Vežėjai, tarp jų ir „Ryanair Holdings Plc.“, išlaiko žemas kainas tikėdamiesi pratęsti poilsio kelionių paklausą iki spalio. „Ryanair“ tobulina žiemos tvarkaraščius tikėdamasi, kad atostogų išsiilgimas palaikys kelionių pardavimus Europoje net įprastai ramiausiu tam laikotarpiu. Kelionių operatorė TUI AG tikina esanti pasirengusi padidinti pajėgumus Viduržemio regiono kurortuose, atsiradus galimybei.

Tuo pat metu koronaviruso atvejų šuolis, paskatinęs atnaujinti karantinus Azijoje, ir vangesnė kelionių rinka Jungtinėse Valstijose grasina nuslopinti tik atsigaunantį turizmą Europoje. Jungtinė Karalystė praėjusią savaitę paliko Turkiją savo „raudonajame sąraše“, sužlugdydama viltis dėl atsivėrimo, ir nustūmė į žemesnes sąrašo pozicijas Tailandą, populiarią kelionių kryptį vėsesniais mėnesiais. Europos Sąjunga pirmadienį vėl sugriežtino ribojimus atvykstantiems keliautojams iš Amerikos.

„Yra rizika, kad išties neblogi pastarieji vasaros srautai galėjo būti šiek tiek iliuziniai, – sako Nickas Cunninghamas, Londone įsikūrusios agentūros „Agency Partners“ analitikas. – Vaikams grįžtant į mokyklas ir esant naujų atvejų plykstelėjimų tikimybei žiemos perspektyvos oro linijoms kelia daugiau neapibrėžtumo.“

Vis dar neaišku, ar vakcinacijos išlaikys žemus užsikrėtimų rodiklius žiemos laikotarpiu, kai įprastai virusinių infekcijų padaugėja. Bet koks žymus protrūkis gali pakurstyti didesnius suvaržymus ir atbaidyti vyresnius keliautojus ir vaikų neturinčius asmenis, galinčius keliauti ištisus metus, nuo kelionių.

Bent jau kol kas Europos oro linijos nusiteikusios optimistiškai ir griebiasi, ko tik gali.

Dubline įsikūrusi „Ryanair“, didžiausia pigių skrydžių bendrovė regione, rugpjūčio 17 dieną pranešė, kad šią žiemą pristatys 250 naujų maršrutų, siedama viltis su tais keliautojais, kurie nepasinaudojo vasaros atokvėpiu. Jos konkurentė „Wizz Air Holdings Plc.“ jau 100 proc. susigrąžino ikipandeminį vietų skaičių, tapusi viena iš saujelės to pasiekusių didžiųjų operatorių pasaulyje.

Tačiau konkurencija dėl rinkos dalies kelionių sektoriui atsigaunant atsieina brangiai, visų pirma bilietų kainų – ir atitinkamai pelnų – sąskaita, sako Johnas Grantas, vyriausiasis aviacijos duomenų teikėjo OAG analitikas.

Lanksčios priemonės

„Oro linijos tikėjosi atkurti pinigų atsargas šią vasarą, kurios padengtų žiemos sezono sąnaudas, – sakė J. Grantas. – Bet joms teko kone „nusipirkti“ srautą gerokai nuleidus tarifus. O išankstiniai užsakymai daugeliu atvejų yra silpni, nes vartotojų pasitikėjimą nusmukdė nuolat kintantys kelionių ribojimai.“

TUI, didžiausia atostogų paketų įmonė pasaulyje, tikisi pelningos žiemos Kanarų salose, į kurias paprastai ištisus metus plūsta Europos keliautojai. Bendrovė tikisi pratęsti sezoną tokiose šalyse kaip Graikija ir Turkija, kur poilsiniai skrydžiai rudeniop paprastai nutraukiami.

„Kadangi turime savo lėktuvų ir viešbučių bei vietinių užsienio personalo komandų, galime būti labai lankstūs ir nukreipti savo pastangas ten, kur yra paklausa“, – sakė TUI atstovė spaudai Liz Edwards.

Tuo pat metu sunku numatyti išankstinius pardavimus, sakė ji, nes viešbučiai negali prognozuoti ilgesnio nei trijų savaičių laikotarpio, kuriam kelionių politiką yra nustačiusi Jungtinė Karalystė. Turkija, populiari kelionių kryptis tiek tarp britų, tiek tarp vokiečių, yra vis dar vertinama kaip didelės rizikos šalis abiejose minėtose valstybėse.

Pasauliniu mastu oro linijų pajėgumai šiuo metu sudaro 69 proc. ikipandeminio lygio, rodo OAG duomenys. Kinija, kuri vienu metu per pandemiją aplenkė Jungtines Valstijas kaip didžiausia pasaulyje aviacijos rinka, vis dar atsilieka nuo 2019 m. lygio 13 proc., čia kelionės didžiąja dalimi apsiriboja vietos skrydžiais, kurie niekuo neprisideda prie platesnio masto Azijos turizmo ekonomikos skatinimo. Jungtinių Valstijų pajėgumai vis dar yra apie 13 proc. žemesni nei 2019 metais, rodo OAG duomenys.

Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) penktadienį pranešė, kad pramonė antrąjį metų ketvirtį iš viso patyrė 6,9 mlrd. dolerių grynųjų nuostolių, mažiau nei pusę 14,4 mlrd. dolerių deficito, fiksuoto per pirmuosius tris mėnesius. Vis dėlto vien tik Šiaurės Amerikos vežėjai pranešė apie uždirbtą pelną, o Europos vežėjų patirti nuostoliai – 4,6 mlrd. dolerių – faktiškai nepakito.

Karibai – maloni išimtis

Trumpėjant dienoms, Europos kelionių agentūroms, siekiančioms papildyti pajamas, būtinos ir tolimos laisvalaikio kelionės į Karibus, Šiaurės Ameriką, Indijos vandenyno regioną, Artimuosius Rytus ir Pietryčių Aziją. Tačiau tikrovė tokia, kad tarpžemyninių kelionių variantai tebelieka riboti ir ateityje jų gali dar labiau sumažėti.

Nors Jungtinė Karalystė įtraukė Kanadą į savo žaliąjį sąrašą ir tai reiškia, kad atvykėliams nereikia karantinuotis nepaisant jų vakcinacijos statuso, įtraukus Tailandą į raudonąją kategoriją kelionių agentūros praranda viliojančią žiemos kelionių kryptį, žadančią daug šilumos ir saulės.

Karibų salos išlieka reta ir malonia tolimųjų maršrutų išimtimi. Anot „Virgin Atlantic Airways Ltd.“, kelionių į Barbadosą, Antigvą ir Grenadą rezervacijų apimtys šoktelėjo 300 proc., kai salos buvo įtrauktos į Jungtinės Karalystės žaliąjį sąrašą. Pirmasis iš išvardintų maršrutų yra viena iš judriausių kelionių krypčių – numatyta vienuolika kassavaitinių skrydžių iš Londono Hitrou ir Mančesterio, naują maršrutą iš Edinburgo ketinama pradėti nuo gruodžio 5 dienos.

Apie 70 proc. rezervacijų sudaro kelionės, užsakytos laikotarpiui iki rugsėjo pabaigos, ir tai rodo didžiulę susikaupusią paklausą, sakė atstovė spaudai Laura Brander, tuo tarpu nemaža dalis keliautojų sumoka papildomai, kad galėtų skristi aukštesnės klasės salone.

„Tai generuoja nemažas pajamas, – sako ji. – Žmonės lepina save po tokio ilgo poilsio kelionių bado.“

Niūri žiema

Kaip praneša TUI, britų užsakymų mastas į Sent Lusiją taip pat buvo „gana neblogas“, be to, bendrovė dabar vykdo daugiau skrydžių į Jamaiką nei iki pandemijos, teigia L. Edwards, ir tai padeda kompensuoti kai kurių skrydžių, pavyzdžiui, į Meksiką, nutraukimą.

Dubajuje veikiančios „Emyrates“, didžiausios pasaulyje tolimojo susisiekimo oro linijos, praėjusią savaitę pristatė planus išplėsti operacijas į daugiau nei dešimtį vietovių Europoje, nors paklausa gali būti ribota, nes daugelis Azijos-Ramiojo vandenyno regiono krypčių, su kuriomis ji yra sujungta, vis dar faktiškai uždarytos.

Europos oro linijų perspektyvas temdo tebesitęsiantis netikrumas dėl grįžimo iš transatlantinių kelionių. Oro linijų maršrutai tarp ES ir JAV atgijo iki beveik 50 proc. ikipandeminio lygio po to, kai ES birželį nusprendė įsileisti visiškai pasiskiepijusius amerikiečius. Dabar, kai ES valstybės nubalsavo už tai, kad būtų taikyti nauji ribojimai JAV dėl nebūtinių kelionių, šis „langelis“, regis, vėl gali užsiverti.

Kelionės Vakarų kryptimi iki šiol išgyvena nelengvus laikus, nes JAV administracija yra vis dar užvėrusi duris ne amerikiečiams. Tai, savo ruožtu, gali pakurstyti naują oro linijų, tik pradedančių atsigauti po daugiau nei metus trukusios vangios paklausos, pinigų krizę. Susiklosčiusios aplinkybės gali paskatinti naujus lėšų pritraukimo etapus darant spaudimą vyriausybėms ir toliau skirti finansinę pagalbą, kuri jau dabar iš viso sudaro apie 40 mlrd. eurų (47 mlrd. JAV dolerių).

„Oro linijų laukia ilga, niūri žiema, ir jeigu nebus esminių lūžių, susijusių su ribojimų švelninimu, tarptautinių kelionių prognozės kitų metų pirmąjį ketvirtį nebus nė kiek geresnės, – sakė OAG analitikas J. Grantas. – Daugelis oro linijų stengsis surinkti daugiau pinigų, dėl to daliai jų gali tekti apsvarstyti vežėjų, turinčių daugiau išteklių, perėmimo pasiūlymus.“