Nenustojantis skambėti restorano rezervacijų telefonas liudija apie galingą kurą, skatinantį Saudo Arabijos ekonomikos atsigavimą, kuris paneigia bet kokias niūrias prognozes: milijardus dolerių „įkalintųjų išlaidų“ – pinigų, kuriuos pandemijos metu švaisto griežčiausių pasaulyje kelionių apribojimų namuose įkalinti Saudo Arabijos gyventojai.

Nors sveikatos krizės metu vidaus išlaidos smarkiai išaugo daugelyje šalių, Saudo Arabija atsiduria atskiroje kategorijoje, nes jos prognozes viršijantis augimas nėra susijęs su vyriausybės paskatomis.

Didžiausia pasaulyje naftos eksportuotoja pasitiko „Covid-19“ su vienu kukliausių pagalbos paketų visame G-20. Tačiau ji trigubai padidino pridėtinės vertės mokestį, kad sustiprintų savo finansus, ir sumažino pagalbos programą skurdžiausiai gyvenantiems. Toks taupymo metodas pakurstė ilgalaikio ekonominio lėtėjimo prognozes.

Vis dėlto kylančios naftos kainos ir sparčiai vykdoma skiepijimo kampanija paskatino atsigavimą, kurį katalizavo tai, jog Saudo Arabijos gyventojai atostogas praleido namuose. „Goldman Sachs Group Inc.“ šiemet padidino bendrojo vidaus produkto augimo prognozę iki 4,5 proc., palyginus su ankstesniais 2,5 proc.

Saudo Arabijos gyventojai 2019 m. – paskutinį sezoną prieš koronaviruso atsiradimą – užsienio kelionėms iššvaistė 18 mlrd. dolerių, ieškodami namuose neprieinamų malonumų ir vėsesnių vasarų.

Griežti apribojimai

„Mes jiems siūlome pramogas, leidžiančias pasijusti ne Saudo Arabijoje“, – teigė restorano svečių komunikacijos vadovė Mareva Sarun. „Mamo Michelangelo“ tualetuose gali rasti net prancūziškų levandų. Miesto turtuoliai trokšta būti pamatyti restorano rubininių lempų šviesoje ir paragauti 495 rialų (132 dolerių) kainuojančios jautienos nugarinės su žąsų kepenėlių paštetu.

Saudo Arabijos gyventojams nuo 2020 m. kovo iki šių metų gegužės buvo uždraustos beveik visos tarptautinės kelionės, o Jungtiniai Arabų Emyratai, Turkija ir Libanas, visos populiarios atostogų vietos, tebėra nepasiekiamos. Vakcinacijos reikalavimai – dar viena kliūtis. Bet kuriam šalies gyventojui, susigundžiusiam apsilankyti valstybėje, esančioje draudžiamųjų sąraše, gresia trejų metų trukmės kelionių draudimas.

Ekonomistai praėjusiais metais tikėjosi blogiausio, nes šalies pareigūnai įvedė daugybę taupymo priemonių, tvirtindami, kad tai „mažiausiai žalingas“ pasirinkimas – būtinas siekiant apsaugoti valstybės finansus sumažėjus pajamoms iš naftos. Tačiau dabar analitikai peržiūri savo prognozes, nes karalystė sparčiai atsigauna, padedant išaugusioms naftos kainoms, plačiai vakcinacijos programai ir padidėjusiai vidaus paklausai.

Aklinai uždariusi sienas Saudo Arabija prarado atvykstamąjį turizmą, įskaitant tradicines piligrimines musulmonų keliones, tačiau išlošė iš to, kad vietiniai gyventojai liko sėdėti namuose.

Turtingesni piliečiai nuo seno leidžia laisvalaikio pinigus užsienyje – dėl ribotų pramogų galimybių konservatyvioje islamo karalystėje. Karūnos princas Mohammedas bin Salmanas šiuos įpročius bando pakeisti plėtodamas savo ekonominės diversifikacijos programą.

Pandemija privertė atliekamus pinigus išleisti kitaip. Po ypač griežto karantino praėjusiais metais, kuris apėmė 24 valandų komendanto valandą ir beveik absoliutų draudimą piliečiams išvykti iš šalies, daugelis Saudo Arabijos gyventojų trokšta būti bet kur, tik ne namie. Tačiau išvykimo iš karalystės apribojimai išlieka, būtina skiepytis, o kol kas pilnai pasiskiepijo tik maždaug ketvirtadalis gyventojų.

„Matome daug susikaupusios paklausos“, – teigė sakė Rijado „Al Rajhi Capital“ tyrimų vadovas Mazenas Al-Sudairi. Pirmąjį šių metų pusmetį vartotojų išlaidos buvo 3,3 proc. didesnės, palyginus su tuo pačiu 2019 m. laikotarpiu. Mažmeninės prekybos tinklo „United Electronics Co.“ pirmojo ketvirčio pelnas daugiau nei padvigubėjo.

Per savaitę, pasibaigusią liepos 3 d., elektroniniai atsiskaitymai restoranuose ir kavinėse pasiekė 1,4 mlrd. rialų rekordą.

Skurdžiau gyvenantys Saudo Arabijos žmonės skundžiasi išaugusiais mokesčiais ir energijos kainomis, o juos aptarnaujančios įmonės susiduria su nepalankiomis aplinkybėmis. Maisto prekių tinklas „Abdullah AlOthaim Markets“ išgyveno „sudėtingus“ pirmuosius šešis mėnesius, nes klientai išleido mažiau nei tikėtasi, teigė generalinis direktorius Abdulazizas Al-Othaimas. Jis vis dar planuoja plėtrą, nes tikisi atsigavimo.

Užtat didieji prekybos centrai, grožio salonai ir sporto salės šurmuliuoja, o „Google“ mobilumo duomenys rodo, kad apsilankymų darbovietėse, lyginant su priešpandeminiu laikotarpiu, padaugėjo 7 proc., nors pareigūnai kasdien praneša apie 1000 naujų koronaviruso atvejų.

Monica Malik, Abu Dabio komercinio banko vyriausioji ekonomistė, prognozuoja, kad šių metų bendrasis vidaus produktas nominaliai pranoks 2019 m. lygį, o tai „tikrai parodo, kaip greitai Saudo Arabija atsigavo“, sako ji. „Antroje metų pusėje pradėsime matyti didėjantį pagreitį.“