Tai naujausia niūri prognozė iš „AlixPartners“, kurie numato, kad pasaulio automobilių gamintojai dėl lustų krizės šiais metais pagamins 7,7 mln. mažiau transporto priemonių. Tai beveik dvigubai daugiau nei ankstesnis jų apskaičiavimas – 3,9 mln. Nepaisant pastangų sustiprinti tiekimo grandinę, puslaidininkių prieinamumas mažėja – automobilių gamintojai jau sunaudojo visas atsargas, o kitos pramonės šakos irgi nebeturi ko paskolinti.

„Statinė tuščia, nebeliko ko gramdyti, – interviu sakė Danas Hearschas, „AlixPartners“ automobilių ir pramonės praktikos generalinis direktorius. – Toliau nukentės pardavimai. Kol kas jie dar nenukentėjo, nes turėjome pakankamai atsargų. Dabar jų nebeliko.“

Gamintojai įspėja, kad problemos yra metastazavusios ir gali sumažinti trečiojo ketvirčio pajamas. Paskutiniai aliarmą paskelbė tiekėjai „Faurecia SE“ ir „Hella GmbH & Co.“, ketvirtadienį prisijungę prie susirūpinimą išsakiusio „Volkswagen AG“ vilkikų padalinio „Traton SE“. Praėjusią savaitę „IHS Markit“ paskelbė naujausią automobilių gamybos prognozę, kuri dėl pasaulinio mikroschemų trūkumo traukėsi ištisus metus.

Pagrindiniai lustų tiekimo centrai Pietryčių Azijoje plintant „Covid-19“ protrūkiams turėjo uždaryti gamyklas. Dabar puslaidininkių užsakymų pildymas užtrunka rekordinę 21 savaitę, o automobilių gamybos vadovai teigia, kad stygius gali trukti ne vienerius metus.

„Tai tikrai atrodo kaip ilgiausiai užsitęsęs tiekimo trūkumas, kokį regėjo mūsų pramonė, ir jis niekaip nepasibaigia, – sakė D. Hearschas. – Šis trūkumas neabejotinai muša visus rekordus. Jis yra visur. Dėl jo kenčia visi.“

Mažėjant prekiautojų atsargoms, automobilių kainos gerokai šoktelėjo ir JAV rugpjūčio mėnesį pasiekė 43 355 dolerių rekordą, praneša „Cox Automotive“. Tiekimas yra toks suvaržytas, jog kai kurie prekiautojai perėjo prie automobilių nuomos, kad turėtų ką parodyti savo salonuose, sakė D. Hearschas.

Lustų stygius prasidėjo praėjusių metų pabaigoje, nes automobilių gamintojai nepakankamai įvertino paklausą sušvelnėjus pandemijos apribojimams. Krizė dar labiau įsišėlo dėl gamtos kataklizmų, gaisrų ir „Covid-19“.

Tai trečiasis „AlixPartners“ šiais metais paskelbtas finansinis lustų stygiaus padarinių įvertinimas. Sausio mėnesio prognozė skelbė, kad pramonei tai kainuos 61 mlrd. dolerių, o vėliau gegužę pakilo iki 110 mlrd. dolerių.

D. Hearschas sakė negalintis garantuoti, kad prognozė nebus koreguojama ir toliau, atsižvelgiant į galybę pramonei kylančių netikrumų.

„Atvirai kalbant, niekas negerėja, – sakė D. Hearschas. – Žmonės susitaiko su faktu, kad tai užtruks kur kas ilgiau, nei visi tikėjomės.“