Atrėmus ankstesnes pandemijos bangas geriau nei kiti regionai, sparčiai plintanti delta atmaina pasėjo sumaištį šalių, anksčiau sėkmingiausiai kovojusių su virusu, gamyklose ir uostuose.

Chaosas Azijoje, kuriai, Jungtinių Tautų vertinimu, tenka apie 42 proc. pasaulinio eksporto, gali rimtai suardyti pasaulines tiekimo grandines ypač svarbiu Kalėdinių švenčių sezonu, kai prekių judėjimas reikšmingai paspartėja.

Kaip jau parodė anksčiau patirtos kliūtys, problemų kamuolys, susiformavęs Azijos uostuose, gali pamažu nuriedėti toliau ir suvėlinti prekių pristatymus tokiose vietovėse kaip Los Andželas ar Roterdamas bei sukelti kainas vartotojams.

Viruso židiniai gali pabloginti ir taip jau pašlijusią eksportuotojų padėtį, - dėl konteinerių trūkumo krovinių gabenimo kainos smarkiai šoktelėjo, o paklausai įkaitus iki raudonumo, žaliavinės medžiagos, tokios kaip puslaidininkiai, pabrango ir senka.

„Delta atmaina greičiausiai smarkiai sutrikdys prekybą Azijoje, – sakė Deborah Elms, Singapūre esančio Azijos prekybos centro vykdomoji direktorė. – Daugumai rinkų iki šiol sekėsi sėkmingai suvaldyti COVID. Bet koronavirusui toliau plintant, šis sėkmės ruožas daugelyje vietovių gali nutrūkti.“

Tokiomis neramiomis aplinkybėmis naftos kainos šios savaitės pradžioje toliau smuko, nes delta atmainos plitimas pablogino pasaulinės paklausos perspektyvas.

Kinijoje trečias judriausias pasaulyje konteinerių uostas neseniai buvo dalinai uždarytas, tuo metu pietryčių Azijoje – viename iš smarkiausiai nukentėjusių regionų – gamyklų vadovai negali išgabenti savo gaminamos produkcijos – elektronikos, drabužių ir daugybės kitų prekių.

Eksportui bumui, kuris apsaugojo prekyba grindžiamas ekonomikas per pandemiją ir kuris, kaip tikėtasi, turėjo paskatinti platesnį atsigavimą, iškilo pavojus. Pasaulio prekybos organizacija (PPO) prognozavo, kad Azijoje pasaulinė prekyba prekėmis šiais metais išaugs 8 procentais. Tiekimo trikdžiai kelia susirūpinimą, jog auganti infliacija Kinijos gamintojams ar JAV vartotojams gali nebūti tik laikina kliūtimi.

Delta atmaina, tokia pat lengvai užkrečiama kaip vėjaraupiai, prasiskverbė pro griežtas Kinijos sienų apsaugas ir sukėlė ligos atvejų pirmą kartą per daugybę mėnesių tokiose vietovėse kaip Pekinas ir Uhanas. Indonezija pirmauja Pietryčių Azijoje pagal atvejų ir mirčių skaičių ir, smarkiai atsilikdama pagal vakcinacijos mastą, stumia regioną link labiausiai nukentėjusių pasaulyje rinkų grupės.

Nors Kinijoje atvejų skaičius palyginti nedidelis, šalies nulinės tolerancijos metodas, kuriuo siekiama nuslopinti pandemiją, įstūmė į spąstus Meišano terminalą Ningbo-Džoušano uoste, kur trečiadienį buvo sustabdytos visos atgabenamų ir išgabenamų konteinerių paslaugos po to, kai vienas darbuotojas užsikrėtė virusu.

Kiek anksčiau maždaug mėnesiui buvo uždarytas ir Jantiano uostas Šendžene po nedidelio protrūkio, turėjusio atgarsių tarptautinės jūrų laivybos veiklai.

Anot Pietryčių Azijos gamybos vadovų, liepą veiklos apimtys pastebimai smuko, nes svarbiausi eksportuotojai sunkiai įstengė išlaikyti savo gamyklų funkcionavimą, tai yra ženklas, jog COVID galiausiai gali nusmukdyti iki šiol atsparią regiono prekybą.

Nors Indonezija, Malaizija, Filipinai, Vietnamas ir Tailandas kartu sudaro 5,7 proc. pasaulinio eksporto, jos turi didelį poveikį didesnėms ekonomikoms, tokioms kaip Jungtinės Valstijos ir Kinija, ypač elektronikos srityje, rodo įmonių investicinės bankininkystės įmonės „Natixis“ paskaičiavimai. Kinija importuoja 38 proc. savo duomenų apdorojimo mašinų ir 29 proc. savo telekomunikacinės įrangos iš penkių valstybių, o Jungtinės Valstijos dėl pusės savo importuojamų puslaidininkių yra priklausomos nuo Bendrijos.

Visa tai atsiliepia ir tokiems galingiems eksporto centrams kaip Japonija ir Pietų Korėja, kurios iki tol laikėsi gan stabiliai. Pavyzdžiui, bendrovė „Samsung Electronics Co.“ liepą pranešė, kad protrūkis Vietname paveikė jos mobiliųjų telefonų verslo pajamas. Vietnamas ėmėsi ekstremalių priemonių siekdamas minimizuoti smūgį eksportui – plataus prekių krepšelio, įskaitant elektroniką ir drabužius, naujiems atvejams pašokus nuo vienaženklio rodiklio balandį iki maždaug 16 000 per parą. Valdžia nurodė gamintojams leisti darbininkams nakvoti gamyklų patalpose, nes visiškai paskiepytieji gyventojai šalyje sudaro tik apie 1 proc., ir yra beveik žemiausioje „Bloomberg Vaccine Tracker“ reitingo pozicijoje.

Susirūpinimo neslepia ir tokios bendrovės kaip „Harco Shoes“ ir „Materials Manufacturing Co.“, įsikūrusios Hung Jeno provincijoje netoli Hanojaus. „Situacija vis prastėja ir prastėja, nes daugeliui gamyklų pietinėse provincijose teko sustabdyti darbus, o šiaurėje dirbančioms įmonėms sunkiai sekasi išlaikyti dalį gamybinių procesų, – interviu telefonu sakė įmonės pirmininkas ir vykdomasis direktorius Phamas Hong Vietas. – Visa šalies tiekimo grandinė yra rimtai sutrikusi.“

Ekonomistai jau mažina savo Azijos augimo prognozes, nes realaus laiko rodikliai rodo, kad vartojimui ir kitokiai veiklai smogtas skaudus smūgis. Nors „Bloomberg Economics“ artimiausio laikotarpio prognozės rodo, kad pasaulio ekonomika gali paspartinti augimą einamąjį ketvirtį, delta atmainos plykstelėjimas vien jau Kinijoje veikia teritorijas, kurios sudaro daugiau nei trečdalį jos bendrojo vidaus produkto (BVP).

Kaip vieną iš pasaulinio augimo prognozių mažinimo priežasčių „JPMorgan Chase & Co.“ ekonomistai įvardina rizikas, kylančias iš Azijos regiono šalių, kur vakcinacijos mastas žemas.

Viruso protrūkis įsiplieskė kaip tik tuo metu, kai eksportuotojai nenustoja skųstis daug kartų didesnėmis nei iki pandemijos jūrų frachto sąnaudomis – daugiausia dėl konteinerių trūkumo. Indeksas „Drewry World Container Index“ rugpjūčio 12 dieną pasiekė 9 421, 48 JAV dolerio už daugiau nei dvylikos metrų (40 pėdų) konteinerį – maždaug 350 proc. daugiau nei prieš metus.

„Pagrindinis iššūkis mums yra aukštos tarptautinės pristatymo kainos, dukart ar net triskart didesnės nei iki pandemijos, – sakė Lanmas Lai, „CNC Electric“, įsikūrusios Kinijos Džedziango provincijoje, užsienio prekybos direktorius.

„Pernai per patį pandemijos piką manėme, kad tokie procesai trumpalaikiai. Bet žvelgiant į ateitį, man nepanašu, kad artimiausiu metu galėtų būti kokių nors esminių poslinkių“, – sakė jis.

Tokie įmonių vadovai kaip Raymondas Renas – vadovaujantis bendrovei „Pinghu Kaixin Plastic Industry Co. Ltd.“, kuri gamina kelioninius krepšius ir lagaminus ir taip pat yra įsikūrusi Džedziange, nesitiki kokių nors pokyčių greitu metu. „:Nemanau, kad trumpalaikėje perspektyvoje kas nors pasikeistų, – sakė jis. – Per pandemiją neįmanoma nieko prognozuoti.“