoti savo elektros energijos gamybą ir todėl daugelį metų faktiškai atsisakydama anglių, dabar Europa susiduria su dilema. Regiono dujų saugyklos yra užpildytos tik iš dalies, suskystintų gamtinių dujų (SGD) tiekėjai teikia pirmenybę Azijai, o nepastovūs atsinaujinantys energijos šaltiniai negali visiškai patenkinti paklausos. Artėjant žiemos šildymo sezonui, priklausomybė nuo Rusijos didėja.

„Jeigu visos Europos komunalinių paslaugų įmonės pereis prie anglies, tai sukels didžiulį akmens anglių paklausos šuolį, poreikį, kurio viena Rusija negalės patenkinti per tokį trumpą laiką, – sakė Nataša Tyrina, „Wood Mackenzie Ltd.“ vyriausioji tyrimų analitikė Hiustone. – Todėl prireiks tiekimo ir iš kitų šalių, pavyzdžiui, iš Jungtinių Valstijų, tačiau ten padėtis panaši kaip ir visur kitur.“

Kebli situacija Europoje rodo, kad pasaulį krečia energijos tiekimo krizė, šalims atsigaunant po pandemijos. Naftos, dujų ir elektros paklausa didėja, tuo tarpu akmens anglių rinka atsigauna, iš dalies dėl Kinijos. Šio kuro atgimimas ir neseniai atsiradusi šalių, mėginančių palaikyti savo ekonomikas, priklausomybė nuo jo pastebimai apsunkina svarbias derybas dėl klimato kaitos, likus nebedaug iki COP26 susitikimo.

Europos komunalinių paslaugų bendrovėms skubiai reikia gauti daugiau anglių, sakė vienos Europos komunalinių paslaugų įmonės strategas, prašęs neviešinti jo pavardės. Tačiau Rusija, trečia pagal dydį pasaulyje kuro eksportuotoja, daugiausia orientuojasi į didžiausias pirkėjas Azijoje.

„Rusija jau kelerius metus mažina anglies eksportą į Europą, nes Europos Sąjunga uždarinėjo šilumines anglimi kūrenamas elektrines“, – sakė Kirilas Chuyko, „BCS Global Markets“ mokslinių tyrimų skyriaus vadovas. Bus nelengva pakeisti maršrutus į Europą, „nes galioja sutartys su Azijos klientais. Be to, transportavimo pajėgumai bet kokiu atveju yra riboti“.

Padėtį apsunkina ir griežti Europos aplinkosaugos standartai, taikomi deginant anglis, todėl Rusijai daug sunkiau ir ilgiau užtrunka paruošti kokybės reikalavimus atitinkančias atsargas, teigė šalies akmens anglių bendrovių atstovai.

UMMC ir „Suek JSC“, didžiausios anglies gamintojos Rusijoje, atsisakė komentuoti. Praėjusiais metais „Suek“ daugiau anglių pristatė į rytus nei į vakarus.

Ketvirtąjį ketvirtį Rusijos tiekimas į Aziją gali dar labiau padidėti, kai pagerės geležinkelių prieinamumas, teigė vyriausioji tyrimų analitikė N. Tyrina iš „Wood Mackenzie Ltd.“. Techninės priežiūros darbai bus pasibaigę, ir bus mažiau konkurencijos su kitu transportu, sakė ji. Pasibaigus vasarai, sumažės keleivių srautas link Juodosios jūros, kur įsikūrę kurortai, taip pat ir pagrindiniai eksporto uostai.

Kaip rodo bendrovių duomenys, Vakarų kryptimi yra mažiau transporto spūsčių, apie 35-45 proc. akmens anglių paprastai eksportuojama per šiaurinius ir pietinius uostus, įskaitant ir į Europą. Infrastruktūra šiais metais gali pergabenti apie 133 mln. tonų anglies į vakarus, sakė Kirilas Nikoda, „Gazprombank“ ekonominių prognozių centro vadovo pavaduotojas. Tai beveik 40 mln. tonų daugiau lyginant su 2020 metų pajėgumais, įgyvendinus keletą plėtros projektų, sakė jis.

Vis dėlto prognozuojama, kad anglių eksportas į Europą, įskaitant elektros energijos gamybai skirtas akmens anglis, šiais metais nesikeis ir sieks apie 48 mln. tonų, teigė Energetikos ministerijos atstovė spaudai. Pirmąjį šių metų pusmetį jis padidėjo 2,4 proc., iki 22,5 mln. tonų.

Auganti paklausa Europoje galėtų pritraukti daugiau rusiškų anglių, „tačiau kyla klausimas: kokio masto papildomą tiekimą užtikrintų geležinkelių infrastruktūra“, – sakė N. Tyrina.