Pramonės įmonių, tarp jų, padangų gamintojos „Michelin“ ir statybinių medžiagų gamintojos „Saint-Gobain“, vadovai, teigia, kad nuslūgus pandemijai jie susiduria su tokiomis problemomis kaip nepakankamas tiekimas, transportavimo kliūtys ir personalo trūkumas. Dėl to jie prognozuoja vartotojų kainų infliacijos augimą.

„Paprastai vienu metu tenka susidurti su viena ar dviem tiekimo krizėmis, – dabar jų net 23, – „Bloomberg TV“ sakė „Michelin“ generalinis direktorius Florentas Menegaux. – Sutrikusi ištisa tiekimo grandinė.“

Susirūpinimas, išsakytas per metinę Ekso konferenciją, išryškina netikrumą, susijusį su Europos atsigavimu po giliausios taikos metu recesijos per šimtmetį.

Vakcinacijai Europoje įgyjant pagreitį, parduotuvės, restoranai ir laisvalaikio/pramogų centrai galiausiai vėl atsidaro, bet nevienoda pažanga kovoje su koronavirusu pasaulyje sutrikdė tiekimo grandines ir apsunkino galimybes rasti darbuotojų.

Konferencijoje dalyvavusi Europos centrinio banko (ECB) vadovė Christine Lagarde „France Inter“ radijui sakė, kad nors euro zonos regiono ekonomika „aiškiai atsigauna“ ir gali pasiekti savo ikipandeminį lygį greičiau nei tikėtasi, dabartinis kainų spaudimas yra „veikiau trumpalaikis“.

Ir vis dėlto ECB vykdomosios valdybos narė Isabelė Schnabel savo šeštadieninėje kalboje, nuskambėjusioje Vokietijoje, atkreipė dėmesį į infliacijos rizikas – nors ir pastebėjo, kad gali būti būtina ištrūkti iš daugelį metų besitęsiančio silpnų kainų ir vangaus augimo ciklo. Nyderlandų centrinio banko valdytojas Klaasas Knotas sakė nerimaujantis, kad politikos formuotojai gali sumenkinti įsigalinčios pernelyg didelės infliacijos riziką.

Infliacijos įvertinimas

Kalbėdamas sekmadienį konferencijoje, Prancūzijos banko valdytojas Francois Villeroy de Galhau iškėlė dar vieną su infliacija susijusį sunkumą: jos išmatavimas. Jis pažymėjo, kad nors kainų pokyčiai dažnai yra namų ūkių. pervertinami, ECB neatsižvelgia į būstų kainų spaudimą.

„Labai svarbi geresnė būsto išlaidų apskaita, – sakė F. Villeroy. – Tai vienas iš dalykų, kuriuos turime pakeisti strateginėje pinigų politikos apžvalgoje, kurią šiuo metu baigiame parengti.“

Anot Prancūzijos pramonės ministrės Agnes Pannier-Runache, kainų nustatymas ir transportavimo vėlavimai taip pat turi būti atidžiai stebimi. „Mes turime keletą gamyklų, kurioms tenka sulėtinti savo gamybą, jas slegia didžiulė neatliktų darbų našta, bet jie neturi gamybai būtinų komponentų“, – sakė ji interviu „Bloomberg TV“.

„Michelin“ nuo metų pradžios dvigubai padidino padangų kainas, sakė F. Menegaux pažymėdamas, kad krovininių konteinerių kainos Singapūro- JAV magistralėje pašoko nuo 2 400 JAV dolerių 2019 metais iki šiuo metu siekiančių maždaug 9 800 JAV dolerių. „Galiausiai, sumokės klientai“, – sakė jis.

Pasak „Air Liquide SA“ generalinio direktoriaus Benoit Potier, tokios problemos gali tęstis kokius dvejus metus, kol galiausiai pačios išsispręs.

Personalas ir medžiagos

„Tai daug daugiau nei tik užgniaužta paklausa“, – sakė „Saint-Gobain“ vadovas Benoit Bazinas. Jam teko skubiai pakoreguoti tiekimo grandines tolesnei gamyklų veiklai užtikrinti, vienu metu importuojant iš Indonezijos produktą, kuris laikinai buvo neprieinamas Teksaso gamybos įmonės teritorijoje. „Tai buvo brangu, bet kitos išeities neturėjome ir tai kelia infliaciją, – sakė jis. – Šiais metais susiduriame su rimta problema – prieinamumu, tiek personalo, tiek žaliavinių medžiagų.“

Paklausą palaiko ir vyriausybės skatinimo priemonių planai, įskaitant Europos Sąjungos (ES) 800 mlrd. eurų vertės atsigavimo fondą, kurio akcentas yra popandeminės ekonomikos žalinimas ir skaitmeninimas.

Prancūzijos vyriausybė skiria skatinamąsias priemones pastatų renovacijai, po kurios statiniai galėtų efektyviau vartoti energiją. B. Bazinas pažymi, kad dabar, norint užsirezervuoti statybininkus Prancūzijoje, gali prireikti nuo šešių iki devynių mėnesių, ir kad tokia situacija greičiausiai užsitęs, nes dėl Europos užsibrėžtos klimato strategijos renovacijų apimtys šį dešimtmetį gali išaugti dvigubai. Kai kurios bendrovės, bandydamos perkelti didesnes išlaidas klientams, baiminasi dar didesnių nuostolių.

„Orange SA“ generalinis direktorius Stephane‘as Richardas konferencijos užkulisiuose „Bloomberg News“ sakė, kad arši konkurencija telekomunikacijų sektoriuje reiškia, kad bendrovei teks prisiimti didesnes sąnaudas.

„Infliacija mums yra dar vienas suvaržymas, kuris skatina mus būti našesnius, mažinti savo išlaidas, – sakė jis. – Infliacija nėra gera žinia telekomunikacijų sektoriui.“